اهتمام بهزیستی برای پیشگیری و کنترل اعتیاد در استان

سرپرست اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی بر اهتمام این اداره کل در پیشگیری ، مهار و کنترل اعتیاد در استان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان، دکتر فرگل صحاف سرپرست اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته مبارزه با مواد مخدر گفت: سالیان متمادی است که ۲۶ ژوئن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نام گذاری شده است، در ایران نیز هر ساله همزمان با سایر کشورها، ویژه برنامه هایی به مناسبت این هفته برگزار می شود.

دکتر صحاف، هفته مبارزه با مواد مخدر را فرصت مغتنمی دانست که مجال اطلاع رسانی در رابطه با فعالیت ها و اقدامات انجام شده در امر پیشگیری، درمان، مداخله و مبارزه را در اختیار سازمان های فعال در این زمینه و نیز آحاد جامعه قرار می دهد.

وی افزود: در راستای تدابیر مقام معظم رهبری و ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی درصدد است با تقویت فعالیت‌های جایگزین که از استراتژی‌های مهم پیشگیری از اعتیاد در جامعه می‌باشد، اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی را توسعه دهد.

دکتر صحاف با اشاره به اینکه پیام هفته مبارزه با موادمخدر سال ۹۹ " دانش بیشتر، برای مراقبت بهتر" است، افزود: در این هفته از حداکثر ظرفیت‌ها برای دسترسی به پیشگیری اولیه از اعتیاد به منظور ارائه اطلاعات به جامعه و خانواده‌ها استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه بهزیستی از دو دهه قبل به عنوان یکی از سازمان های فعال در امر پیشگیری از مواد مخدر مطرح است، گفت: این سازمان الگوهای متنوع و موفقی را در قالب پیشگیری، درمان و بازتوانی ارائه داده است.

دکتر صحاف همچنین از آغاز صدور مجوز  تاسیس مراکز "مثبت زندگی" در مناطق کم برخوردار استان خبر داد و افزود: تلاش بر این است تا از طریق تاسیس این مراکز، دسترسی گروه هدف مناطق کم برخوردار استان به خدمات ارایه شده در راستای پیشگیری و درمان تسهیل شود.

 وی با قدردانی از تلاش و همت مجدانه اهالی رسانه و مطبوعات  به عنوان یکی از محورهای اصلی و راهبردی پیشگیری از اعتیاد خاطرنشان کرد : رسانه‌ها با آگاه‌سازی و حساس نمودن جامعه به پیشگیری از اعتیاد و فرهنگ‌سازی در امر مبارزه با مواد مخدر و ارایه راهکارهای مناسب، می‌توانند تمامی ظرفیت‌های فرهنگی و اطلاع رسانی را در عرصه مبارزه با مواد مخدر بکار گیرند.

وی با قدردانی از تمام تلاشهای دستگاه های اجرایی مرتبط در امر مبارزه با مواد مخدر استان از جمله استانداری، شورای هماهنگی ، نیروی انتظامی، دادگستری و دیگر عوامل و نهادهای فرهنگی و اجتماعی،  اظهار داشت: با وجود اقدامات بسیار موثری که در کنترل توزیع مواد مخدر و مقابله با اعتیاد در جامعه صورت می گیرد ، تمامی دستگاه ها می توانند با همکاری و هم افزایی در برابر این پدیده شوم اهتمام نموده و نسل جوان و نوجوان را با این امور به خوبی آشنا کنند تا بتوانند در مقابل آن به درستی تصمیم گیری کنند و در نهایت از ابتلای افراد جامعه به مواد مخدر پیشگیری کنند.

وی با  اشاره به اینکه برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه نیازمند مشارکت مردم و همگرایی اجتماعی داریم،  اضافه کرد: بحث مبارزه با مواد مخدر از چنان اهمیتی برخوردار است که در تمامی ایام سال باید برای آن برنامه ریزی مناسب داشت و با آن مقابله کرد.

سرپرست اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی محوریت برنامه های این اداره کل در خصوص مواد مخدر را  عمدتا گسترش آگاهی و جلب مشارکت عمومی و اهتمام اجتماعی به منظور مهار و کنترل اعتیاد عنوان کرد و افزود: به همین منظور از پتانسیل سازمان های مردم نهاد فعال در امر پیشگیری و درمان هم استفاده می شود.

دکتر سوسن محسنی معاون پیشگیری بهزیستی استان نیز با تشریح برنامه های پیش بینی شده در هفته مبارزه با مواد مخدر،  خاطرنشان کرد : در این راستا در حوزه پیشگیری اولیه با رویکرد اجتماع محور، ۱۶۰ تیم و موسسه پیشگیری در ۴۱۴ محیط شامل محلات شهری و روستائی – محیط های آموزشی و محیط های کار فعال می باشند.

وی اظهار کرد: طی یکسال گذشته از هفته مبارزه با مواد مخدر سال ۹۸ تاکنون، حدود یک میلیون نفر تحت پوشش برنامه های پیشگیری اولیه این اداره کل قرار گرفته اند.

محسنی در تشریح عملکرد بهزیستی در خصوص مواد مخدر گفت: در حوزه درمان و بازتوانی، ۶۰ مرکز در سطح استان فعال و به  ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات ارائه داده اند.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه کاهش آسیب گفت: از سال گذشته حدود دو هزار بیمار، خدمات کاهش آسیب از مراکز دریافت کرده اند. ( شامل برنامه های آموزشی، بسته های بهداشتی و حمایت های اقامتی و غذایی و ...)

محسنی با اشاره به شرایط فعلی جامعه به دلیل پاندمی کرونا گفت: علیرغم وضع موجود، مداخلات و نظارت بهزیستی در حوزه مواد مخدر همچنان ادامه دارد، اما در اَشکال و قالب های متفاوت نسبت به قبل. به عنوان مثال، در حوزه پیشگیری، برنامه های آگاه سازی به جای ارتباطات چهره به چهره و برگزاری کلاس های آموزشی از طریق فضای مجازی صورت می گیرد و همچنین نظارت بر عملکرد مراکز بصورت آنلاین و در صورت لزوم حضوری انجام می شود.

کد خبر 18906

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد