اقدامات توانبخشی استان گیلان جهت بازگشایی و شروع مجدد فعالیتها

دکتر عابدین قاسمیان معاون امور توانبخشی بهزیستی گیلان گفت : پس از آنکه موج اول کرونا در استان تخفیف پیداکرد و در نهایت با دستور کمیته کشوری مقابله با کووید ۱۹ ، بتدریج بازگشایی ها آغاز شد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی گیلان اظهار داشت : با اتفاقاتی که در زمان کرونا پیش آمده بود و به دلایل مشخص ازجمله پرهیز از گسترش بیماری، مراکز تجمعی از جمله بسیاری از مراکز و فعالیتهای بهزیستی که به صورت تجمعی صورت می گرفت تعطیل شد. البته در مورد مراکز شبانه روزی و نگهداری، این تعطیلی به صورت عدم پذیرش جدید بود اما افرادی که بستری بودند کما کان ازخدمات استفاده می کردند. به هر حال محدودیتهای شدیدی درمورد ملاقات خانواده ها، بازدیدها، فعالیتها و مراسم مختلف برای مراکز ایجاد شد. در مورد مراکز روزانه، جلسات، کمیسیونهای مختلف مربوط به جمعیت هدف بهزیستی و ..... نیز کلا" به صورت موقت تعطیل شد .

این امر پیامدهای فراوانی برای سازمان، جامعه و خانواده ها به همراه داشت. مانند همه فعالیتهای دیگر، خسارتهای فراوانی نیز به جمعیت هدف سازمان وارد شد . خانواده ها و مراکز شدیدا" مشکل پیدا کردند. به ویژه ازنظر ابعاد روحی و روانی. درخصوص مسائل مالی تلاش شد تا حد زیادی  این خسارتها جبران شود و به دفعات مختلف، حدود ۵/۳میلیارد تومان در وجه مراکز صرفا" بدلیل مشکلات کرونا واریز شد، ضمن آنکه یارانه های مراکز و خدمات نیزکاملا" واریز می شد. حتی برای مراکز روزانه که تعطیل بودند جهت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، یارانه ها کلا" پرداخت شد.

اما این تعطیلی، مشکلات روحی و روانی و خانوادگی فراوانی ایجاد نمود که جای صحبتش اینجا نیست. البته در همین تعطیلی هم، برخی خدمات حیاتی سازمان ازجمله سرکشی به توانخواهان ضایعه نخاعی و معلولین شدید با رعایت پروتکل ها در همان زمان کرونا انجام می شد.

پس از آنکه موج اول کرونا در استان تخفیف پیداکرد و در نهایت با دستور کمیته کشوری مقابله با کووید ۱۹ ، بتدریج بازگشایی ها آغاز شد. گرچه همانگونه که گفته شد حتی در اوج کرونا هم در شرایطی که، برخی مشکلات اجتماعی درحال تبدیل به مسائل امنیتی بود، و با دستورمقامات قضایی، نگهداری ها با رعایت شرایط قرنطینه و پروتکل های بهداشتی انجام  شد .

به هرحال با اعلام دولت ازپایان فروردین ماه و تخفیف شرایط، بتدریج مراکز به سمت بازگشایی حرکت کردند. این هم بدین دلیل بود که استان گیلان از قرمز بودن خارج شد . و با اعلام کمیته کشوری پیشگیری از کووید۱۹، بتدریج فعالیتهای مراکز آغاز شد.

البته درآن زمان صرفا" فعالیتهای روزانه مطرح بود و شبانه روزی ها کماکان از پذیرش جدید ممنوع بودند.

در همین بازگشایی روزانه ها، رعایت دقیق پروتکل های  بهداشتی و فاصله گذاری مورد تاکید قرارگرفت. شروع فعالیت مجدد در مراکز روزانه در ابتدا به صورت انفرادی و درحرفه آموزی ها با ۱۰ درصد جمعیت هدف و حضور دو سوم نیروها صورت گرفت .

ازاول تیر، پذیرش جدید در مراکز شبانه روزی بهزیستی نیز انجام می گیرد. البته بر اساس مصوبات کمیته مرکزی و با توجه به شدت شیوع بیماری که سفید یا زرد باشد.

در استان گیلان، ۸۹ مرکزتوانبخشی با ۴۷۶۵ نفریارانه بگیر درحال فعالیت هستند. اعم ازشبانه روزی، روزانه، مراقبین و توانبخشی درمنزل. درمراکز روزانه در زمانی که شهرستانها در وضعیعت  سفید یا حداکثردر وضعیت زرد باشند، با فعالیت بین  ۲۵% تا۵۰% ازظرفیت، فعالیتها از سر گرفته می شود. این موضوع هم درپذیرش است و هم درملاقاتها و .....

در مورد سایر فعالیتهای توانبخشی نیز، ازسر گیری و باز گشایی صورت می گیرد .از جملهCBR ، توانمندسازی، کمسیونهای پزشکی و ... مشروط به آنکه تاحد امکان تراکم نشود، نوبت داده شود، تب سنجی صورت گیرد، ماسک، دستکش، رعایت فاصله و .....نیز در هر صورت باید انجام شود.

در تمام این فعالیتها مواردی ، مد نظر همکاران است :

۱-  تاحد امکان، خدمات از راه دور صورت گیرد و جامعه هدف کمتر، بیرون بیایند.

۲-  تا حد امکان به ویژه درمراکز و فعالیتهای روزانه، سرو غذا صورت نگیرد .

۳-  به گونه ای برنامه ریزی شود که همه خدمت گیرندگان بتدریج بتوانند ازخدمات سازمان استفاده کنند .

۴-  مراجعین با ظن بالا تصور شوند و نهایت دقت در فاصله صورت گیرد .

۵-  با مشاهده اولین علایم، مراکز بهداشت و ادارات بهزیستی در جریان قرار گیرند .

۶-  نصب موارد ضد عفونی در ورودی درها برای مراجعین .

۷-  مراکز دائما" باید ضد عفونی و گند زدایی شوند .

۸-  همه مراکز از تهویه مناسب  برخوردار باشند .

۹-  در مراکز شبانه روزی ، همه پذیرشها به صورت قرنطینه ۱۴ روزه خواهد بود و پس از اطمینان از عدم مشکل، به بخشهای عمومی خواهند رفت .

۱۰-  برای پذیرش جدید ، همه مراجعین باید آزمایش   PCRمنفی داشته باشند.

۱۱-  همه مراکز به صورت روزانه توسط پزشک ویزیت شوند .

در نهایت امیدواریم که با رعایت حداکثر موارد بهداشتی و پروتکلهای مصوب، ضمن انجام فعالیتهای مربوطه، از گسترش بیشتر بیماری جلوگیری شود.

کد خبر 19221

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد