اعلام آمادگی برای پذیرش ۲۰۰ زنِ معتاد متجاهر/ فعالیت مراکز ماده ۱۵ با نصف ظرفیت در مناطق زرد و سفید

مدیرکل درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه یک ظرفیت ۲۰۰ نفره برای جمع‌آوری معتادان متجاهر زن در تهران ایجاد شده است، ‌ گفت: مراکز ماده ۱۵ با ۵۰ درصد ظرفیت در مناطق زرد و سفید فعالیت می‌کنند.

«فرید براتی سده» مدیرکل درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر زن گفت: در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر زن در تهران با مشکلاتی مواجه هستیم و در حال حاضر یک ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفری در تهران آماده و به ناجا اعلام کرده‌ایم که در همین حد فعلا اقدام کند. ما در حال آماده‌سازی ظرفیت برای این زنان معتاد هستیم.

وی ادامه داد: شرایط برای زنان کمی سخت‌تر است و موسساتی که در این زمینه هستند، کمتر آمادگی و تمایل به همکاری در این خصوص دارند، اما همکاران ما در بهزیستی استان تهران در تلاش هستند تا ظرفیتی که برای جمع‌آوری معتادان متجاهر زن لازم است را ایجاد کنند.

مدیرکل درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: به ما اعلام شده است که ظرفیت لازم برای زنان نزدیک به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر است و ما تلاش می‌کنیم تا این ظرفیت را به مرور آماده کرده و در اختیار آنها قرار دهیم. در حال حاضر نیز یک ظرفیت ۲۰۰ نفره آماده پذیرش شده است و ما به پلیس اعلام کرده‌ایم.

براتی‌سده خاطرنشان کرد: بیشترین مشکل درخصوص زنان در تهران است، چراکه با توجه به شرایط املاک و ساختمان‌ها قاعدتا باید یک مکان مناسب در نظر گرفته شود و در عین حال رعایت حال مردم نیز مدنظر قرار گیرد، بنابراین ایجاد ظرفیت برای زنان کمی سخت است. ما در استان‌های دیگر در این زمینه مشکلی نداریم و در هر استانی که زن معتاد متجاهر داشتیم، اقدامات لازم انجام شده‌است به طور مثال در خراسان رضوی و فارس اقدامات خوبی در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر زن انجام شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مراکز الگوی جامع درمان و بازتوانی معتادان تصریح کرد: برنامه‌ریزی ما این بود که تا پایان هفته دولت در تمام استان‌ها یک مرکز الگوی جامع درمان و بازتوانی معتادان داشته‌ باشیم. در حال حاضر دو مرکز یکی در استان کرمانشاه و دیگری در استان اصفهان فعال است. انشالله ۶ مرکز نیز در هفته بهزیستی فعال می‌شود و به غیر از سه استان که با توجه به شرایط کرونا آمادگی لازم را ندارند انشالله تا هفته دولت مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در دیگر استان‌ها فعال خواهند شد.

مدیرکل درمان اعتیاد سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: مراکز جامع درمان الگوی کاملی از درمان معتادان است که از سم‌زدایی شروع شده و تا بازتوانی، آموزش، ایجاد اشتغال، حمایت از خانواده و پیگیری و مدیریت این افراد ادامه دارد. این مراکز الگوی خوبی برای درمان و بازتوانی معتادان است و اگر به خوبی اجرا شود، می‌توانیم مشکلاتی که در حوزه درمان معتادان بوده مانند عدم جامعه‌پذیری، عدم اشتغال و ... را برطرف کنیم. بخشی از یارانه این مراکز و همچنین بحث اشتغال این افراد توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

براتی سده درباره فعالیت مراکز ماده ۱۵ نیز خاطرنشان کرد: در هفته گذشته برای فعالیت مراکز ماده ۱۵ ابلاغیه‌ای صادر شده است. این مراکز می‌توانند با رعایت استانداردهای بهداشتی کار را شروع کنند. البته در استان‌ها و شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار دارند، فعالیت مراکز ماده ۱۵ همچنان انجام نمی‌شود، اما در دیگر مناطق در مراکز ماده ۱۵ با شرایطی که اعلام شده و با ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش انجام می‌شود.

کد خبر 19160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =