در رسانه|۲۵۰ خانواده همدانی در انتظار فرزندخوانده

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان از وجود حدود ۲۵۰ خانواده در انتظار دریافت فرزندخوانده در استان خبر داد.

زهره بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: خانواده هایی که در نوبت دریافت فرزندخوانده از مراکز نگهداری کودکان بهزیستی استان هستند، تعدادشان به ۲۵۰ مورد رسیده که تقریباً اکثریت مطلق آنها شامل خانواده های فاقد فرزند بوده و کمتر از پنج درصد از این متقاضیان را خانم های مجرد بالای ۳۰ سال تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه برای این خانواده ها پیگیری های مددکاری، گزینش اولیه، راهنمایی، تأیید صلاحیت اولیه قانونی و روانی اتفاق می افتد، افزود: بعد از واگذاری طفل نیز پیگیری های بعد از تحویل، مددکاری، نظارت و پایش هایی که باید روی آن خانواده انجام شود را در دستور کار داریم.

بختیاری در رابطه با بازه های زمانی این نظارت ها توضیح داد: پیگیری های بهزیستی در شش ماه اول بیشتر است اما در موارد مورد نیاز و تشخیص کارشناسی تا سال های بعد همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه خانواده ها با هم متفاوت هستند و گاهی برای برخی موارد این نظارت ها بیشتر است، با اعلام وجود یک دستورالعمل برای تحویل فرزندخوانده به خانواده ها مطرح کرد: شرط تحصیل، سن زوجین، میزان استطاعت مالی و نداشتن فرزند پس از پنج سال زندگی مشترک و گواهی پزشکی مبنی بر درمان و عدم توفیق درمان از شاخص های مطرح شده در این دستورالعمل است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان درباره پذیرش کودکان در ایام شیوع کروناویروس توضیح داد: در این ایام موردی وجود نداشته که بهزیستی سرپرستی فرزندی را به علت خشونت و یا آزار و اذیت از خانواده بگیرد.

وی ادامه داد: در این دوران به علت اینکه شرایط خاصی حاکم است، پذیرش در خانه های بهزیستی بسیار محدود، با نظر قاضی و در شرایط خاص اتفاق می افتد. در این موارد ما یک دوره پذیرش موقت مانند قرنطینه داریم و پس از گذراندن این دوران، کودک را در کنار سایر بچه ها پذیرش می کنیم.

بختیاری درباره عدم منع قانونی ازدواج ابوین با فرزندخوانده تشریح کرد: قانونی در رابطه با ازدواج والدین با فرزند خوانده تصویب شد که با پیگیری های تخصصی بهزیستی برای آن الحاقیه ای مصوب شد که تأیید بهزیستی و تیم کارشناسی آن لازمه اجرای این قانون است.

وی بیان کرد: به طور معمول این اجازه به افراد داده نمی شود اما در برخی موارد ممکن است منافع کودک در این اتفاق باشد و از آنجایی که رویکرد بهزیستی تأمین منافع عالی کودک است، این امکان وجود دارد برای برخی موارد این اجازه را صادر کند.

بختیاری درباره عدم اطلاع والدین از این قانون هنگام دریافت طفل اظهار کرد: اصلاً این موضوع را مطرح نمی کنیم چراکه نمی‌خواهیم اذهان جهت بگیرد و به سمت موضوعی که به طور کارشناسی منتفی است، برود.

کد خبر 19163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد