۱۰۵۶ نفر پشت نوبتی در مراکز نگهداری شبانه‌روزی/یک سوم مدجویان پذیرش‌شده مجهول‌الهویه هستند

مدیر کل دفتر امور مراکز شبانه روزی توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۱۰۵۶ نفر پشت نوبت پذیرش در مراکز شبانه‌روزی هستند، گفت: تلاش کردیم با سیستم مددکاری شرایط حضور فرد در خانواده را با استفاده از حمایت‌هایی که از خانواده و فرد معلول در محیط منزل انجام می‌شود، ایجاد کنیم.

«مصطفی سراج» مدیر کل دفتر امور مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: همواره برای ورود به مراکز شبانه‌روزی افرادی پشت نوبت هستند؛ افرادی مجهول‌الهویه یا فاقد سرپرست موثر هستند و با احکام قضایی به مراکز شبانه‌روزی معرفی می‌شوند. عمدتا افرادی که خانواده دارند تا جایی که امکان دارد، آنها را در خانواده‌ها حمایت می کنیم تا به مراکز شبانه‌روزی سپرده نشوند، بلکه خدمات از طریق مراکز روزانه به آنها ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: با این حال افراد پشت نوبت همچنان هستند، البته رویکردهای ما در طول چند سال گذشته تغییر کرده است و تلاش کرده ایم به سمت کوچک‌سازی مراکز برویم و مراکز را به سمت خانه‌ها هدایت کنیم، به جای اینکه مراکز بزرگ تاسیس کنیم، مراکز کوچک و خانه‌های حمایتی که تقریبا رنگ وبوی خانه دارد را ایجاد کنیم و در جایی که واقعا حضور افراد معلول و سالمند در خانه امکانپذیر نیست به این مراکز و خانه‌ها هدایت شوند.

مدیر کل دفتر امور مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: به افرادی که متقاضی نگهداری معلولان و سالمندان هستند و براساس دستورالعمل‌های ما صلاحیت لازم برای نگهداری را دارند، مجوز لازم را داده و خانه‌هایی تاسیس می‌شوند تا بتوانیم براساس آن این مراکز را ایجاد کنیم. وقتی مراکز کوچک شود، کیفیت کار افزایش پیدا می‌کند و مهارت‌های افرادی که مقیم هستند، افزایش پیدا می‌کند، بنابراین در تلاش هستیم که بتوانیم این مراکز را افزایش دهیم. در زمانی هم که بحران‌هایی مانند کرونا ایجاد می‌شود، مدیریت مراکز کوچک به مراتب راحت‌تر و آسان‌تر است.

سراج درباره آمار افراد دارای معلولیت که پشت نوبت هستند، گفت: در حال حاضر هزار و ۵۶ نفر پشت نوبت پذیرش در مراکز شبانه‌روزی هستند. البته همه این افراد برای ورود به مراکز شبانه‌روزی تایید نمی‌شوند، یکی از دلایل اینکه ما برخی از این افراد را پذیرش نمی‌کنیم و پشت نوبت نگه داشته‌ایم، برای این است که با برنامه‌های خانواده محور و حمایت‌هایی که برای خانواده‌ها داریم تلاش کنیم تا این افراد با استفاده از این برنامه‌ها وارد مراکز شبانه‌روزی نشوند.

وی با اشاره به یکی از اقدامات موثر سازمان به ویژه در طول دو الی سه سال اخیر تصریح کرد: ما در این مدت تلاش کردیم، مستمری‌ها را افزایش داده و با بعد خانوار در نظر گرفته شده است. همچنین کمک هزینه معیشت و حق پرستاری نیز پرداخت شده است. البته بودجه و اعتبار قانون حمایت از معمولان به صورت کامل تحقق پیدا نکرده است و مشکل در این خصوص داریم و از سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم که برای اینکه بتوانیم این قانون را عملیاتی کنیم، بودجه آن را محقق کنند، اما با این حال دولت تلاش کرده است در طول چندسال گذشته بتواند این مواردی را که ذکر کردم افزایش دهد.

مدیر کل دفتر امور مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: تعداد افرادی که تا پایان سال ۹۶ مستمری دریافت می‌کردند، در حوزه توانبخشی افراد دارای معلولیت ۳۲۰ هزار نفر بوده است در حال حاضر این تعداد به حدود ۹۰۰ هزار نفر رسیده است. تلاش کردیم به اکثر افرادی که در خانواده‌ها نگهداری می‌شوند، خدمات مستمرمان را ارائه دهیم و بتوانیم این خدمات را افزایش داده تا جایی که امکان‌پذیر است افراد دارای معلولیت و سالمندان در محیط خانواده و در کنار خانواده باشند.

سراج اظهار کرد: برنامه‌ای را از سال گذشته ایجاد کردیم با عنوان خانواده محور، تحت عنوان حق پرستاری برای افرادی که در خانه نگهداری می‌شوند در حال حاضر هم افرادی اگر متقاضی باشند، به جای اینکه افراد دارای معلولیت خود را به مراکز شبانه‌روزی بسپارند تلاش می‌کنیم با سیستم مددکاری شرایط حضور فرد در خانواده را با استفاده از حمایت‌هایی که از خانواده و فرد معلول در محیط منزل انجام می‌شود، ایجاد کنیم و به همین دلیل تیم‌های مراقبت و ارائه خدمات توانبخشی در منزل را داریم. ۵۰۰ مرکز در قالب مراکز روزانه در منزل فعالیت می‌کنند و سه روز در هفته با مراجعه به منازل در نگهداری از فرد معلول به خانواده کمک می‌کنند. این برنامه نسبت به توسعه مراکز شبانه‌روزی برای ما در اولویت است و ما در این طرح به جای اینکه فرد را به مراکز شبانه‌روزی منتقل کنیم در خانواده نگهداری می‌کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، گفت: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که همیشه تاکید ما این است که این نوع خدمات مشمول بیمه شده و در قالب بیمه‌های دراز مدت، کوتاه مدت دیده شود، اگر چنانچه این اتفاق بیفتد ما می‌توانیم بخش اعظمی از خدماتمان را از قالب مراکز شبانه‌روزی خارج کرده و در قالب طرح‌های خانواده محور ارائه دهیم، در حال حاضر یکی از مشکلاتی که ما داریم، این است که در افزایش بودجه و اعتبار محدودیت داریم و اگر این موارد در قالب بیمه تعریف نشود، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و فکر می‌کنم اگر این موارد در قالب بیمه تعریف شود، بخشی از مشکلاتی را که ما در مراکز مراقبتی شبانه‌روزی داریم، برطرف خواهد کرد.

مدیر کل دفتر امور مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور درباره پذیرش افراد مجهول‌الهویه در مراکز شبانه‌روزی گفت: افرادی که احکام قضایی دارند، خارج از نوبت پذیرش می‌شوند، البته بعضی از این افراد خانواده دارند و سیستم مددکاری ما تلاش می‌کند تا خانواده این افراد را پیدا کند. در مجموع در مراکز شبانه‌روزی یک سوم افرادی که در این مراکز حضور دارند، افراد مجهول‌الهویه هستند که با حکم قضایی پذیرش شده‌اند. به همین دلیل تلاش ما این است که بتوانیم با برنامه‌های خانواده محور افرادی که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند و خانواده دارند را به خانواده بسپاریم و افرادی را که هیچ کسی را نداشته و فاقد سرپرست موثر هستند، در مراکز شبانه‌روزی نگهداری کنیم.

کد خبر 19188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =