طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور در قزوین اجرا می‌شود/ فعالیت ۱۵ موسسه پیشگیری از اعتیاد در استان

طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور بر اساس الگوهای محیطی- اجتماعی از طریق کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظتی در استان قزوین در حال اجرا است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علیرضا وارثی اظهار کرد: طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع‌محور مجموعه ای از فعالیت‌ها است که بر اساس الگوهای محیطی- اجتماعی از طریق کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظتی به صورت همه جانبه طراحی می‌شود که در سال ۸۳ این طرح فعالیت خود را آغاز  کرده و در حال حاضر ۱۵ موسسه در سطح استان قزوین در این زمینه فعال هستند.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: اجتماع محور رویکردی است در پیشگیری که در آن همه فرآیند مداخله پیشگیری(تعیین مشکل، نیازسنجی، اولویت بندی، تعیین عوامل خطر و محافظ برنامه راهبردی، تعیین مداخله، پایش و ارزشیابی) را اعضای اجتماع کوچک (محله‌های شهری و روستایی،محیط‌های کار ، محیط‌های آموزشی) در کنار کارشناس تسهیلگر انجام می‌شود.

وارثی عنوان کرد: رویکرد اصلی مراکز  پیشگیری از اعتیاد با مشارکت تیم بهبود و گروه های همتا و خودیار (معتادان بهبود یافته) متمرکز است و خدمات آن توسط تیم بهبود که شامل مسئول فنی، روانشناس، مددکار اعتیاد(می تواند از بهبود یافتگان باشد) و مدد یار خانواده ارائه می شود.

به گفته وی، مراکز درمان اعتیاد خدماتی از قبیل پرداخت کمک هزینه درمان به معتادین نیازمند و پرداخت تسهیلات خود اشتغالی به معتادین پاک شده ارائه می کند و همچنین اولین مرکز بهبود اقامتی میان مدت در استان در سال ۸۶ شروع به فعالیت کرده  که در حال حاضر  ۱۸ مرکز  مخصوص مردان و ۱ مرکز مخصوص زنان فعال می باشد.

این مسئول یادآور شد: یکی از اقداماتی که در جهت حمایت روانی، اجتماعی از مبتلایان به بیماری اچ آی وی (HIV ) و جلب مشارکت آنان در فعالیت های مربوط به این بیماری می شود تاسیس مرکزی به نام "باشگاه مثبت" است که فعالیت های این باشگاه بر اساس اصول مناسبی برنامه ریزی و سازمان دهی شده و از منابع موجود به خوبی بهره مند است که می تواند نقش موثری در پیشگیری مثبت از این بیماری داشته باشد .

مدیر کل بهزیستی استان اضافه کرد: مرکز سر پناه شبانه (شلتر) مکانی است که در سال ۹۲ به منظور کاهش آسیب و برای اسکان موقت و شبانه معتادان با رفتارهای پر خطر و بی خانمان راه اندازی شده که ۳ مرکز در استان فعال است و هر شب ۳۰ نفر در این مراکز خدمات دریافت می کنند.

وارثی ادامه داد: مراکز کاهش آسیب(دی ای سی) با هدف کاهش آسیب اعتیاد و پیشگیری از بیماری های واگیر دار مثل ایدز و هپاتیت خدمات ارائه می‌کنند و این مراکز با توزیع بسته‌های بهداشتی (سوزن و سرنگ و پدالکلی و کاندوم و...) بین معتادان تزریقی و ارائه خدمات آموزشی با عناوین(تزریق ایمن، انجام تست اچ ای وی و...) از شیوع بیماری های واگیر دار پیشگیری می‌کنند که در حال حاضر ۴ مرکز کاهش آسیب در سطح استان فعال هستند.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر خدمات در طرح پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور تیم‌های سیار است که به منظور کاهش آسیب در پاتوق‌های معتادان خدماتی از قبیل توزیع بسته‌های بهداشتی (سوزن و سرنگ و پدالکلی و کاندوم و...) بین معتادان تزریقی و ارائه خدمات آموزشی با عناوین (تزریق ایمن، انجام تست اچ ای وی و...) انجام می دهند تا از شیوع بیماری های واگیر دار پیشگیری  شود که در حال حاضر ۹ تیم سیار مستقل و ۴ تیم سیار وابسته در سطح استان مشغول به فعالیت هستند.

کد خبر 19078

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد