طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان در استان اردبیل آغاز شد

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از آغاز اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان موسوم به آمبلیوپی همزمان با سراسر کشور در استان خبر داد.

بهزاد ستاری در آیین آغاز این طرح گفت: امسال طرح غربالگری بینایی ویژه کودکان سه تا ۶ سال از ۱۵ تیر ماه شروع و تا ۳۰ مهر ماه ادامه خواهد یافت.

وی هدف از اجرای طرح غربالگری بینایی ویژه کودکان را پیشگیری از تنبلی چشم و اختلالات بینایی ذکر کرد و افزود: اجرای این طرح در سال‌های گذشته از آبان ماه شروع می‌شد که امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا زودتر آغاز شده است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به اینکه پارسال ۹۸ درصد کودکان استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، بیان کرد: از این تعداد در مجموع ۵۰۴ نفر دچار تنبلی چشم بودند که اگر بموقع تشخیص و پیشگیری نمی‌شد به احتمال زیاد یک یا ۲ چشم آنها نابینا می‌شد.

او اظهارداشت: برای سنجش میزان تاثیرگذاری این طرح آمار دانش‌آموزان روشندل در حال تحصیل در مدارس استثنایی استان در سال ۸۸ تا ۹۷ احصا شده که آمار دانش‌آموزان از ۱۰۵ نفر به ۵۰ نفر کاهش یافته است.

ستاری با بیان اینکه خانواده‌ها باید به موضوع پیشگیری از تنبلی چشم کودکان خود حساس باشند، اضافه‌کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۷۶ هزار نفر از کودکان استان تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: برای جلوگیری از تنبلی چشم کودکان سه  تا ۶ سال آنها را همه ساله در این طرح مورد سنجش قرار دهند به طوری که اگر کودکی در سه سالگی مورد سنجش قرار گرفت در چهار یا پنج سالگی نیز مورد سنجش قرار گیرد، چرا که ممکن است اختلالات بعد از سنجش اولیه بروزو ظهور کند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل همچنین از خانواده‌ها خواست در زمان اجرای طرح با مراجعه به مراکز در نظر گرفته شده در نقاط مختلف استان از سلامت کودکان خود اطمینان حاصل کنند.

کد خبر 19381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد