بهره مندی 75 بیمار جذامی از خدمات بهزیستی خراسان رضوی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: طبق آخرین آمار 75بیمار جذامی تحت پوشش قرار دارند اما با توجه به پیش رونده بودن این بیماری مجدد کمیسیون پزشکی برگزار شد و تعداد جدیدی از جذامیان این مرکز تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، در راستای مطالبه رسانه های خراسان رضوی مبنی بر ساماندهی وضعیت بیماران جذامی در شهر مشهد صبح امروز دکتر پوریوسف، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، قاضی زاده، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، کلائی، شهردار مشهد، بهشتی، نماینده دادستان،دکتر بحرینی ،رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر فیروزی، معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، شهناز رمارم و خواجه نائینی اعضای شورای شهر مشهد و جمعی از اصحاب رسانه ضمن بازدید ازمرکز بیماران جذامی مشهد ،مشکلات این بیماران را بررسی کردند تا نسبت به کمبودها و مشکلات آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در حاشیه این بازدید در جمع مسئولین و رسانه های استان خراسان رضوی اظهارداشت: بهزیستی خراسان رضوی خدمات توانبخشی در اختیار جذامیان قرار می دهد و هر یک از بیماران جذامی که در کمیسیون پزشکی به عنوان معلول تایید شوند تحت پوشش خدمات توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی قرار می گیرند.

وی افزود: کمیسیون پزشکی ویژه افراد جذامی در گذشته برگزار شده است و امسال نیز این کمیسیون مجدد برگزار و افراد جدیدی تحت پوشش بهزسیتی قرار گرفتند. در زمانی که خراسان رضوی 300 بیمار جذامی داشت 150نفر از این افراد تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند و مستمری دریافت می کردند.

وی تصریح کرد:بخشی از این افراد فوت شدند و طبق آخرین آمار 75بیمار جذامی تحت پوشش هستند اما با توجه به اینکه این بیماری پیش رونده است مجدد کمیسیون پزشکی برگزار شد و تعدادی از جذامیان این مرکز که در این مدت دچار کم شنوایی، نابینایی و کم توانی جسمی شده اند تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند.

 امیر حسین قاضی زاده ، نائب رئیس و نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت: داستان جذام خانه محراب خان و مسائل آن از زمان مرحوم فاکر نماینده اسبق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مشکلات بیماران جذامی را پیگیری می کرد و همچنان این موضوع لاینحل مانده است و امروز که مسئولین ورود پیدا کرده اند باید دادستانی منافع و درآمدهای و دارایی های بیماران جذامی را به عنوان مدعی العموم احصا کند.

وی افزود: اگر از منابع وقفی که در اختیار آستان قدس، محل درامدهای دهکده رضوی و یا ملک و زمینی حبس شده و منافع در اختیار این بیماران قرار نمی گیرد توسط دادستانی پیگیری شود و بهزیستی نیز ذی نفعانی که شامل خدمات بهزیستی می شوند را در قالب کمیسیون هر چند ماه یکبار شناسایی و تحت پوشش قرار دهند.

قاضی زاده تصریح کرد: شهرداری علاوه بر اینکه بستری فراهم می کند محوریت اجرایی را نیز به دست بگیرد، قرارگاه خاتم وعلوم پزشکی پای کار آمده اند. علوم پزشکی که در راستای وظیفه انسانی خود برای همراهان بیماران و پارکینگ خودروهای آنان هزینه کرده حتی اگر مالکیت بیماران جذامی در این مرکز و ریشه این افراد را در نظر نگیریم باتوجه به سابقه ای که در مرکز دارند کمک شود تا زمینی به کمک شهرداری و شورای شهر تکلیف ساخت مکانی جدید برای این افراد فراهم شود.

نائب رئیس و نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه در حال حاضر بیماران این مرکز هیچگونه امکانات و خدمات اولیه ای ندارند و این مرکز مکان مناسبی برای اسکان اولیه بیماران جذامی نیست.

فرزاد بهشتی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز گفت: اقدامات خوبی تا امروز صورت گرفته و ما نیاز داریم در ارتباط با جذامیان اقدامات جهادی صورت گیرد و در حال حاضر قرارگاه خاتم الانبیاء و شورای شهر و شهرداری پای کار آمده اند و بهزیستی نیز اولین جلسه کمیسیون سیار پزشکی را جهت تشخیص افراد دارای معلولیت برگزار شد تا تمامی افرادی که دارای معلولیت هستند اما تحت پوشش بهزیستی نبوده اند از این پس از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.

وی افزود: باید به این سمت برویم که مکانی مناسب برای ادامه زندگی جذامی ها فراهم شود از سالهای 1303تا 1336آستان قدس رضوی جذام خانه ای راتشکیل داده و این افراد ساماندهی می شوند و در ادامه متولی این افراد وزارت علوم پزشکی وقت می شود اما به جهت اینکه امروز انجمن جذامیان مستهلک شده و کمتر توجه به این افراد می شود در یک برهه ای در زمان انقلاب برای این افراد دهکده راجی ساخته می شود تا هم اشتغال و هم زندگی کنند در خراسان شمالی در خراسان رضوی نیز آستان قدس موقوفه ای دارد که در یکی از ردیف های این موقوفه کمک به بیماران جذامی پیش بینی شده و از تولیت درخواست داریم که سرفصل این موقوفه را در اختیار ارگان های متولی و یا خود متولی شود تا شاهد وضعیت بهتری برای این بیماران باشیم.

کد خبر 18938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد