بهره‌مندی ۷۵ بیمار جذامی از خدمات بهزیستی خراسان رضوی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۷۵ بیمار جذامی در مشهد از خدمات این اداره کل برخور دارند.

حمیدرضا پوریوسف روز چهارشنبه در حاشیه بازدید جمعی از مسوولین و رسانه‌های استان خراسان رضوی از مرکز خدمات به بیماران جذامی در مشهد افزود: بهزیستی خراسان رضوی خدمات توانبخشی در اختیار جذامیان قرار می‌دهد و هر یک از بیماران جذامی که در کمیسیون پزشکی به عنوان معلول تایید شوند زیرپوشش خدمات توانبخشی بهزیستی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: کمیسیون پزشکی ویژه افراد جذامی در گذشته برگزار شده و امسال نیز این کمیسیون مجدد برگزار شد و افراد جدید زیرپوشش بهزیستی قرار گرفتند. در زمانی که خراسان رضوی ۳۰۰ بیمار جذامی داشت ۱۵۰ نفر از این افراد زیرپوشش خدمات بهزیستی قرار گرفته و مستمری دریافت می‌کردند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بخشی از این افراد فوت شدند و طبق آخرین آمار ۷۵بیمار جذامی زیرپوشش این اداره کل هستند اما با توجه به اینکه این بیماری پیش رونده است کمیسیون پزشکی دوباره برگزار می‌شود و تعدادی از جذامیان که در این مدت دچار کم شنوایی، نابینایی و کم توانی جسمی شده‌اند زیرپوشش بهزیستی قرار می‌گیرند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مشهد و کلات در این مجلس نیز در این بازدید گفت: شهرداری علاوه بر اینکه زمینه بستری این بیماران را فراهم می‌کند باید محوریت اجرایی را نیز به دست بگیرد و قرارگاه خاتم و دانشگاه علوم پزشکی نیز در این زمینه پای کار آمده‌اند.

امیرحسین قاضی زاده افزود: در حال حاضر بیماران این مرکز هیچگونه امکانات و خدمات اولیه ندارند و این مرکز مکان مناسبی برای اسکان اولیه بیماران جذامی نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز گفت: باید اقدامات جهادی در ارتباط با جذامیان صورت گیرد و در حال حاضر قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و شورای شهر و شهرداری این شهر در این زمینه پای کار آمده‌اند و بهزیستی نیز اولین جلسه کمیسیون سیار پزشکی را جهت تشخیص افراد دارای معلولیت برگزار کرد تا تمامی افرادی که دارای معلولیت هستند اما زیرپوشش بهزیستی نبوده‌اند از خدمات بهزیستی بهره‌مندشوند.

فرزاد بهشتی با بیان اینکه باید مکانی مناسب برای ادامه زندگی جذامی ها فراهم شود افزود: از سال‌های ۱۳۰۳تا ۱۳۳۶ آستان قدس رضوی جذام خانه تشکیل داده و این افراد ساماندهی می‌شدند و متولی این افراد وزارت علوم پزشکی وقت بود اما به جهت اینکه امروز انجمن جذامیان مستهلک شده،  کمتر توجه به این افراد می‌شود.

وی ادامه داد: اوایل انقلاب برای این افراد دهکده راجی ساخته شد تا هم اشتغال و هم زندگی کنند در خراسان شمالی و خراسان رضوی نیز آستان قدس موقوفه‌ای دارد که در یکی از ردیف‌های این موقوفه کمک به بیماران جذامی درنظر گرفته شده لذا از تولیت آستان قدس رضوی درخواست داریم سرفصل این موقوفه را در اختیار ارگان‌های متولی قرار دهد یا خود متولی شود تا شاهد وضعیت بهتری برای این بیماران باشیم.

کد خبر 18958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد