عدم استقبال والدین از بازگشایی مهدهای کودک/ واگذاری تصمیم‌گیری درباره اعمال محدودیت‌ها به استان‌ها

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با ارائه توضیحاتی درخصوص وضعیت مراکز بهزیستی گفت: برای پیک مجدد بیماری در مهر ماه برای گروه‌های خاص درخواست واکسن آنفولانزا کرده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، «محمد نفریه» رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت مراکز شبانه‌روزی بهزیستی با توجه به افزایش بیماری کرونا در کشور گفت: بسیاری از تمهیداتی که سازمان بهزیستی قبل از شیوع کرونا اعلام کرده بود، همچنان پابرجاست مانند محدودیت در ملاقات‌ها که  در صورت موافقت در اتاق شیشه‌ای انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در مناطق سفید و زرد پذیرش از ابتدای تیرماه آزاد شد، اما در مناطق قرمز همچنان پذیرش انجام نمی‌شود. در خصوص مرخصی‌ها هم محدودیت همچنان وجود دارد و اگر مددجویی به مرخصی برود باید مدت زمان طولانی در کنار خانواده باشد و هنگام بازگشت نیز تست پی سی آر از آنها گرفته می‌شود. همچنین مدجویان دو هفته در اتاق‌های قرنطینه هستند و پس از آن وارد مرکز می‌شوند.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اعمال محدودیت در ۱۳ استان که در شرایط قرمز هستند، تصریح کرد: تصمیم‌گیری در خصوص اعمال محدودیت‌ها به استان‌ها واگذار شده است. در برخی از استان‌ها مهدهای کودک دوباره تعطیل شده‌اند. در استان‌های قرمز مراکز روزانه و مهدهای کودک می‌توانند با نظر استان تعطیل شوند.

نفریه با بیان اینکه کماکان پروتکل‌های خاص که برای این ایام پیش بینی شده بود به استانها ابلاغ شده و در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: در مراکز روزانه ظرفیت پذیرش تا ۵۰ درصد در مناطق سفید انجام می‌شود و پروتکل‌های خاصی نیز پیش‌بینی کردیم که چنانچه موارد مثبت در این مراکز مشاهده شود، براساس آن پروتکل‌ها برخورد کنند. کماکان تمام مراکز توسط تیم بازرسی ما از طریق مجازی تحت رصد است و گزارش‌ها جمع‌آوری شده و در سامانه اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه نسبت آلودگی و مرگ و میر در مراکز ما کمتر از ۱۰ درصد است، تصریح کرد: تقریبا یک ماه بود که آمارها در مراکز ما ثابت بود و هیچ مورد جدیدی در مراکز در هیچ استانی نداشتیم، اما دوباره از سه هفته قبل یعنی اواسط خردادماه مراکز آلوده تعدادشان افزایش یافت و موارد معدود فوتی نیز داشتیم.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر و میزان ابتلا آنها به کرونا تصریح کرد: در بسیاری از استان‌ها مدیرکل‌های پیشگیری و درمان اقدامات لازم را پیش بینی کرده‌اند و همانطور که می‌دانید قرار بود یک مرکز آماده شود و افرادی که جمع‌آوری می‌شوند در ابتدا غربال شده و در این مراکز به مدت دو هفته قرنطینه شوند و آزمایش‌های لازم توسط وزارت بهداشت انجام شود و پس از دو هفته وارد مراکز ماده ۱۶ شوند. این روند انجام شد، اما متاسفانه در برخی از مراکز ماده ۱۶ علیرغم رعایت این موارد، افراد مثبت نیز داشتیم.

نفریه ادامه داد: اینکه می‌گویند معتادان به کرونا مبتلا نمی‌شوند یک شایعه است. در آزمایشاتی که از افراد معتاد متجاهر گرفته شد، مشخص شد که هم آزمایش پی سی آر تعداد زیادی از آنها مثبت بوده و همچنین تعداد زیادی نیز بیمار شده و به بیمارستان انتقال داده شده‌اند و حتی در زمانی که آمارهای ما ثابت بود به یکباره در یکی از مراکز ماده ۱۶ ما آزمایش ۱۷ الی ۱۸ نفر مثبت شد و اینکه می‌گویند معتادان نمی‌گیرند، صحت ندارد و آنچه که ما می‌بینیم این است که معتادان نیز مبتلا می‌شوند و گهگاه مراکز ما چه مراکز ماده ۱۵ و چه مراکز ماده ۱۶ که مربوط به معتادان متجاهر است نیز آلوده شده‌اند.

وی همچنین درباره نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در مهدهای کودک گفت: مهدهای کودک تحت‌نظر هستند، اما همانطور که ما پیش‌بینی می‌کردیم استقبال از مهدهای کودک کم بوده است و ظرفیتی که ما اجازه داده بودیم حتی تکمیل نشده است، اما مواردی حتی مشکوک در مهدهای کودک گزارش نشده است. البته هر روز کودکان غربال می‌شوند و اگر کودکی دارای علامت باشد از پذیرش او خودداری می‌شود. البته مادرانی که شاغل هستند نیز به ناچار کودکان را به مهدهای کودک می‌آورند، البته باید این را در نظر بگیریم که در فصل تابستان همیشه شاهد کمترین حضور کودکان در مهدهادی کودک هستیم و در فصل پاییز و زمستان کودکان بیشترین حضور را در مهدهای کودک دارند و پس از آن فصل بهار و سپس تابستان است، بنابراین فصل هم در کاهش حضور کودکان در مهدهای کودک بی تاثیر نبوده است. البته با توجه به بیماری کرونا امسال تعداد کودکان از تابستان سال گذشته نیز کمتر است.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در صورتی که در مهر افزایش بیماری را داشته باشیم، تمهیدات لازم اندیشیده شده است، گفت: همانطور که وزیر محترم بهداشت گفته‌اند، ممکن است ما در پاییز با پیک آنفولانزا نیز مواجه شویم بنابراین مکاتباتی با وزارت بهداشت و سازمان برنامه بودجه از یک ماه پیش داشته‌ایم تا گروه‌های هدف ما که در خصوص آنفولانزا پرخطر هستند و شامل کودکان زیر شش سال و افراد سالمند بالای ۶۰ سال می‌شوند و همچنین پرسنل مراکز واکسینه شوند و ما از الان پیش‌بینی‌های لازم را برای واکسیناسیون این افراد در نظر گرفته‌ایم، البته معمولا وزارت بهداشت به ما واکسنی نمی‌دهد، اما خودشان برای تزریق مراجعه می‌کنند و ما از الان پیش‌بینی این موضوع را کرده‌ایم.

نفریه تصریح کرد: همچنین با توجه به شرایط جهانی واکسن در کل جهان ممکن است با کاهش مواجه شود بنابراین ما از بیش از یک ماه پیش مکاتبات متعددی با وزیر و دفتر بیماری‌های واگیردار و سازمان برنامه بودجه برای پیش‌بینی بودجه داشته‌ایم تا بتوانیم واکسن را برای گروه‌های پرخطرمان آماده کنیم. برای بقیه موارد بستگی به پیک بیماری دارد. کمیته کماکان جلساتش برگزار می‌شود و همه استان‌ها رصد می‌شوند و برای هر استان با توجه به شرایطی که دارند، تصمیمات اتخاذ می‌شود.

وی درباره شرایط مرکز کهریزک گفت: در حال حاضر خوشبختانه وضعیت کهریزک کنترل شده است و مشکلی وجود ندارد. البته مواردی ممکن است مبتلا شوند، اما به صورت همه گیری دیگر نیست اگرچه همیشه در خطر هستیم. بیشترین درگیری و ضربه‌پذیری ما از سه جهت است، جهت اول پرسنل هستند که ممکن است مبتلا شوند و به مددجویان منتقل کنند. ما برای ملاقات‌کنندگان محدودیت قائل شدیم، اما برای پرسنل نمی‌توانیم در استان هرمزگان که بتدریج آمارها افزایش پیدا کرد، مجبور شدیم محدودیت‌هایی برای پرسنل نیز ایجاد کنیم.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: همچنین گاهی اوقات هم ممکن است، مددجویان برای دیگر موارد به پزشک مراجعه کنند و با آلودگی مواجه شوند و در موارد معدودی نیز افرادی هستند که به مرخصی رفته‌اند و با آلودگی برگشته‌اند که ما دوباره برای این افراد قرنطینه و موارد لازم را پیگیری می‌کنیم، بسیاری از پرسنل ما با پرسنل وزارت بهداشت مشترک هستند و ما نمی‌توانیم جلوی آنها را بگیریم. اگرچه تلاش کردیم جلوی تردد آنها را بگیریم و پرسنل نیز به ویژه در اسفندماه و فروردین ماه همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و حتی به منزل نمی‌رفتند، اما این یکی از نقاطی است که ما ضربه‌پذیر شده‌ایم. وضعیت ما نسبت به کشورهای دیگر تا این لحظه خیلی بهتر است، اما اگر مراعات نشود و پروتکل‌ها به خوبی رعایت نشود، ممکن است با بیماری مواجه شویم.

نفریه با بیان اینکه ۵ درصد از مددجویان ما در این مدت به مرخصی رفته بودند، تصریح کرد: علیرغم تذکراتی که ما به آنها داده بودیم، اما خانواده‌ها آنها را بردند و متاسفانه مواردی را داشتیم که مددجو با علائم مثبت بیماری بازگشت و مراکز ما را نیز آلوده کرد. عدم همکاری از برخی از خانواده‌ها ما را نیز با مشکل مواجه کرده است با اینکه ما این مددجویان را در تمام طول سال نگهداری می‌کنیم، اما برخی از خانواده‌ها که توان نگهداری را هم دارند، حاضر نیستند، دو هفته بعد از بیماری و پس از ترخیص از بیمارستان از مددجویان نگهداری کنند.

کد خبر 19310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =