پیمانکاران ملزم به مناسب‌سازی شدند / کمبود جوان برای نگهداری از سالمندان

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، از ابلاغ قوانین مناسب‌سازی به مهندسان، مشاوران و پیمانکاران خبر داد و گفت: پیمانکارانی که براساس این قوانین عمل نکنند امتیاز منفی شغلی می‌گیرند.

ابراهیم کاظمی مؤمن‌سرایی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ابلاغ بخشنامه الزام دستگاه‌های اجرایی به رعایت مناسب‌سازی، در پاسخ به این پرسش که این بخشنامه تا چه میزان ضمانت اجرایی دارد؟ گفت: اینکه دستگاه‌های اجریی ملزم به مناسب‌سازی شده‌اند خبر جدیدی نیست، چراکه از سال‌های ۸۴ ـ ۸۳ یعنی حدود ۱۶ سال پیش دستگاه‌ها ملزم بودند که سالیانه ۳۰ درصد از بناهای خود را مناسب‌سازی کنند. اگر سالیانه این کار را انجام می‌دادند، سال‌ها پیش مناسب‌سازی دستگاه‌های دولتی به اتمام رسیده بود اما این اقدام صورت نگرفت و مسئله مناسب‌سازی چندان برای دستگاه‌های دولتی ملموس نبود.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر مسئله مناسب‌سازی به عنوان یک امتیاز به جشنواره شهید رجایی اضافه شده است، گفت: دستگاه‌ها برای اینکه در جشنواره شهید رجایی امتیاز خاص مناسب‌سازی را کسب و در مجموع بتوانند رتبه برتر این جشنواره را به دست آورند، پیگیر مناسب‌سازی شده‌اند.

مؤمن‌سرایی افزود: طی سه سال اخیر این اقدام انجام و موجب شد بسیاری از دستگاه‌های اجرایی مناسب‌سازی را انجام دهند. این روند موجب رخدادهای خوبی در کشور شد و اکنون که همکاران ما برخی از ساختمان‌های دولتی را بازرسی می‌کنند با مناسب‌سازی‌های بی‌نظیر مواجه می‌شوند و این خبر خوبی برای معلولان است.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور ادامه داد: انجام یک کار تشویقی و نظارتی موجب شد که روند مناسب‌سازی در کشور بهبود یابد؛ بنابراین لازم است روند قوی‌تری از نظارت و تشویق را دنبال کنیم.

به‌زودی جوان برای نگهداری سالمند کم خواهیم داشت

وی به ورود کشور به سالمندی و لزوم توجه بیشتر به مناسب‌سازی محیط برای سالمندان نیز اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد به زودی جوان برای نگهداری سالمند کم خواهیم داشت و کشور ما یکی از پیرترین کشورهای جهان خواهد بود. پس باید وضعیت دستگاه‌ها و کل کشور از نظر مناسب‌سازی پیشرفت کند تا در آینده سالمندان بتوانند فعالیت‌های خود را به صورت مستقل و راحت انجام دهند.

مؤمن‌سرایی از بازنگری و ویرایش مجموعه ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی در حوزه مناسب‌سازی نیز خبر داد و گفت: موضوع بازنگری در ضوابط معماری و شهرسازی را در شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری کردیم. این ضوابط از سال ۷۸ بازنگری نشده بود که خوشبختانه ویرایش سوم آن به تصویب رسید.

وی از انجام کاری مهم‌تر در حوزه مناسب‌سازی نیز خبر داد و گفت: نشریه‌ای به نام ۲۶۴ در سازمان برنامه و بودجه وجود دارد که تمام مهندسان، مشاوران و پیمانکاران طبق این نشریه اقدامات و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و ما توانستیم ویرایش سوم ضوابط و مقررات ملی و شهرسازی را وارد نشریه ۲۶۴ کنیم و با امضای رئیس سازمان برنامه و بودجه به تمام پیمانکاران و مهندسان ابلاغ کنیم.

مؤمن‌سرایی تصریح کرد: پیمانکاران از یکم مهرماه سال جاری، موظف هستند طبق نشریه ۲۶۴ کارهایشان را انجام دهند و اگر پیمانکاری بخواهد برای شهرداری یا هر نهاد دیگری کاری انجام دهد و طبق مقررات مناسب‌سازی عمل نکند، امتیار منفی دریافت خواهد کرد و رتبه‌بندی حرفه‌ای آنها کاهش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه قدر زمان می‌برد وضعیت مناسب‌سازی دستگاه‌های دولتی به وضعیت خوبی برسد؟ گفت: در حال حاضر وضعیت دستگاه‌های اجرایی ما خوب است و در حال پیگیری هستیم که نشان مناسب‌سازی به بخش‌های خصوصی نیز اهدا کنیم که اهدای این نشان موجب تشویق رستوران‌ها، هتل‌ها و ... می‌شود تا در راستای مناسب‌سازی اقدام کنند.

کد خبر 19286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =