در رسانه | اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

شهرکرد- ایرنا- سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری از آغاز زودهنگام اجرای طرح تنبلی چشم همزمان با سراسر کشور از روز ۱۵ تیرماه در استان خبر داد.

معصومه محمدی روز یکشنبه در حاشیه آیین آغاز فعالیت پایگاه‌های اجرای طرح تنبلی چشم در استان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه این طرح همه ساله در آبانماه اجرا می‌شد، افزود: امسال به دلیل وضعیت نامعلوم شیوع کرونا در نیمه دوم سال، تقویم اجرایی طرح تغییر کرده است.

وی گفت: سنجش سلامت کودکان سه تا ۶ ساله از طریق دستگاه غربالگری بینایی در ۳۰ پایگاه غربالگری در ادارات و مراکز شنوایی سنجی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: امسال با توجه به شیوع کرونا، سنجش بر اساس پروتکل‌های بهداشتی زیرنظر سازمان بهزیستی کشور  و با استفاده از دستگاه غربالگری انجام خواهد شد و در سنجش کودکان از تابلو استفاده نمی‌شود.

سرپرست بهزیستی چهارمحال وبختیاری گفت: استفاده از ماسک و دستکش، رعایت کردن فاصله‌گذاری اجتماعی هنگام مراجعه به پایگاه‌های غربالگری در زمان حضور در پایگاه و همچنین استفاده از دستگاه تهویه هوا برای پایگاه ضروری است.

محمدی با اشاره به جمعیت بیش‌ از ۶۷ هزار کودک زیر ۶ سال در استان،  گفت: سال گذشته با اجرای این طرح ۵۰ هزار و ۹۷۳ کودک سنجش شدند که از این تعداد سه هزار و ۵۶۳ کودک مشکوک به اختلالات بینایی شناسایی شد.

وی اظهار داشت:پس از معاینات تخصصی یکهزار و ۹۹۱  کودک دچار اختلال بینایی تشخیص داده شد که برای ۴۰۰ کودکان کمک هزینه تهیه عینک از سوی بهزیستی پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، هرساله این غربالگری از ۱۵ آبان شروع می‌شد اما با توجه به شیوع بیماری کرونا امسال این طرح از ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد و برای جلوگیری از انتقال بیماری از دستگاه استفاده می‌شود.

تنبلی چشم در حدود سه درصد افراد دیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد.

این اختلال که به طور معمول در یک چشم دیده می‌شود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی،  نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)،  انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، یا نبود شفافیت مسیر بینایی ناشی از عواملی مانند آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک رخ می‌دهد.

کد خبر 19356

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد