قریب به ۳هزار کودک در گلستان با اختلالات بینایی و تنبلی چشم شناسایی شدند

مدیرکل بهزیستی گلستان از آغاز غربالگری بینایی کودکان برای پیشگیری از تنبلی چشم از ۱۵ تیرماه و طبق پروتکل های بهداشتی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی؛ غربالگری کودکان سه تا ۶ ساله برای جلوگیری از تنبلی چشم یکی از برنامه های مهم سازمان بهزیستی است که با توجه به شیوع کرونا در این برنامه تغییراتی انجام دادیم. هر ساله این برنامه در آبان آغاز می شد و چند ماه به طول می انجامید که معمولاً بین دو تا سه ماه طول می کشید. امسال اما برنامه را از نیمه اول سال به تدریج آغاز می کنیم.

 بنا بر این از ۱۵ تیرماه، غربالگری بینایی سنجی را آغاز می کنیم و تا پایان مهرماه نیز به اتمام می رسانیم.

دکتر غفاری ادامه داد: پروتکلی تهیه شده و به شهرستانها ارسال شده است و مشخص شده که شهرستان های پرخطر یا سفید چگونه در این زمینه عمل کنند. در شهرستان هایی که وضعیتشان قرمز است این موضوع به تعویق می افتد.

مدیرکل بهزیستی گلستان بیان کرد: امسال غربالگری ما با استفاده از دستگاه انجام می شود تا بینایی سنج ها با بچه ها تماسی نداشته باشند و این یکی از پروتکل های ما با توجه به شیوع کرونا در کشور است. این دستگاه ها نیز به گونه‌ای طراحی شده است که فاصله بچه ها با بینایی سنج یک متر باشد. غربالگری هم با سرعت بیشتری انجام می شود. همچنین لازم است کودک یک همراه داشته باشد و استفاده از ماسک نیز الزامی است.

وی ادامه داد: ما امسال خدمات پیشگیری از تنبلی چشم را با شرایط کرونا سازگار کردیم و خانواده‌ها باید قبل از مراجعه به مراکر خودارزیابی انجام دهند و اگر تب، خستگی و یا سابقه تماس با بیمار کرونایی را دارند تا دو هفته به پایگاه‌ها مراجعه نکنند. اگر افراد مبتلا شده‌باشند تا یک ماه بعد از بهبود مجاز به ورود به پایگاه نیستند و همه این موارد براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت است و کمیته پیشگیری از بیماری های سازمان تدوین کرده و به کل کشور ابلاغ کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از اغاز اجرای این طرح در گلستان بیش از ۴۲۴ هزار کودک در این طرح غربالگری شدند که این تعداد قریب به ۹هزار کودک با تنبلی چشم شناسایی شدند.

 اگر شناسایی نمی شدند با نابینایی تک چشمی یا دو چشمی زیادی رو به رو بودیم و یا با مشکل بینایی شدید مواجه می شدیم 
. در سال گذشته نیز ۸۳هزار و ۸۹۰ نفر کودک غربالگری شدند که  یکهزار و ۷۶۰ کودک با مشکل تنبلی چشم (آمبلیوپ)و یکهزار و ۱۱۴ نفر دیگر با سایر اختلالات بینایی شناسایی شدند

دکتر غفاری  بیان کرد: بودجه‌ای که برای اجرای این طرح از طرف سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده بود در سال گذشت

کد خبر 19255

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد