در رسانه |لطفا اینجا آمدی برای همیشه تَرک کن

شهرکرد- ایرنا-چهره‌اش تیره شده است، نصف دندان‌هایش در همین میانسالی ریخته است و آن نیم دیگر نیز شیری رنگ اکنون به تیرگی گرایده است، فکرش هزار راه می‌رود و تمرکز روی هیچ موضوعی ندارد و یادش می‌آید این‌ها همه حاصل یک تعارف دوستانه بیش نیست، فقط یکبار در جمع دوستان تفننی کشیده است که بعد به این روزها افتاده است.

به تاکید خودش همسرش، دو کودک مُحصل‌اش، پدر و مادرش پیر و خانواده‌اش آخر چه گناهی کرده‌اند، که باید پا سوز او بشوند.

حالا قول داده است، این بار که آمده است" کمپ"، برای همیشه تَرکش می‌کند، حتی اگر درد استخوان‌ها،  او را در هم بشکند، می‌خواهد تَرک کند، به قول خود اصلا آمده کمپ که برای همیشه این مواد مخدر را سه طلاقه کند.

اینکه که گفته می‌شود، اعتیاد بلای خانمانسوز است، به حقیقت و آشکارا باید اعلام کرد که شعار نیست، عین خود خود واقعیت، کافی است در کمپ ترک اعتیاد پای سخن آنها که برای تَرک کردنش آمده‌اند، بنشینید و بشنوید که این ماده بی‌اعتبار چه اعتبارهایی که از آنها نگرفته است.  

اعتیاد، یک آسیب اجتماعی است که زمینه‌ساز و بروز آسیب‌های اجتماعی دیگر نیز است و ترک اعتیاد به منزله تولدی دوباره برای معتادان است.

به گزارش ایرنا، فردی که پس از سال‌ها مصرف مواد مخدر با انگیزه، به سمت ترک اعتیاد می‌رود و پس از گذراندن یک دوره در کمپ‌های ترک اعتیاد دوباره متولد می‌شود، مانند انسانی است که از نو حیات پیدا کرده است و اکنون نیازمند حمایت، همراهی، کمک و یاری دیگران برای ادامه حیات خود بدور آسیب است.

نبود حمایت از افراد بهبود یافته، نگرش منفی جامعه و حتی خانواده‌ها به معتادان، مشکلات معیشتی، نداشتن اشتغال، حضور مجدد در گروه همسالان از مشکلاتی است که باعث گرایش مجدد معتادان بهبود یافته به اعتیاد می‌شود.

خانواده که فرزندان معتادشان را درک نمی‌کنند

فرید، فرد معتادی که برای ترک کشیدن مواد مخدر بیش از ۱۰ بار به مراکز ترک اعتیاد در چهارمحال و بختیاری مراجعه کرده است، می‌گوید:مرتبه نخست با اجبار خانواده به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کردم و پس از گذراندن یک دوره درمان و پاک شدن از مراکز ترخیص می‌شدم.

وی ادامه داد: هر مرتبه که پاک می‌شدم با خودم عهد می‌بستم که به سمت مواد نروم اما بعد از خروج از مرکز ترک اعتیاد به دلیل بی‌توجهی خانواده به نیازهای عاطفی و همچنین پذیرفته نشدن در خانواده، دو مرتبه به سمت مواد گرایش پیدا می‌کردم.

به گفته وی، یک فرد معتاد که برچسب اعتیاد را با خود سال‌ها یدک کشیده است، پس از ترک اعتیاد نیاز به حمایت دارد تا بتواند مانند یک نوزاد که متولد می‌شود، زندگی خود را آغاز کند.

رویا، همسر یکی از معتادان بهبودیافته با اشاره به اینکه همسرش را چهار مرتبه برای ترک بستری کرده است، تا ترک کند، نیز می‌گوید: همیشه بر این باور بودم که بستری کردن همسرم در کمپ برای ترک اعتیاد بی‌نتیجه است.

وی بر بالا بردن انگیزه زندگی برای افراد بهبود یافته از دام اعتیاد پس از ترک و همچنین کمک به ایجاد اشتغال و تامین معیشت به عنوان یک گام برای ماندگاری بر ترک تاکید کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به بالا بودن هزینه درمان همسرم، با تلاش خانواده هزینه را تامین کردم که بتوانم زندگی همسرم، خودم و ۲ فرزندم را از تباهی خارج کنم.

مراقبت بعد از بهبودی مانعی برای بازگشت به اعتیاد است

مسوول یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد در شهرستان بروجن با اشاره به اینکه خود نیز از معتادان بهبود یافته است، گفت: مراقبت بعد از بهبودی و ترک اعتیاد از راه‌ها موثر و مانعی برای بازگشت مجدد بهبود یافتگان به اعتیاد است.

علیرضا در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه معتادان با حضور در کمپ و گذراندن مراحل سم‌زدایی به مدت ۲۸ روز در کمپ‌ها به سرمی‌برند و پس از ترک اعتیاد به اجتماع باز می‌گردند، که به دلیل حمایت نشدن از سمت خانواده و یا قرار گرفتن در گروه‌هایی که پیش از این در آنها حاضر می‌شدند، دچار لغزش می‌شوند.

به گفته وی، سالانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ معتاد در مرکز ترک اعتیاد پذیرش داریم که ۶۰ نفر از این تعداد به صورت مکرر ۲ تا ۳ بار در سال برای ترک اعتیاد بستری می‌شوند، که بیشتر آمار بستری شدگان را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: بیماران برای ترک اعتیاد به صورت خود معرف، اجباری و شکایت از آنها، به کمپ ارجاع داده می‌شوند که در روش خود معرف خود فرد به همراه یکی از اعضای خانواده با میل و رغبت خود برای ترک مراجعه می‌کند.

علیرضا افزود: ترک اعتیاد و ماندگاری بر ترک در گروه خود معرف بسیار بالاست.

وی، با اشاره به اینکه تعدادی از افراد مبتلا به اعتیاد نیز براساس تبصره ۲ ماده ۱۶ برای ترک به مراکز ماده ۱۶ از طریق دادگاه معرفی می‌شوند، افزود: تعدادی از معتادان نیز با اجرای طرح شناسایی و دستگیری معتادان متجاهر، جمع‌آوری و در کمپ‌ها با هزینه دولت به مدت ۳ تا ۶ ماه نگهداری می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی شخصی برای ترک اعتیاد اقدام می‌کند، ۵۰ درصد مرحله درمان را پشت سر گذاشته است، تاکید کرد: این افراد برای پاک ماندن باید در جامعه مورد حمایت و توجه قرار گیرند.

به گفته وی، ایجاد اشتغال، کمک به تامین معیشت، پذیرش در جامعه و خانواده از راه‌های پیشگیری از اعتیاد دوباره معتادان بهبود یافته است.

وی، در  ادامه با اشاره به اینکه پیش از این افراد معتاد، برای ترک اعتیاد بخاطر اینکه شناخته نشوند به مراکز فعال در شهرهای دیگر مراجعه می‌کردند، گفت: با فرهنگسازی و آموزش در جامعه در خصوص استفاده از مراکز درمانی و ترک اعتیاد، در محل زندگی خود مراجعه افراد به مناطق دیگر کمتر شده است.

وی گفت: در راستای حمایت از بهبودیافتگان پس از خروج از کمپ، طرح‌های آموزش فنی و حرفه‌ای، حمایت‌های مشاوره‌ای و دوره‌های آموزشی برای این افراد برگزار می‌شود و در صورتی که این افراد از شهرستان‌ها و استان‌های دیگر باشند، دسترسی به آنها برای ارائه خدمات کمتر خواهد بود.

به گفته وی، بهبود یافتگان پس از ترک اعتیاد و خروج از کمپ، به مدت ۶ ماه از طرف مشاوران و پزشکان طرح، زیر نظر مراقبت قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ترک اعتیاد و سم‌زدایی از بیمارن در این مراکز انجام می‌شود،  تاکید کرد: اراده فرد، همراهی خانواده، دوستان، جامعه برای ماندگاری بر ترک فرد بهبود یافته ضروری است.

در دوران کرونایی کمپ‌ها با مشکل مواجه شدند

یکی دیگر از مدیران کمپ ترک اعتیاد در شهرکرد با اشاره به اهمیت موضوع درمان و ترک اعتیاد گفت: در استان، ترک اعتیاد به صورت دارویی و همچنین بستری شدن در کمپ‌ها و همچنین متادون و دارو درمانی انجای می‌شود.

کریم اظهار داشت: مراکز ترک اعتیاد در ایام کرونایی به منظور  پیشگیری از ابتلا به کرونا تعطیل شد، اما با تصمیم‌گیری ستاد مقابله با شیوع کرونا، تعداد محدودی از کمپ‌ها با رعایت پروتکل بهداشتی فعال شده است.

وی، با اشاره به اینکه پذیرش در این مراکز به صورت محدود است، افزود: مبلغ دریافتی از افراد در این شرایط جوابگوی هزینه‌های کمپ‌های ترک‌اعتیاد نیست.

به گفته وی، در کمپ‌ها به ازای هر نفر، هشت میلیون و ۸۵۰ هزار ریال برای اسکان، صرف چهار وعده غذا در روز و همچنین خدمات مشاورهای و پزشکی دریافت می‌شود.

وی، با تاکید بر اینکه کمپ‌های ترک اعتیاد به صورت خصوصی اداره می‌شوند، افزود: همه کمپ‌ها به صورت استیجاری هستند و در ایام کرونایی به دلیل تعطیل بودن مراکز و نداشتن مراجعه کننده، مسوولان کمپ‌ها برای پرداخت اجاره بهاء نیز با مشکل مواجه شدند.

کریم اظهار داشت: با فعال شدن مجدد کمپ‌ها، اجرای طرح غربالگری و قرنطینه در ابتدای ورود افراد انجام می‌شود، که پس از انجام آزمایش کرونا و ایدز ، معتادان تا زمان دریافت جواب آزمایش در قرنطینه نگهداری می‌شوند.

وی گفت: پس از ۱۴ روز که معتادان در قرنطینه نگهداری می‌شوند، برای ادامه درمان از قرنطینه خارج و به آسایشگاه منتقل می‌شوند.

وی، به رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی از جمله ضدعفونی کردن مراکز،   اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین انجام آزمایش و اجرای قرنطینه قبل از ورود به آسایشگاه در این روزها اشاره کرد.

۱۸ کمپ ترک اعتیاد با مجوز بهزیستی در استان چهارمحال و بختیاری فعال است

معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به فعال بودن ۱۷ مرکز درمان اعتیاد اقامتی(کمپ) ویژه آقایان و یک مرکز درمانی ویژه بانوان دارای مجوز از اداره کل بهزیستی در سطح استان افزود:دوره درمان در هر مرکز ۲۸ روز است که با توجه به دستورالعمل‌های موجود، هر شخص به صورت اختیاری (با رضایت شخصی) در مرکز پذیرش شده و تا سه دوره درمانی، می‌تواند در مرکز اقامت داشته باشد و پس از خروج از کمپ، از برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی مرکز نیز بهره‌مند شود.

مهشید سلیمانی افزود: در هر منطقه به ازای هر پنج تا هفت هزار نفر یک مرکز درمان اعتیاد اقامتی با انجام مراحل گزینش‌های تخصصی و عملی از افراد متقاضی، می‌تواند با دریافت مجوز از بهزیستی فعالیت کند.

وی اظهار داشت: متقاضیان تاسیس و راه‌اندازی کمپ، باید حداقل تحصیلات کارشناسی در رشته های روانشناسی (کلیه گرایش ها)، مشاوره، علوم اجتماعی، پزشکی، روانپزشکی و رشته‌های مرتبط را داشته باشد.

سلیمانی، با اشاره به اهمیت نظارت بر فعالیت این مراکز از سوی نهادهای متولی، گفت: نظارت بر مراکز درمان اقامتی از وظایف ذاتی اداره بهزیستی است که به صورت ماهانه از تمام مراکز توسط کارشناسان و حراست، بازدید و نظارت بر عملکرد مرکز انجام می‌شود.

سلیمانی، به بازدید سرزده و دوره‌ای از این مراکز در قالب یک تیم تخصصی با حضور کارشناسان بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی (معاونت درمان)، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و دادگستری اشاره کرد.

وی، کوتاه بودن مدت زمان دوره درمان را از چالش‌های موجود در کمپ‌ها برشمرد و گفت: با گذشت ۲۸ روز که دوره درمان یک فرد است افراد تمایلی به تمدید دوره ندارد و پس از یک دوره، ترخیص می‌شوند.

وی ، با تاکید بر اینکه مواد مصرفی فعلی به طور معمول به طی دوره درمانی طولانی مدت‌ نیاز دارد، گفت: کم بودن زمان درمان، یک مشکل و کمبود در حوزه درمان است.

معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کووید ۱۹ افزود: مراکز تجمعی کمپ‌ها، به صورت موقت تعطیل است و هم‌اکنون تنها سه مرکز در سطح استان با هماهنگی‌های انجام شده بین بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و فرماندهی انتظامی فعال است و این مراکز برای نگهداری و پذیرش معتادان متجاهر است.

وی اظهار داشت: هزینه دوره درمانی مراکز بنا به تصویب نامه هیات وزیران به ازای هر روز ۳۴۷ هزار ریال و برای یک دوره ۳۰ روزه ۱۰ میلیون و ۴۱۹ هزار ریال است، که هزینه دریافتی در هر مرکز بنا به رتبه مرکز صورت است.

سلیمانی، با تاکید بر اینکه رتبه‌بندی مراکز درمانی بر اساس میزان مطابقت با استانداردهای مربوط به فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات، رضایت ارباب رجوع از مرکز و ارائه خدمات درمانی با دستورالعمل‌های موجود انجام می‌شود، گفت: در صورت تایید و مطابقت کامل با استانداردها رتبه یک، در صورت کسب نمره پایین‌تر رتبه ۲ و یا سه و در صورت مطابقت نداشتن، مرکز مربوطه رتبه‌بندی  نشده و ملزم به رعایت استانداردها است.

وی افزود: براساس رتبه‌بندی، مراکز رتبه یک ۱۰۰درصد تعرفه، مراکز رتبه ۲ بیش از ۸۵ درصد تعرفه و مراکز رتبه سه نیز ۷۰ درصد تعرفه مشخص شده را باید بابت یک دوره درمانی از افراد دریافت ‌کنند.

سلیمانی با تاکید بر اینکه بیشتر افراد پذیرش شده در کمپ‌های ترک اعتیاد بومی چهارمحال و بختیاری هستند، گفت: فقط برخی افراد به دلیل اینکه طی اقامت در مرکز، توسط سایر مقیمان شناخته نشوند، ممکن است به مراکز درمان در سایر شهرستان‌های استان مراجعه کنند.

وی گفت: پذیرش در مراکز درمان اعتیاد اقامتی(کمپ) بنا بر رضایت شخصی خود افراد صورت می‌گیرد، ولی به دلیل نبود مرکز درمان اعتیاد اقامتی موضوع ماده ۱۶ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر در سطح استان، بر اساس تبصره ۲ ماده قانونی مربوطه، دادستان‌های استان نسبت به ارجاع افرادی که به صورت تمایلی، خواهان درمان اعتیاد نیستند، به مراکز مشخص شده در سطح هر شهرستان (کمپ‌های اختیاری) اقدام می‌کنند.

معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت:در هر مرکز، برنامه درمانی شامل ویزیت و معاینه پزشکی مقیم، برگزاری مشاوره‌های فردی و گروهی توسط روانشناس، برگزاری کلاس ۱۲ قدم توسط مددیاران مرکز(افراد با پاکی بالا) و آموزش مهارت‌های زندگی و آماده‌سازی شغلی رهجویان در مراکزی که فضای متناسب را دارند، برگزاری می‌شود.

وی افزود: افراد پذیرش شده در مرکز باید بالای ۱۸ سال و زیر ۶۰ سال سن داشته باشند و به لحاظ سلامت روانی و جسمی توسط شورای مرکز(مسئول مرکز، مدیر داخلی، روانشناس، پزشک) تایید شده باشند و شرایط منع مطلق نیز شامل پذیرش شامل زنان باردار، سن زیر ۱۸ و بالای ۶۰، ابتلا به بیماری‌های شدید جسمانی، ابتلا به بیماری‌های مُسری و واگیر، ابتلا به بیماری‌های تشنج دهنده نظیر صرع، ابتلا به اختلالات روانپزشکی، وجود تظاهرات حاد روانپزشکی، وجود زخم فعال و یا خونریزی دهنده با نیاز به مداخله جراحی، عقب ماندگی یا ناتوانی ذهنی و جسمی، محکومان با حکم تعقیب کیفری است.

وی گفت: برای ایجاد امنیت این اماکن با توجه به اینکه مراکز بیشتر دارای پذیرش افراد به صورت اختیاری است، مشکل خاصی ندارند و در موارد خاص علاوه بر خدمه مرکز و مسئول مرکز، جهت حفظ نظم و امنیت مرکز، حضور نیروی انتظامی به مراکز بسیار کمک کننده است.

مرکز کاهش آسیب در استان چهارمحال و بختیاری فعال است

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اهمیت بحث درمان اعتیاد گفت: مرکز کاهش آسیب در مرکز استان اواخر تیرماه فعال می‌شود.

معصومه محمدی افزود: برای راه‌اندازی این مرکز ۴۰ نفر در فراخوان ثبت‌نام کردند، که پیش‌بینی می‌شود مرکز پایان‌ماه جاری فعال شود.

وی، با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۲۵ مرکز ترک اعتیاد(کمپ) و مرکز دارو درمانی در استان با مجوز بهزیستی فعال شد،  گفت: از این تعداد ۱۸ مرکز درمان اعتیاد اقامتی (کمپ) ویژه آقایان و یک مرکز درمانی ویژه بانوان و هفت مرکز مرکز با روش متادون درمانی(MMT) دارای مجوز از اداره کل بهزیستی در سطح استان در حال ارائه خدمات درمانی به معتادان است.

محمدی افزود: سال گذشته ۶ هزار و ۷۹۰ نفر برای درمان به این مراکز مراجعه کردند، که آمار دقیق از ماندگاری بر ترک این افراد در دست نیست.

وی، با تاکید بر اینکه ماندگاری بر ترک اعتیاد یکی از سیاست‌های و اولویت‌های این مراکز است، گفت: به منظور کمک به درمان معتادان، کاهش نرخ شیوع در سطح استان برنامه‌های متنوعی از جمله تشکیل تیم‌های اجتماع محور در محلات مختلف در دست اجراست.

وی، با اشاره به اینکه معتادان بهبود یافته نیاز به پذیرش از سوی خانواده و جامعه دارند، گفت: پذیرش نشدن از سوی خانواده و ترد شدن آنها، عاملی برای سوق یافتن به اعتیاد است.

محمدی به حمایت دولت در راستای ایجاد اشتغال برای این قشر تاکید کرد و گفت: به دلیل بی‌اعتمادی که برای این افراد بوجود می‌آید، این افراد برای اشتغال نیاز به کمک و یاری دارند.

به گفته وی،  افراد داوطلب در هر محله، آموزش این افراد و استفاده از آنها به منظور آموزش، آگاه‌سازی، و اطلاع رسانی به عموم مردم، همچنین اجرای  طرح‌های دیگر مانند طرح پازک، طرح مصون سازی کودکان در برابر اعتیاد را اجرا می‌کنند.

وی، با اشاره به اینکه این طرح‌ها توسط تسهیلگران زبده تیم‌های اجتماع‌محور و سایر مراکز با هدف آموزش و آگاه‌سازی در خصوص مواد مخدر به عموم مردم انجام می‌شود، گفت:با هماهنگی بین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، نسبت به آموزش و آماده‌سازی  شغلی بهبودیافتگان، اقدامات لازم صورت پذیرفته تا گامی جهت جلوگیری از لغزش مجدد بهبودیافتگان باشد.

کمپ ترک اعتیاد بدون مجوز در چهارمحال وبختیاری فعال نداریم  

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال‌ و بختیاری، با اشاره به فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد در استان گفت: در استان ۵۶ مرکز دارویی و ۱۸ مرکز اقامتی زیرمجموعه بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در حوزه درمان معتادان فعالیت دارند.

سید قدیر مرتضوی افزود: همه مراکز ترک اعتیاد استان دارای مجوز هستند و بر نحوه فعالیت این مراکز از سوی دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری، بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نظارت می‌شود.

وی، با اشاره به شیوع مصرف مواد مخدر و نبود مراکز درمانی در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ گفت: فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد و مراکز دارویی از سال ۸۰ به منظور درمان معتادان براساس چهارچوب خاص و شکل و ساختار قانونمند فعال شد، تا از فعالیت مراکز غیرمجاز جلوگیری شود.

مرتضوی اظهار داشت: برای راه‌اندازی این مراکز در ابتدا با الگوگیری از کشورهای دیگر به سمت راه‌اندازی مراکز درمان‌مدار رفتیم.

به گفته وی، فعالیت مراکز اقامتی در کشور بر ۲  اصل پرهیزمدار و ایمان‌مدار استوار است که با توجه به اصل پرهیزمدار، فرد در فضای نگهداری می‌شود که هیچ مواد مخدر وجود نداشته باشد و از محیطی که بتواند مصرف مواد داشته باشد جدا می‌شود، تا انگیزه و نگاه به مصرف در فرد تغییر و به سمت ترک حرکت کند.

مرتضوی افزود: با کاهش وابستگی جسمی فرد به مواد، تحمل فرد افزایش پیدا کرده و بعد از مدتی این وابستگی جسمی از بین رفته و به سمت ترک می‌رود.

وی، با اشاره به اینکه در اوایل تاسیس این مراکز و براساس پروتکل، مدت زمان اقامت فرد معتاد در کمپ ۲۱ روز بود، گفت: در هر هفته برنامه خاص را برای ترک انجام می‌شد که این مدت زمان برای ترک ناکافی بود.

به گفته وی، در اوایل دهه ۹۰ مدت زمان ماندگاری در کمپ ۲۸ روز افزایش یافت و در مرحله نخست سم‌زدایی در فرد انجام می‌شد و در هفته بعد کاهش وابستگی،  توانمندسازی روحی و اجتماعی به فرد زیر نظر کارشناسان و روانشناسان مرکز انجام می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری بر توسعه اقدامات مبتنی بر ایمان‌مدار در این مراکز تاکید کرد و گفت:ضعف بنیان‌های اعتقادی در این افراد مشهود است و یکی از پایه‌های اصلی در گرایش به مصرف مواد ضعف بنیانهای اعتقادی است که با تلاش و تقویت ارتباط بین روانشناسان و مددکار این امر تقویت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرد مصرف‌کننده به تنهایی به سمت مواد گرایش پیدا نمی‌کند، افزود: علل و عوامل اجتماعی، فردی و خانوادگی در مصرف مواد در فرد دخالت دارد و باید پس از ترک نیز این عوامل در بهبود شرایط کمک کنند.

مرتضوی گفت: تغییر نگاه خانواده به فرد معتاد در هنگام مصرف و بعد از ترک یک اصل ضروری است و باید این فرد در جامعه رها نشود و یا خیلی مورد ترحم قرار نگیرد.

وی، با تاکید بر اینکه در زمان مصرف، فرد نباید حمایت و پشتیبانی شود، گفت: باید با یک چهارچوب مشخص این افرد را از مضرات و آسیب‌های ناشی از مصرف آگاه کنیم.

مرتضوی، به کیفی‌سازی فعالیت کمپ‌ها در استان اشاره کرد و گفت: رتبه‌بندی مراکز بر اساس فضا، امکانات و تخصص مدیران یک برنامه در دست اجراست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، با تاکید بر اینکه ماندگاری برتر در استان و کشور ۸۰ درصد است، افزود: مراحل درمان نباید معطوف به فرد باشد و باید تمام افرادی که با فرد در ارتباط باشند، آگاه‌سازی شود.

مرتضوی، با اشاره به اینکه اجبار در درمان جوابگو نخواهد بود، اظهار داشت: در استان کمپ اجباری وجود ندارد و افرادی که باید به این مراکز ارجاع داده شوند به کمپ‌ها ارجاع داده می‌شوند.  

وی، با اشاره به اینکه ۳۳ هزار معتاد در استان شناسایی شده است، افزود: کاهش سن اعتیاد از ۲۵ سال به ۲۱ سال یک معضل شده است.

یکهزار و ۵۰۰ معتاد و خرده فروش در استان چهارمحال وبختیاری دستگیر شد

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه سال‌ گذشته  ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در حوزه مواد مخدر از جمله معتاد، توزیع کننده، قاچاقچی، حمل کننده مواد مخدر و پاتوق‌گردان در استان دستگیر شدند، افزود: بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از دستگیر شدگان پارسال مصرف کننده و معتاد و مابقی را خرده فروشان و قاچاقچیان مواد مخدر بودند

سرهنگ سلیمان ریاحی افزود: بیشتر دستگیر شدگان در حوزه توزیع مواد مخدر و تهیه پاتوق استعمال مواد را افراد بومی منطقه تشکیل می‌دادند.

وی گفت: میانگین سنی مجرمان در حوزه مواد مخدر در استان ۲۵ تا ۳۰ سال است، که ۹۷ درصد این افراد بومی و تنها سه درصد غیربومی هستند.  

وی اظهار داشت: ۳۰ درصد دستگیر شدگان در حوزه مواد مخدر بی‌سواد، ۳۲ درصد زیر دیپلم، ۲۹ درصد دیپلم، هفت درصد فوق دیپلم و مابقی با مدرک تحصیلی بالاتر بودند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۴۸ درصد  مجرمان دستگیر شده در حوزه مواد مخدر بازگشت دوباره به جرم داشتند، گفت: ۵۲ درصد دستگیر شدگان نخستین بار بود که دستگیر می‌شدند، ۲۶ درصد بیش از ۲ بار و ۲۲ درصد بیش از پنج مرتبه دستگیری دارند.

۵۶مرکز درمان دارویی در استان چهارمحال وبختیاری فعال است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۶ مرکز درمان دارویی در استان با مجوز دانشگاه فعال است که از این تعداد ۱۷ مرکز به صورت ۲ شیفته با هدف درمان جایگزین مصرف فعالیت دارند.

اکبر سلیمانی افزود: این مراکز به منظور کاهش آسیب به افراد معتاد از جمله ابتلا به بیماری‌ها از جمله ایدز و هپاتیت و همچنین افزایش اعتماد به نفس به این افراد و توزیع داروی متادون زیر نظر پزشک و روان پزشک فعالیت دارند.

۶۰ درصد زندانیان قبل از ورود به زندان اعتیاد دارند

مدیرکل زندان و اقدامات تامینی استان چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه ۶۰ درصد زندانیان قبل از ورود به زندان اعتیاد دارند، گفت: سال‌گذشته ۶۵۰ زندانی از درمان نگهداری با متادون بهره‌مند شدند.

حمیدرضا حیدری افزود: ۶۰۰ نفر از زندانیان نیز در مرحله ورود به زندان سم‌زدایی شدند.

وی به فعالیت اردوگاه مواد مخدر در استان اشاره کردو گفت: راه‌اندازی ‌کارگاه حرفه‌آموزی در این اردوگاه و ارائه آموزش فنی وحرفه ای انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، با آمار ارائه شده می‌توان نتیجه گیری کرد،  اگر چه کمپ‌ها سهم مهم و اساسی در ترک اعتیاد دارند، اما در کنار این کمپ‌ها، خانواده و جامعه نیز مسوولیت اجتماعی درباره پذیرش فرد ترک اعتیاد کرده در کمپها را بیرون از این مراکز باید پذیرا باشند.

نجات هر فرد معتاد می‌تواند از نظر اجتماعی و مسائل روحی و روانی نیز به خانواده‌ها کمک شایانی کند و چه بهتر اینکه هر فردی که برای ترک اعتیاد به این کمپ‌ها می‌آید، برای همیشه ترک این بلای خانمانسوز را داشته باشد.

کد خبر 19097

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد