ساختمان شیرخوارگاه هلال‌احمر مشهد پس از یازده سال بازپس گیری شد

بازپس گیری ساختمان شیرخوارگاه شهید هاشمی‌نژاد هلال احمر مشهد از دست متصرفان پس از ۱۱ سال گامی مهم در جهت حفاظت و صیانت از بیت‌المال و حفظ حقوق عامه بود که با حمایت دستگاه قضا انجام شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی،روند بازپس‌گیری ساختمان شیرخوارگاه جمعیت هلال احمر واقع در ابتدای بلوار شاهد مشهد با حدود ۱۴ هزار متر مربع زمین و بنا، امروز طی مراسمی با حضور خبرنگاران و در قالب یک نشست خبری با حضور مدیران و روسای جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، اداره کل بهزیستی این استان و جانشین معاون دادستان مشهد در محل این ساختمان اعلام شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم اظهار داشت:موسسه خیریه شکوفه‌های ایمان به عنوان متصرف شیرخوارگاه هلال احمر نگهداری از ۱۴ کودک بی‌سرپرست را برعهده داشت اما با توجه به ابلاغ حکم دادگاه تجدید نظر به موسسه که تصرف عدوانی داشت از مدیران درخواست اعلام محل جدید برای جا به جایی موسسه و نگهداری از کودکان را داشتیم.

حمیدرضا پوریوسف با بیان اینکه به عنوان دستگاه دولتی ناظر بر عملکرد موسسه‌های خیریه نگهداری از کودکان، سه ماه مهلت برای اعلام مکان جدید برای انتقال دادیم اما این اعلام انجام نشده و در نهایت با صدور سه اخطار و گذر از زمان قانونی در نهایت در مرداد ماه سال گذشته کودکان تحت سرپرستی و نگهداری این موسسه از آنان گرفته شدند  و به سایر موسسات واگذر شدند.

وی اضافه کرد: پنجم اسفندماه سال 98، تمامی مجوزهای این موسسه خیریه و دو مجوز مرکز شهید هاشمی‌نژاد یک و دو متعلق به مالک موسسه ابطال و معلوم شد که هدف این موسسه نگهداری از کودکان نبوده و صرفا این موسسه پوششی برای تصرف اموال بیت‌المال بوده است.

مطالبه دادستانی اجرای طرح کاداستر است

جانشین معاون دادستان مشهد در این مراسم گفت: این پرونده درس‌های زیادی به مدیران دستگاه‌های اجرای و مسوولان حفظ حقوق بیت‌المال داد.فرزاد بهشتی با تاکید بر اجرای طرح حدنگار یا کاداستر گفت: باید تمامی املاک دولتی دارای سند ثبتی مالکیت شوند، در قالب طرح پنج ساله کاداستر که در بهمن پارسال مهلت آن تمام شد باید مدیران دستگاه‌های دولتی و اجرایی نسبت به اجرای این طرح اقدام کرده باشند و با توجه به تمدید مهلت اجرای این طرح، انجام این اقدامات از مهم‌ترین مطالبات دادستانی است.

دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی تصریح کرد: باید تذکر جدی به مدیران داده شود که تمامی املاک و اموال دولتی را که مورد تصرف غیرقانونی قرار گرفته‌ با تلاش مجدانه به بیت‌المال بازگردانند و در این زمینه دادستانی آماده همکاری همه جانبه است.

وی ادامه داد: امیدواریم  شیرخوارگاه شهید هاشمی نژاد هلال احمر مشهد زودتر مورد بازسازی و نوسازی قرار گیرد تا به زودی شاهد میزبانی این مجموعه ارزشمند و وسیع از کودکان بی‌سرپرست باشیم و این مجموعه فقط باید در اختیار موسساتی قرار گیرد که به لحاظ فضا برای نگهداری از کودکان محدودیت دارد.

طبق گفته بهشتی، تداوم چنین شرایطی امکان تصرف دوباره این ملک را فراهم می‌آورد  بنابراین پیگیری برای صدور سند مالکیت این مجموعه برای هلال احمر مشهد در حال انجام است.

شیرخوارگاه تبدیل به مخروبه شده است

مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی هم با بیان این که شدت و میزان خسارات وارده طی ۱۱ سال گذشته به این مجموعه بسیار هنگفت است، گفت: ملک بازپس‌گیری شده در حقیقت به مخروبه‌ای تبدیل شده که هم اکنون دنبال تامین اعتبارات لازم برای نوسازی و بازسازی آن هستیم.

سید مجتبی احمدی افزود: هنوز نمی‌توانیم رقمی از اعتبار مورد نیاز برای بازسازی برآورد کنیم زیرا کارشناسان در حال تکمیل اسناد مربوط هستند. وی با اشاره به زیربنای پنج هزار متر مربعی این مجموعه و وسعت خسارات وارده، ادامه داد: در پیگیری‌های انجام شده با هلال احمر کشور، مقرر شد اعتبار مورد نیاز از محل مشارکت‌های مردمی تامین شود تا تعمیر، بازسازی و نوسازی مجموعه در قالب برنامه فازبندی اجرایی گردد.

طبق گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، در سال ۱۳۸۶ قرار شد سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی برای کاهش تصدی‌گری در امور مربوط به ایتام، طی امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی کشور این مجموعه را با شرط حفظ مالکیت و جنبه‌های حقوقی هلال احمر در مراکزی مانند شیراز، مشهد و تبریز به صورت امانی و با حفظ مالکیت به صورت اجاره امکانات در اختیار بهزیستی قرار دهد که بر این اساس این واگذاری  انجام شد.

احمدی افزود: در همان سال به دلیل اشراف مدیرعامل وقت هلال احمر خراسان رضوی نسبت به واگذاری ناقص ملک توسط مسکن و شهرسازی به هلال احمر و عدم صدور سند مالکیت برای هلال احمر، در قالب این تفاهم نامه و واگذاری بدون اجاره خط، ملک فعلی شیرخوارگاه به تصرف موسسه خیریه نگهداری از کودکان درآمد و برای مدت ۱۱ سال به دلیل فقدان اسناد مالکیتی در تصرف و مورد استفاده غیرقانونی این موسسه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حقیقت این مجموعه به بهانه نگهداری از ایتام و با ایجاد موسسه‌ای به مدیریت یکی از نزدیکان مدیر عامل سابق هلال احمر استان و  انجام مکاتبه‌ای غیرقانونی با اداره ثبت اسناد و املاک استان به نام این فرد ثبت و به وی واگذار شده بود، خاطرنشان کرد: استقرار بازرس سازمان بازرسی استان برای مدت پنج ماه در جمعیت هلال احمر و بازرسی اسناد و مدارک و فعالیت‌های این جمعیت و محرز شدن وضعیت نابسامان و بلاتکلیف این شیرخوارگاه منجر به تهیه و ارائه گزارش جامع این بازرس در سال ۱۳۹۶ به مراجع قضایی و آغاز روند بازپسگیری شد.

احمدی افزود: در دادگاه بدوی، حکم به بازگردادن ملک به هلال احمر مشهد صادر و در دادگاه تجدید نظر در سال گذشته نیز این حکم تایید شد اما روند بازپس گیری ملک انجام نشد و امسال با ورود دادستان استان به عنوان مدعی‌العموم نه تنها این ملک بازپس گیری شد بلکه قرار شد موضوع معطل مانده ۴۰ ساله یعنی صدور سندمالکیت برای هلال احمر به زودی انجام شود.

کد خبر 18982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد