در رسانه| گزارش کامل از نشستی که این بار خبرنگاران گفتند و مسوولان نوشتند

اولین میزگرد رسانه‌های حامی کودکان کار با حضور اصحاب رسانه، مسئولان و جمعی از کارشناسان این حوزه برگزار شد.

به گزارش صدای مشهد، اولین میزگرد رسانه های حامی کودکان کار عصر سه شنبه با حضور اصحاب رسانه، مسولین استانی از دادستانی و بهزیستی و رییس سازمان بسیج رسانه استان در فرهنگ‌سرای رسانه مشهد برگزار شد.

 عباس محمدیان، رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی در این جلسه اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب رسیدگی و رفع مشکلات حاشیه شهر بوده و هست.وی با بیان اینکه معظل حاشیه شهر تمامی ندارد، افزود: بزرگترین حاشیه نشینی را در سطح کشور را مشهد با جمعیتی قریب به یک میلیون و ۵۰۰ هزار حاشیه نشین داراست و باید برای حل معضلات آن یک اتفاق در سطح ملی رخ دهد.

وی به خبرنگاران توصیه کرد: شما باید واقعیت ها را بیان کنید، انصاف عدالت را چاشنی کار خود قرار دهید، از خصومت و سیاسی بازی پرهیز کنید تا کارتان دیده شود، قلم شیوا رسا و صداقت شما قطعا راه گشا خواهد بود.

*اجرای قانون منع کار کودکان راه حل بحران کودکان کار

در ادامه این جلسه ابتدا علی طوسی، سردبیر پایگاه خبری صدای مشهد ضمن خوش آمدگویی به حاضرین درخصوص دلیل برگزاری این نشست گفت: رسم بر این است که در نشست های خبری مسوولین می گویند و خبرنگاران می‌نویسند ولی در این جلسه خبرنگاران از تجربیات، نظرات وراهکارهای خود برای این بحران خواهند گفت تا مسوولان یادداشت برداری کنند.

وی با اشاره به برخی نکات درباره کودکان کار وریشه یابی این موضوع، راهکار حل این مشکل را اجرای قانون منع کار کودکان و توانمندسازی خانواده‌های نیازمندآنها دانست. طوسی تصریح کرد: پس از تجربه موفق در  مدل پیگیری پرونده کارتن خواب ها، این مدل را در خصوص کودکان کار نیز دنبال کرده و نتایج خوبی تا امروز حاصل شده است. با همکاری سایر همکاران رسانه‌ای دغدغه مند، انشالله از این الگو برای طرح و حل سایر آسیب های اجتماعی به خصوص مشکلات حاشیه شهر استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: در این مدل ابتدابا پرداخت اولیه به موضوع رسانه ها و مسوولین را نسبت به موضوع حساس کرده و سپس  با بازدید میدانی گزارش های کامل و شرح حالی مبسوط از شبکه مسایل آن حوزه را رسانه ای می‌کنیم و سپس از برخی مدیران دستگاه های مرتبط دعوت می کنیم تا با بازدید از نزدیک با این موارد داشته باشند و سپس پیگیر ارایه راهکارهای عملی برای آن می شویم. در ادامه برای یافتن راهکارهای بیشتر و مطالبه و بررسی موضوع نشست های هم اندیشی را برگزار خواهیم کرد.

سردبیر صدای مشهد تاکید کرد: البته ما دقت لازم را برای اینکه از خط قرمزها عبور نکرده و دچار سیاه‌نمایی نشویم در نظر گرفته و سعی می کنیم بدون خدشه دار کردن وجهه هیچ ارگان وسازمانی، با انتقاد درست، صرفا حل مشکل را مطالبه کنیم. زهره رنگ آمیز، خبرنگار روزنامه اطلاعات نیز در این جسه ضمن طرح مشادات و تجربیات خود از حضور در انبارهای ضایعات واستفاده از کودکان در این مراکز، از عملکرد مسوولین به خصوص شهرداری و بهزیستی برای عدم برخورد و اجرای قانون انتقاد کرد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت های غیر هدفمند و بی‌اثر سمن‌های این حوزه، از اقدامات نمادین مانند برگزاری جلسه های مشاوره یا کلاس نقاشی و افتتاح کتابخانه برای کودکان کار انتقاد کرد و گفت: مشکل این کودکان رفاه، تحصیل و معیشت است نه اقدامات این چنینی، آن هم از سوی مرکزی که در همسایه‌گی آن صدها کودک کار به بدترین شکل زندگی و کار می‌کنند.

امین اعتبار گزارشگر مشهدتی‌وی پلاس نیز ضمن بیان مشاهدات میدانی خود در خصوص آسیب های اجتماعی مثل کارتن خوابی، از برخورد نامناسب پیمانکاران شهرداری با کودکان خیابانی و گل فروشان و همچنین وجود قفس در ون‌هایی که کودکان را جمع آوری می‌کنند انتقاد کرد.

مجتبی محمودی، عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی نیز با اشاره به قوانین و دستورات عالی اسلام در خصوص حقوق انسان ها؛ بر لزوم تکریم شان کودکان تاکید و ضمن اشاره به قوانین موجود در خصوص کار کودکان، توجه واجرای دقیق این قوانین را حایز اهمیت دانست.

جمال رستم زاده، سردبیر اخبارمشهد نیز با تاکید بر اینکه علت کارکوکان نیاز مالی آنهاست، پیشنهاد داد که به جای حذف این موضوع، با ساماندهی وآموزش کودکان زمینه اشتغال آنها در آینده را فراهم کرد.

*قانون جدید حمایت از اطفال و نوجوانان دریچه جدید برای حل مشکل کودکان کار

در ادامه جلسه دکتر احمدی از اساتید دانشگاه به ذکر نکات نظری درباره پرداختن به این سوژه پرداخت و گفت: برای حل یک آسیب اجتماعی ابتدا باید حوزه عمل را مشخص و پس از بررسی و ریشه یابی علل وقوع به دنبال راهکارهای علمی اجرایی برای آن بود.

وی افزود: شهرداری و شورا اصلی ترین متولیان کودکان کار در هر شهر هستند و باید آنها نسبت به حل این معضل به صورت جدی ورود کنند. وی پژوهش های زیاد بلااستفاده در حوزه دانشگاه را معضلی اساسی در جامعه علمی و اداری کشور دانسته و افزود: باید سعی کرد از نتایج علمی و پژوهش های موجود برای یافتن راه حل‌های عملی برای بحران های اجتماعی بهره برد.

 در ادامه شریعت یار، معاون دادستان مشهد نیز ضمن پاسخ به برخی نکات مطرح شده در جلسه، گفت: آنچه مشخص است فعالیت این گروه برای کودکان کار، نشان از دغدغه فردی و اجتماعی ودردمندی از این معضلات است؛ چراکه با تمام وجود به این موضوع پرداخته اند واین قابل تقدیر است.

وی در خصوص شیوه مواجهه با خاطیان در موضوع کودکان کار بیان کرد: باید در مواجهه با مراکزی که از کودکان استفاده می کنند با دقت بیشتری رفتار کرده وصرفا فرد خاطی را مجازات کرد و با پلمپ محل،  باعث بیکار شدن عده بیشتری نشد.

وی اجرای قوانین موجود در خصوص منع کارکودکان، ساماندهی کودکان کار نیازمند و برخورد قهری با کسانی که از کودکان بهره‌کشی می کنند را راهکارهای موقت برای کنترل این بحران دانست. دکتر حقدادی؛ معاون بهزیستی استان نیز در این نشست به برخی مسایل در خصوص انواع کودکان کار و شیوه برخورد با هریک اشاره و گفت: قانون جدید حمایت از اطفال ونوجوانان چند روز پیش مصوب و ابلاغ شده که در آن ضمن مشخص شدن دقیق مسوولیت هر سازمان، ضمانت های اجرایی خوبی نیز برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.

کد خبر 18985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد