جلسه شورای سالمندان استان البرز برگزار شد

جلسه شورای سالمندان استان البرز با حضور « دکتر فردی » معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار البرز و دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان ، مدیران کل دستگاههای اجرایی مرتبط با امر سالمندان در محل استانداری البرز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز، دکتر حیدری مدیر کل بهزیستی البرز در ابتدای سخنانش ضمن تشکر از حضور دکتر فردی معاون سیاسی امنیتی استاندار البرز و خیرمقدم به همه حاضرین در جلسه اظهار داشت: براساس اخرین سرشماری البرز که درسال ۹۵ صورت گرفته جمعیت این استان ۲ میلیون و ۷۱۲ هزار نفر بوده در حالی که جمعیت سالمندان از این سرشماری ۲۱۴هزار و ۷۵ نفر بوده است.

 وی ادامه داد: تعریف سالمند یعنی فردی که بالای ۶۰ سال است و رشد جمعیت طی این مدت ۲.۳۷ درصد بوده ولی رشدجمعیت سالمندان ۶.۵۳ بوده است و این یعنی رشد سالمندی حدودا ۳ برابر رشد طبیعی و عمومی جمعیت استان هست که توجه ویژه ای را می طلبد.

حیدری اظهارداشت: از تعداد ۲۱۴ هزار نفر سالمند استان ۱۲۱ هزار نفر آقایان و ۱۱۹ هزار نفر را بانوان تشکیل میدهند.

حیدری گفت : متوسط رشد سالمندی در مردان ۶/۳۱ درصد و در زنان ۶/۷۶ درصد و بر اساس رشد قابل توجه جمعیت سالمندی ، نمیتوان از برنامه ریزی برای این افراد غافل شد و باید سیاست گذاری های مدون فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.

دکتر حیدری افزود : متاسفانه امکانات اجتماعی  و برنامه ی مدونی برای سالمندان وجود ندارد و برای اینکه در آینده این مسئله به یک ابر چالش تبدیل نشود باید به دنبال راهکارهای مناسب برای این مسیله باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: باید بستر را برای حضور هرچه بیشتر سالمندان درجامعه فراهم کرد و همچنین به گونه ای فرهنگ سازی کرد که این عزیزان تا جایی که ممکن است در خانواده نگهداری شوند و به سرای سالمندان سپرده نشوند.

وی اضافه کرد: ازطریق نهاد سازی اجتماعی با پیشنهادی مبنی بر تشکیل انجمن سالمندان کارآفرین مواجه شدیم و به دنبال آن هستیم تا از ظرفیت سالمندان و تجارب آنان برای پیشبرد اهداف و توسعه هرچه بیشتر استان بهره مند گردیم.

وی تاکید کرد: بهزیستی درصدد است با تامین نیازهای معیشتی و رفاهی این قشر از جامعه هدف خود ، گام های موثرتری را برای تامین مطالبات آنان بردارد اما همراهی هرچه بیشتر سایر نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد ،شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی علی الاخصوص در این شرایط سخت کرونایی را میطلبد.

وی افزود  : یکی از مهمترین چالش ها در استان البرز نبود « خانه های امید » است که در اغلب استان ها وجود دارد و این مراکز مراکزی فرهنگی و اجرایی هستند برای انجام امورات مربوط به سالمندان و فرزانگان عزیز که انتظار داریم بر اساس مصوبات جلسات قبل شورای سالمندان پیگیری شود.

این مقام مسئول ادامه داد : متولی این امر سازمان بازنشستگی است که باید اقداماتی برای جذب اعتبار انجام دهد و اینکه مکانی را که محل تردد و پاتوق سالمندان محترم است برای ارائه خدمات مطلوب شناسایی و به کمک شهرداری راه اندازی کند.

وی افزود : امید به زندگی در استان البرز برای مردان ۷۴ و برای زنان ۷۸ سال است و جوان ترین شهرستان استان اشتهارد و پیرترین شهرستان طالقان است که علت پیری طالقان کوچ جوانان این شهرستان به دلیل پیدا کردن فرصت های شغلی در شهرستانهای دیگر است.

در این جلسه دکتر نور محمد فردی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری نیز ضمن تشکر از دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز به جهت پیگیری امور سالمندان و دبیری شورای سالمندان استان گفت: سیاستگذاری  برای تامین سلامت و رفاه سالمندان، تصویب و اجرای برنامه های مربوط به سالمندان در دستگاههای اجرایی ، هماهنگی بین دستگاههای اجرایی برای سازماندهی امور سالمندان و اجرای برنامه های مصوب شورا از اهم امور این شورا می باشد.

 وی ادامه داد:  سازمان بهزیستی کشور می تواند مبالغی را به عنوان یارانه حق مراقبت و نگهداری سالمند در مراکز توانبخشی و نگهداری و منازل به صاحبان مراکز مذکور در بخش غیردولتی و خانواده ها و دیگر افراد مراقبت کننده پرداخت و به نحو هزینه کرد آن نظارت کند.

دکتر فردی گفت: اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ضمن اشاره به پدیده پیری ، حقوق افراد سالمند ، برخورداری از تامین اجتماعی ، بازنشستگی و از کار افتادگی و حوادث و سوانح را برای افراد سالمند در نظر گرفته است.

وی هدف از ساماندهی سالمندان را بهبود روش زندگی و ارتقای کیفیت آن و همچنین ایجاد رضایت از زندگی در سالمندان از طریق ارایه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی دانست.

این مقام مسئول ، فراهم ساختن امکان تداوم حضور سالمندان در جامعه ، تاکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده ، تائید حداقل نیازهای اساسی سالمندان نیازمند کشور ، تاکید بر حفظ احترام ، شأن و حرمت سالمند و فراهم ساختن امکان مشارکت مردم ، انجمن ها و موسسات غیر دولتی را از جمله سیاست ها و خط مشی های شورای ساماندهی سالمندان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سالمندان سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی کشور هستند، افزود: باید با احترام و تکریم سالمندان شرایطی را به وجود آوریم که امید به زندگی را در این افراد تقویت کنیم.

دکتر فردی ، تقویت نهادهای عمومی و سازمان‌های مردم نهاد حامی سالمندان، وضع قوانین حمایت از سالمندان توسط سازمان‌های رفاهی، اقدامات تبلیغی و آموزشی برای تبیین شأن و منزلت افراد سالمند در جامعه و تأمین حداقل نیازهای اساسی سالمندان را از راهکارهای اجرائی تکریم سالمندان اعلام کرد.

وی افزود : دستگاه‌های اجرایی و نهادها و سازمان‌های دولتی که از امکانات ورزشی و رفاهی برخوردارند، می‌توانند با در اختیار قرار دادن بخشی از ساعات خود در طول شبانه‌روز به بازنشستگان و سالمندان و ایجاد فرصت‌های زیارتی و سیاحتی برای آنها، در ایجاد انگیزه و امید به زندگی این قشر جامعه ، نقش آفرین باشند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری البرز گفت: باید شرایطی فراهم شود که خانواده‌های دارای سالمند، به وسیله مشاوران خانواده و اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها، با مشکلات دوران سالمندی و مراقبت از آن‌ها آشنا شوند.

کد خبر 18955

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد