سی و نه هزارو ششصد مستمری بگیر دائم در بهزیستی لرستان

پرونده مددجویان تحت پوشش بهزیستی بین مراکز مثبت زندگی تقسیم می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی لرستان به نقل از پایگاه خبری صاحب قلم امروزه با روی کار آمدن دولت الکترونیک بسیاری از خدماتی که قبلاً به صورت حضوری و بعضاً در بروکراسی های اداری انجام می‌شد، اکنون کاهش یافته و موجب رضایت مندی مردم شده است.

در این راستا سازمان بهزیستی کل کشور مراکزی تحت عنوان  «مثبت زندگی» راه اندازی نموده که مددجویان از این پس می توانند خدمات خود را در نزدیک ترین مرکز محل زندگی خود دریافت کنند.

در این رابطه پرسش و پاسخی با خانم "اعظم کریمی آرا" رئیس اداره فناوری بهزیستی لرستان انجام شده که در زیر میخوانید:

از خانم کریمی پرسیدیم  راه اندازی مراکز مثبت زندگی چه تاثیری در تسهیل دسترسی گروه های هدف به خدمات سازمان بهزیستی دارد؟

کریمی تصریح کرد با عنایت به جایگاه سازمان بهزیستی برای خدمات رسانی به جامعه هدف و تعدد مأموریت ها در سازمان بهزیستی، به تبع مراکز مثبت زندگی، برای تسهیل در دسترسی افرادی که جامعه هدف بهزیستی را تشکیل می دهند ایجاد شده و بنا به مجوز ماده چهار بند بیست و شش قانون تنظیم مقررات مالی دولت که در آن اعلام شده سازمان  بهزیستی می‌تواند مراکز خدمات به جامعه هدف خود را ایجاد کند. بحمداله ما کار راه اندازی  این مراکز را  شروع کرده ایم که علاوه بر  انجام فعالیت های الکترونیکی خدمات مددکاری هم در این مراکز صورت می‌گیرد.

از خانم کریمی سوال کردیم  از نکات مثبت راه اندازی مراکز مثبت زندگی الکترونیکی کردن فعالیت ها و کمک به کاهش ترددهای غیر ضرور افراد دارای معلولیت به مراکز و ادارات بهزیستی است. نظر شما در این خصوص چیست؟

وی در جواب گفت : با بررسی تمام جوانب کار، موقعیت مددجویان در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی استان ثبت شده و بر همین اساس دسترس پذیری برای مراجعه به شکلی است که در مناطقی که بیشترین تراکم مددجو وجود دارد این مراکز در آن محلات راه‌اندازی می‌شوند.

سیستم سازمان بهزیستی را معلولین و سالمندان تشکیل می‌دهد که برای آنها  مناسب سازی مطرح شده است لذا ما مناسب سازی خدماتی را هم در این مراکز تعریف کرده‌ایم که مردم در نزدیک ترین محل زندگی خود خدمات بهزیستی را دریافت کند. در این مراکز خدمات سطح یک همانند تشکیل پرونده اولیه، بازدید منزل مددجویان، آموزش و مهارت های زندگی، خدمات ارجاع و پیگیری‌های مربوطه انجام می شود به گونه‌ای که مددجو برای دریافت خدمات، مراجعه حضوری به ادارات بهزیستی را نداشته باشد و در همان مرکز پاسخ نیاز خود را دریافت کند.
 راه اندازی سامانه ارائه خدمات، کد رهگیری و پیامک به مددجو جهت پیگیری خدمت مربوطه، موجب می شود که خدمات رسانی الکترونیک در این زمینه به نحو احسن صورت گیرد.

از خانم کریمی پرسیدیم آیا وجود چنین مراکزی که مشابه آن در نهادهای دیگر نیز وجود دارد، سبب تسریع در ارائه خدمات و فراگیری و توزیع عادلانه خدمات به جامعه هدف سازمان خواهد شد؟

وی گفت : ما علاوه بر خدمات الکترونیک، خدمات مددکاری هم ارائه می‌دهیم. در کل، مراکز مثبت زندگی بر دو پایه اساسی  «فناوری و مددکاری» راه اندازی شده اند. در هر مرکز به ازای ۴۵۰ پرونده، ۳ مددکار در آن مرکز مستقر می‌شوند و به ارائه خدمات می پردازند. در پیشخوان دولت فقط خدمات الکترونیکی صورت می‌گیرد اما در این مراکز علاوه بر خدمات الکترونیکی، خدمات مددکاری هم به مددجویان ارائه می‌شود. همچنین خدمات غربالگری بینایی و شنوایی از جمله خدمات مددکاری در این زمینه است.

پرسش دیگری کا از خانم کریمی شد بدین صورت بود که  آیا استاندارد سازی ارائه خدمات در این مراکز سبب رضایت جامعه هدف سازمان خواهد شد؟

وی در جواب گفت : قطعاً با توجه به اینکه مراجعین در همان مکان خدمات دریافت می کنند، رضایتمندی صد در درصدی خواهند داشت، چرا که مددکار، پیگیر کامل ارجاعیات و ارائه خدمات خواهد بود و علاوه بر آن سرگردانی مددجویان از بین می رود و پاسخگویی لازم و تکریم ارباب رجوع هم انجام‌ خواهد شد.

از ایشان پرسیدیم راه اندازی مراکز مثبت زندگی، چقدر می تواند به افزایش ظرفیت مشارکت بخش غیردولتی و کاهش تصدی گری دولت و شفافیت در فعالیت های سازمان بهزیستی کمک کند؟

وی گفت : مراکز مثبت زندگی متعلق به بخش خصوصی و با نظارت دولت است و در شاخص‌های ارزیابی، ملاکِ ما افرادی هستند که سابقه کاری در حوزه بهزیستی دارند و قبلا کار دولتی نداشته‌اند. یکی دیگر از اهداف اصلی این طرح،  «جلب مشارکت مردمی و معتمدین محلی» است. لذا اگر این مراکز در محلات بیشتر باشد، منجر به افزایش مشارکت مردمی و خیرین می شود و به تعبیر دیگر از مردم برای مردم...

و در پایان از تعداد مراکزی که در لرستان راه اندازی می شوند از وی پرسیدیم ؟

وی در جواب گفت :در استان لرستان تعداد ۸۸ مرکز  راه اندازی می شود که هر مرکز ۴۵۰ پرونده سهمیه دارد. 
ما در لرستان سی و نه هزار و ششصد مستمر بگیر دائمی  داریم که پرونده این افراد در بین مراکز  مثبت زندگی تقسیم می‌شود.

کد خبر 18877

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد