فعالیت ۱۶۷ پایگاه دائمی و بیش از یک هزار پایگاه سیار به منظور غربالگری

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی از فعالیت ۱۶۷ پایگاه دائمی و یک هزار و ۱۲۳ پایگاه سیار به منظور اجرای برنامة کشوری غربالگری و تشخیص زودرس آمبلیوپی (تنبلی چشم) بین کودکان سه تا شش ساله از ۱۵ تیر تا ۱۵ مهر ماه سال جاری در استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان،  دکتر فرگل صحاف در مراسم افتتاحیه برنامه غربالگری کشوری و تشخیص زودرس تنبلی چشم که با حضور جمعی مسئولانی از استانداری آذربایجان شرقی، اداره کل آموزش و پرورش و مرکز بهداشت و درمان در بنیاد خیریه ژنتیک سلامت نسل فردا برگزار شد، گفت: این طرح از ۲۴ سال پیش توسط سازمان بهزیستی اجرا می شود و طی این مدت نتایج خوبی به همراه داشته و به تشخیص و درمان اختلالات چشمی در کودکان کمک شایانی کرده است.

وی با اشاره به شیوع بیماری کووید ۱۹ در سال جاری گفت: این برنامه به دلیل شرایط خاص استان، در پایگاه های دائمی و سیار با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با استفاده از ۲۳ دستگاه غربالگری بینایی اجرا می شود و به هیچ وجه معاینه دستی نخواهیم داشت.

دکتر صحاف در تشریح آمار غربالگری سال ۹۸ گفت: سال گذشته حدود ۱۵۹ هزار کودک معادل ۸۱ درصد کل جامعه هدف  غربال شدند که  ۹۶ درصد کودکان سالم تشخیص داده شده و تنها چهار درصد، نیازمند معاینات پزشکی بودند که در مجموع در طی این غربالگری ۵۴۶ کودک دچار تنبلی چشم شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند .

وی با قدردانی از زحمات تمام ارگان های دولتی و بخش خصوصی در اجرای این طرح افزود: اینکه افتتاحیه این برنامه در یک مرکز خصوصی برگزار شده است، نشان از اهمیت همکاری بخش خصوصی با بهزیستی دارد.

دکتر صحاف، ابراز امیدواری کرد: با همکاری تمام ارگان های مربوطه به خصوص صداو سیما و  اداره کل آموزش و پرورش و اطلاع رسانی مناسب اصحاب رسانه به والدین و علیرغم محدودیت های موجود به خاطر پیشگیری از شیوع کووید ۱۹ ، امسال بتوانیم درصد بیشتری از کودکان را غربال کنیم و  شاهد رشد و بالندگی کودکان استان باشیم.

کد خبر 19349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد