دکتر گوهردهی: تخصیص۱۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی برای معتادان بهبودیافته در سال گذشته/ راه اندازی یکی از۴مرکز درمان جامع اعتیاد کشوردرمازندران

دکتر فرزاد گوهردهی مدیرکل بهزیستی استان مازندران در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر، بیان کرد: مراکز درمان دارویی و سرپایی اعتیاد توسط اشخاص حقیقی شامل، کادر درمان و پزشکان راه‌اندازی می‌شوند تا از رفتار های پرخطر توسط معتادان جلوگیری شود و درمان نگه ‌دارنده آنها با متادون انجام و به‌ تدریج پس از گذر زمان از مصرف متادون نیز رها شوند.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران بیان کرد: مراکز اجتماع درمان‌مدار با هدف ادامه درمان با حضور در حوزه اجتماعی بر طبق برنامه مدون با رویکرد ایجاد تغییرات کلی در فرد معتاد انجام می‌شود که دو مرکز در ساری و جویبار داریم که در آن ها به 27 نفر خدمات ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه در بخش باز توان‌ خواهی مراکز اسکان موقت برای کاهش آسیب و اینکه معتادان شب‌ها بیرون نباشند در نظر گرفته می‌شود، افزود: دو مرکز اسکان موقت در ساری به 778 معتاد خدمات ارائه می کنند.
گوهردهی همچنین افزود: 62 مرکز درمان اعتیاد سرپایی تحت پوشش بهزیستی در استان داریم که یک مرکز آن دولتی و 61 مرکز غیر دولتی است. در سال گذشته  167 نفر در مرکز دولتی و 7 هزار و 853 نفر در مراکز غیردولتی از خدمات ما بهره‌مند شدند.
 وی گفت: در حوزه مراکز میان‌مدت کمپ در 62 مرکز به 14 هزار و 780 نفر خدمات می رسانیم. همچنین در مراکز باز توان‌خواهی هم 678 نفر را پذیرا بودیم.
مدیرکل بهزیستی مازندران به فعالیت 9 تیم سیار در حوزه باز توان‌خواهی اشاره کرد و افزود: این تیم‌های سیار به هزار و 504 نفر خدمات ارائه کردند.
وی بابیان اینکه 27نفر از مرکز اجتماعی درمان‌مدار خدمت دریافت کردند، یادآور شد: درمجموع در 141 مرکز خدمات مرتبط با پیشگیری و درمان به 27 هزار و 303 نفر از جامعه هدف خدمت ارائه شد.
دکتر گوهردهی در خصوص تسهیلات ارائه شده به بهبودیافتگان از چنگال اعتیاد تصریح کرد: سال گذشته از مجموع ۵۴ میلیارد تومان تسهیلات حوزه بهزیستی به مددجویان، ۱۲ میلیارد تومان به بهبود یافتگان اعتیاد برای اشتغالزایی تخصیص داده شد.
وی برش استانی مازندران برای تسهیلات اشتغالزایی به معتادان بهبودیافته را هفت درصد از مجموع اعتبارات تسهیلاتی عنوان کرد و گفت: با توجه به گستردگی کار و استقبال معتادان بهبودیافته برای بازگشت به فعالیت های اجتماعی و همچنین تقویت اقتصاد خانواده ۲۰ درصد اعتبارات به این حوزه تخصیص یافت.
مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین میزان تسهیلات اشتغالزایی بهزیستی برای بهبودیافتگان اعتیاد را از ۲۵ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه طبق بررسی های انجام شده ۷۰ درصد پروژه‌های اشتغالزایی معتادان بهبودیافته پایدار است.

 
وی همچنین با بیان اینکه در سال گذشته برای کاهش رفتارهای پرخطر و کاهش آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر، هزار و 504 نفر از خدمات بهره‌مند شدند، اظهار کرد: برای جلوگیری از انتقال ایدز سال گذشته 861 نفر از خدمات حوزه موبایل سنتر که با کمک عوامل بهزیستی راه‌اندازی شد، بهره‌مند شدند.
گوهردهی به شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: در این ایام از 62 مرکز ترک اعتیاد حدود 40 مرکز فعال بودند و خدمات را با رعایت پروتکل‌های سخت‌گیرانه  انجام می‌دادند. به صورتی که در تمام این مدت حتی یک نمونه مثبت بیماری کووید از مراکز نگهداری بهزیستی مشاهده نشد.
وی در ادامه گفت: از هفته گذشته مجوزهای لازم برای پذیرش مجدد به کسانی که نیازمند ارائه خدمات هستند، صادر شد تا در ایام کرونایی با کمک تیم‌های نظارتی پذیرش هر14روز یک‌بار انجام شود.
فرزاد گوهردهی از راه‌اندازی مرکز جامع درمان اعتیاد در مازندران خبر داد و گفت: نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مخدر مبتنی بر تداوم درمان، طی سالجاری در استان مازندران به عنوان یکی از 4 استان پایلوت کشور راه اندازی می شود. تلاش ما بر این است که این اتفاق در هفته بهزیستی رخ دهد.
وی افزود: در این مراکز مداخلات سم زدایی با استفاده از رویکردهای درمان و بازتوانی اعتیاد و مداومت بر مراقبت بیمار صورت می گیرد.
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: بیماران پس از پذیرش در این مراکز، وارد مرحله سم زدایی شده و به مدت دو هفته این مرحله را می گذرانند و پس از سم زدایی به مدت 100 روز به صورت اقامتی از خدمات درمانی و اجتماعی بصورت نظام مند بهره مند می شوند.
وی ادامه داد: در این مرکز پس از درمان، خدمات مهارت آموزی نیز به بیماران ارائه می شود تا پس از گذراندن این دوره و در بازه زمانی تقریبا 6 ماهه به صورت یک نیروی کار فعال و کارآمد به جامعه بازگردند.
گوهردهی همچنین افزود: البته راه اندازی مرکز بانوان نیز پیشنهاد شد و در صورت تایید سازمان بهزیستی کشور بانوان هم از خدمات مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مخدر مبتنی بر تداوم درمان بهره مند می شوند.
او با اشاره به اینکه کمتر از 10 درصد از مراجعین ما زنان هستند، افزود: سه مرکز از 64 مرکز در استان مازندران به بخش بانوان تخصیص داده شد.
وی در ادامه به اهمیت آگاهی بخشی به مردم برای کاهش آسیب‌های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر اشاره کرد و افزود:برای آگاهی‌ دادن به مردم برنامه‌های مختلف آموزشی ویژه با موضوع پیشگیری از اعتیاد در نظر گرفتیم. از آموزش به 230 هزار دانش آموز با همکاری آموزش و پرورش تا اجرای طرح 30 شب 30 مسجد در ۴۵۰ مسجد استان.
مدیرکل بهزیستی مازندران در انتها با بیان اینکه هدف اصلی بهزیستی پیش گیری از اعتیاد و کاهش رفتارهای پر خطر معتادان است ، افزود: متاسفانه صنعتی شدن و تنوع در اعتیاد پیشگیری را بسیار پیچیده کرده است .
وی در این خصوص افزود: ما علاقه داریم تا از ظرفیت های تمام ارگان ها از بسیج و سپاه تا رسانه ها در این مسیر استفاده کنیم و این کار را با همکاری همه جانبه به انجام برسانیم.
گوهردهی همچنین از تلاش بهزیستی برای تدوین سند جامع اعتیاد در مازندران و نقشه پراکندگی آن در استان خبر داد.| منبع: پایگاه خبری تحلیلی عبارت

کد خبر 18915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد