آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم با تمهیدات پیشگیری از کرونا

صبح امروز طرح غربالگری تنبلی چشم (آمبلیوپی) در خانه خلاقیت و بازی های فکری گلستانه واقع در پارک گلستان خانه اصفهان با حضور مدیر کل بهزیستی استان اصفهان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، دکتر «مرضیه فرشاد» در آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم (آمبلیوپی)،گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تشدید همه گیری بیماری کووید۱۹در کشور، طرح آمبلیوپی با تمهیدات ویژه و شرایط خاص اجرا می شود تا سلامتی کودکان به خطر نیفتد.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان افزود: این طرح بر اساس پروتکل های ابلاغی ستاد پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور اجرا می گردد.
فرشاد با ذکر تفاوت های اجرای طرح آمبلیوپی در سال جاری نسبت به سالهای گذشته،گفت: امسال طرح غربالگری تنبلی چشم در راستای به حداقل رساندن  تماس کمتر بین کودک با فرد غربالگر؛ تنها به وسیله دستگاه و تنها در پایگاه های دائمانجام می شود. 
وی در خصوص مراکز غربالگری تنبلی چشم نیز گفت: طرح آمبلیوپی امسال نیز همچون سالهای گذشته در مهدهای کودک (در صورت دایر بودن)، مجتمع های بهزیستی، پایگاه های بسیج، مساجد، پایگاه های سلامت و... انجام می شود و هزینه آن در مراکز دولتی ۳۳۰۰ تومان و در مراکز غیر دولتی ۶۸۰۰تومان است.
فرشاد گفت: درسال 1398 از حدود 330هزار کودک 3 تا 6 سال استان، حدود 163 هزار کودک غربال شدند. از بین این افراد 437 کودک مبتلا به آمبلیوپی و 2786 کودک دارای سایر اختلالات بینایی بودند. در سال گذشته 45 نفر از کودکان به پزشک متخصص ارجاع داده شدند که 5 نفر تحت عمل جراحی قرار گرفتند و مابقی با دارو درمانی تحت درمان قرار گرفتند. همچنین 68 عینک تحویل کودکان نیازمند عینک در این طرح شد.
وی افزود: در سال گذشته طرح در 121 پایگاه دائم و 731 پایگاه غیر دائم  با حضور 177 غربالگر و 54 اپتومتریست با استفاده از 29 دستگاه غربالگری اختلالات بینایی و 167 تابلوی E چارت اجرا شد.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در پایان گفت: علیرغم محدودیت های موجود به خاطر ویروس کووید 19، امیدواریم امسال بتوانیم  در 121 پایگاه دائم درصد بیشتری از کودکان 3 تا 6 ساله را غربال کنیم. خانواده ها برای سهولت می توانند به سامانه ثبت نام طرح غربالگری بینایی به آدرس www.bina99.ir مراجعه کنند.

کد خبر 19341

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد