۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰

11 هزار نفر در مراکز توانبخشی مراقبتی بهزیستی خدمات می گیرند

11هزار نفر در مراکز توانبخشی مراقبتی بهزیستی به صورت روزانه و شبانه خدمات می گیرند.
11 هزار نفر در مراکز توانبخشی مراقبتی بهزیستی خدمات می گیرند

مدیرکل بهزیستی استان یزد در دیدار با دکتر علمدار مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان به مناسبت گرامیداشت روز صمت گفت: بهزیستی در مجموع بیش از 3 میلیارد تومان یارانه به مراکز تحت نظارت می دهد که این مبلغ جوابگوی خدمات این مراکز به جامعه هدف بهزیستی نیست و تاکنون با حمایت مردم و خیرین هزینه مراکز تامین می شود.

دکتر علی محمد عطابخش با بیان اینکه 96درصد خدمات بهزیستی توسط بخش غیردولتی ارائه می شود گفت: 845 موسسه و مرکز غیردولتی تحت نظارت بهزیستی استان فعالیت می کنند.

وی اشاره به مستمری ماهیانه بهزیستی به 19 نفر از افراد تحت پوشش در استان گفت: این مستمری ماهانه حدود 3میلیارد و 800 میلیون تومان است که از 65 هزار تا یک میلیون تومان بسته به نوع خانوار و شدت معلولیت متفاوت است.

وی افزایش هزینه حق پرستاری معلولین ضایعه نخاعی را یادآور شد و گفت: این مبلغ در حال حاضر به 550 هزار تومان در ماه افزایش یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد بزرگترین اقلیت کشور را تحت پوشش بهزیستی دانست و اظهار داشت: از آنجاکه 4درصد افراد هر منطقه دچار معلولیت شدید و خیلی شدید و بیش از 10درصد افراد جامعه نیاز خدمات خاص هستند بر همین مبنا در استان یزد حدود صد هزار نفر با بهزیستی در ارتباط هستند.

وی در خصوص اشتغال افراد دارای معلولیت گفت: بهزیستی به کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت را به کار گیرد به ازای هر نفر تا سقف 5 نفر 50 میلیون تومان وام پرداخت می کند.

علی محمد عطابخش سهم درصدی استخدام ویژه معلولین را یادآور شد و گفت: بر اساس قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت 3درصد از سهم استخدام دستگاههای دولتی باید به معلولین اختصاص یابد.

وی بر ضرورت مناسب سازی محیط شهری و امکان عمومی تاکید کرد و گفت: تنها درخواست معلولین بهره مندی از حق شهروندی همانند سایر شهروندان است لذا مناسب سازی امکان عمومی باعث می شود فرد معلول بتواند همانند سایر شهروندان کارهایش را خودش انجام دهد.

مدیرکل بهزیستی استان یزد رسیدگی به کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی، پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی بویژه اعتیاد را از دیگر خدمات بهزیستی ذکر کرد و گفت: بهزیستی در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و معلولیتهای ناشی از محیط کار و محیط های صنعتی آمادگی همکاری با بخش صنعت را دارد.

وی در خصوص خدمات بهزیستی در حوزه سالمندی گفت: سامندان به سه دسته جوان، میانسال و بزرگسال تقسیم می شوند و بهزیستی برای بهره مندی افراد از دوران سالمندی سالم، برنامه های آموزشی برای افراد زیر 60 سال تحت عنوان سالم پیر شویم دارد.

دکتر علی محمد عطابخش با اشاره به خدمات بهزیستی در مراکز روزانه و شبانه سالمندی گفت: سالمندان بی سرپرست و سالمندانی شرایط زندگی و نگهداری سخت داشته اند در مراکز شبانه روزی پذیرش می شوند و سایر سالمندان در مراکز روزانه خدمات آموزشی، پزشکی، هنری و... دریافت می کنند.

وی افزایش امید به زندگی در کشور را یادآور شد و گفت: در آینده با سونامی سالمندی مواجه خواهیم بود لذا بهزیستی به دنبال ایجاد خانه های کوچک سالمندی است.

معاون توانبخشی بهزیستی نیز در این دیدار با اشاره به جای خالی صنعت در وسایل توانبخشی و کمک توانبخشی گفت: صنعت استان در تولید وسایل توانبخشی ضعیف است و به نظر می رسد برای تامین نیازهای سالمندان، معلولین و جانبازان استان می بایست بخشی از صنعت استان در این بخش ورود نماید.

دکتر مسعود نشان بیمه اشتغال معلولین را یادآور شد و گفت: بهزیستی به آن دسته از کارفرمایانی که معلولین را به کار می گیرد  23 درصد حق بیمه تا 30 سال را پرداخت می کند.

وی با اشاره کمک هزینه بهزیستی به جامعه هدف تحت پوشش گفت: یارانه بهزیستی کفاف هزینه های جامعه هدف بهزیستی را نمی دهد و نیازمند اختصاص بخشی از مالیات صنعت به بهزیستی به منظور پیشگیری از آسیبها و معلولیتهای ناشی از آن است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز یزد را دومین استان معدنی کشور و از نظر تنوع معدن اولین استان کشور دانست و گفت: بیش از 300 هزار نفر اشتغال استان مرتبط با صمت است.

دکتر علمدار 8درصد اقتصاد استان را در سازمان صمت دانست و گفت: این مهم بواسطه فعالیت 3هزار کارخانه، 620 معدن و 4هزار واحد صنفی است.

کد خبر 19183

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد