شاهرود ا آغاز برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در شهرستان شاهرود

در سال گذشته ۱۰۲۲ نوزاد شاهرودی تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان سمنان مسعود جهانسیر معاون مدیرکل و رئیس اداره بهزیستی شهرستان شاهرود طی مصاحبه ای با روابط عمومی بیان داشت: با اشاره به لغو  انجام غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران به علت شیوع بیماری کرونا از اسفندماه سال گذشته و با توجه به ابلاغ بخشنامه نحوه شروع مجدد انجام غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران از سوی کمیته پیشگیری از بیماریهای واگیردار سازمان بهزیستی کشور،اجرای این برنامه از ابتدای تیرماه در شهرستان شاهرود از سر گرفته شد.

ایشان با اشاره به ضرورت انجام به موقع و دقیق خدمات سلامت نوزادان افزود:  با توجه به اهمیت حیاتی تجربه‌های شنیداری و زمان طلایی یادگیری زبان و گفتار   تا قبل از سه سالگی، نوزادانی که با آسیب شنوایی متولد می‌شوند و محروم از ارتباط با دنیای اطراف هستند، به تبع آن رشد زبان و گفتار آن‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه رو خواهد شد.

آسیب شنوایی بر عواملی از جمله مهارت‌های ارتباطی اجتماعی، آموزشی، فردی، اقتصادی و کیفیت زندگی فرد تأثیر می گذارد و  به منظور جلوگیری از آثار کم شنوایی بر تمامی جنبه‌های رشدی و تکاملی کودک بهزیستی در شناسایی زود هنگام این عارضه همواره تلاش می کند.

  رئیس اداره بهزیستی شهرستان شاهرود گفت: اکثر کودکان تازه متولد شده،دارای شنوایی طبیعی هستند اما از هر ۱۰۰۰ کودک، ۱ تا ۳ کودک دارای درجاتی از کم شنوایی هستند که این آمارها نشان می دهد کم شنوایی یکی از شایع ترین نقص های مادرزادی در بدو تولد است.

ایشان ادامه داد:در سال گذشته ۱۰۲۲ نوزاد و شیرخوار شاهرودی تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد ۵ شیرخوار برای درمان طبی و توانبخشی تحت درمان و مراقبت قرار گرفتند.

معاون مدیر کل و رئیس اداره بهزیستی شهرستان شاهرود در پایان اظهار داشت: غربالگری شنوایی تمامی نوزادان متولد شده شهرستان با استفاده از تست های ABR و OAE در بیمارستان بهار و توسط موسسه خیریه قائم انجام می شود.

کد خبر 19040

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد