تغییرات برنامه زمانی غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال

انسیه ایمانی گفت: تاریخ اجرای برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان از ۱۵ تیرماه تا پایان مهرماه است. و تغیر زمان اجرای طرح غربالگری بینایی کودکان به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و هشدار های وزارت بهداشت مبنی بر احتمال اوج‌گیری شیوع بیماری در نیمه دوم سال است .

تغییر زمان  اجرای برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان در گفتگو با انسیه ایمانی معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان سمنان مطرح شد ، تغییرات برنامه زمانی غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال

 انسیه ایمانی گفت: هرساله این برنامه با هدف غربال بینایی و شناسایی اختلالات بینایی بخصوص تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال از آبان ماه شروع می شد اما در سالجاری با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ و هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر احتمال اوج‌گیری شیوع بیماری کرونا در نیمه دوم سال و لزوم پیش بینی های پیشگیرانه ، تاریخ اجرای برنامه در کودکان از ۱۵ تیرماه تا پایان مهرماه تعیین گردید.

وی افزود: بمنظور به حداقل رساندن تماس‌های به هنگام غربالگری در سال جاری، اجرای این طرح در پایگاه های دائمی سنجش بینایی صرفا با دستگاه انجام می‌شود و استفاده از چارت E در پایگاه‌های غربالگری ممنوع می باشد.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان سمنان : براساس پروتکل‌های اجرایی، غربالگران در صورت داشتن علائم تب، لرز، سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سایر علائم سرماخوردگی یا سابقه تماس با بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا مجاز به انجام غربال نیستند.

ایمانی تصریح کرد: والدین و کودک نیز در خصوص علائم تب، لرز، سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سایر علائم سرماخوردگی و یا سابقه تماس با بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا لازم است قبل از مراجعه به پایگاه خودارزیابی انجام دهند و همچنین تنها یکی از والدین مجاز است به همراه کودک وارد پایگاه شود. تمام مراجعان نیز باید ماسک داشته و در صورت داشتن دستکش باید آن‌ها را در بدو ورود خارج کرده و دست‌های خود را با مواد ضدعفونی کنند و فاصله ۱.۵ متری از سایرین و غربالگر نیز باید حفظ شود. لازم است والدین قبل از حضور در پایگاه به صورت تلفنی زمان حضور خود را هماهنگ نمایند تا از تجمع در پایگاه خودداری گردد.

ایشان در ادامه : پایگاه‌ها موظف هستند در بدو ورود از والد و کودک در مورد وجود علائم تب، لرز، سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سایر علائم سرماخوردگی و سابقه تماس با بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در دو هفته اخیر سوال کنند. در صورت مثبت بودن هر یک از سوالات فوق غربال حداقل دو هفته باید به تعویق بیفتد در پایگاه ها بایستی از تجمع مراجعان به طور جدی پرهیز شود. همچنین باید از کاور و یا ملحفه یک بار مصرف بر روی صندلی غربالگری کودک استفاده شود. فرد غربالگر باید دارای ماسک باشد و از محافظ چشم و صورت (شیلد) استفاده نماید.

وی با بیان اینکه لازم است غربالگر قبل از انجام غربال دستان خود را به دقت با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه بشوید اظهار کرد:‌همچنین لازم است غربالگر قبل از انجام غربال کلیه تجهیزات خود را ضدعفونی کند.

ایشان در پایان : در برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در سال ۹۹ در هر شهرستان یک پایگاه دائمی غربالگری با دستگاه آماده ارائه خدمات به آحاد جامعه می باشد و هم استانی های ارجمند جهت کسب اطلاعات بیشتر با ادارات بهزیستی محل سکونت خود حوزه پیشگیری تماس حاصل فرمایند .

به گفته معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان هزینه امسال انجام برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال در مراکز دولتی ۳۰۰۰ تومان و در مراکز غیردولتی ۶۶۰۰ تومان است.

کد خبر 19120

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد