طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی)کودکان 3تا 6گلستانی آغاز شد

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان گلستان:  همزمان با آغاز اجرای این طرح دراستان گلستان،مدیرکل بهزیستی گلستان در مصاحبه با صدا وسیما گفت:طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی)کودکان 3تا 6گلستانی  توسط  46 پایگاه دائمی و 480پایگاه سیار در سه سطح مربی ، اپتومتریست و چشم پزشک اجرا خواهد شد.

دکتر غفاری افزود: بر اساس دستورالعمل برنامه غربالگری کشوری پشیگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان 3تا6 سال، سنجش تنبلی چشم کودک ابتدا توسط غربالگردر پایگاه با کمک دستگاه و ابزار های مورد تایید انجام می شود که در صورت شناسایی مشکل، کودک به اپتومتریست ارجاع شده و چنانچه کودکی نیاز به معاینه و درمان تخصصی‌تری داشته باشد برای درمان دارویی و جراحی به چشم پزشک معرفی می‌شد.

وی اظهار داشت: بر همین اساس در سال گذشته قریب به 84هزار کودک 3تا6سال در این طرح شرکت کردند که ازاین تعداد یکهزار و 300نفر آنان با توجه به  اختلالات بینایی ،تحت درمان دارویی و جرایی قرار گرفتند.

دکتر غفاری در ادامه یادآور شد: در سال گذشته با انعقاد قرارداد دو جانبه  با بیمارستان خاتم الانبیا ؛تعداد 18 کودک  بصورت رایگان درمان شدند و سلامت بینایی خود را بدست آوردند.

مدیرکل بهزیستی گلستان با بیان اینکه بیماری‌های چشمی گاهی اکتسابی و گاهی مادرزادی هستند، گفت: اختلالاتی نظیر دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگمات، آب مروارید مادرزادی، افتادگی پلک و لوچی از علل ابتلا به بیماری تنبلی چشم است که این طرح با هدف کاهش شیوع آمبلیوپی وسایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلایی زیر 6سالگی از سال 74 تا کنون توسط سازمان بهزیستی در سراسر کشور اجرا می شود.

ایشان در پایان خاطر نشان ساخت: جهت به حداقل رساندن تماس های بین فردی، غربالگری بینایی کودکان در سال جاری صرفا با دستگاه انجام می شود و استفاده از E چارت در پایگاه های غربالگری ممنوع است .

گفتنی است: برخلاف سنوات گذشته که طرح مذکور در آبان و آذرماه اجرا می شد امسال برنامه پیشگیری از تنبلی چشم از پانزدهم تیرماه تا پایان مهرماه اجرا می شود و در استانهای گرمسیر زمان اعلام شده تا یک ماه نیز قابل تمدید می باشد.

کد خبر 19389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد