در رسانه| فعالیت مافیای زباله‌گرد در مشهد؛ وظیفه برخورد با کارفرمایان برعهده کیست؟

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در مورد فعالیت مافیای زباله‌گردی در مشهد توضیحاتی داد.

غلامحسین حقدادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس در مورد آمار کودک‌آزاری اظهار داشت: به صورت میانگین روزانه 750 تماس از سراسر خراسان رضوی با خط 123 گرفته می‌شود که 40 درصد این تماس‌ها غیرمرتبط است و 60 درصد مرتبط است.

معاون بهزیستی خراسان رضوی گفت: تماس‌های مرتبط عمدتا مربوط به شرح وظایف 123 است؛ بیشترین میزان تماس‌ها در زمینه موارد کودک‌آزاری و همسرآزاری است اما اینکه نگران باشیم که کودک‌آزاری افزایش پیدا کرده نیست بلکه پیام‌ها نسبت به افزایش حساسیت مردم به گزارش کودک آزاری حاکی است.

حقدادی تصریح کرد: این گزارش‌ها توسط مرکز تماس ما و کارشناسان بررسی می‌شود؛ یکسری از موارد نیاز به اعزام نیرو و ماشین سیار دارد و یکسری پشت خط 123 موضوعشان حل و برخی نیز ارجاع داده می‌شود.

حقدادی گفت: تعیین تکلیف این پیام‌ها برعهده کارشناسان ما است که با تمام نیرو پشت خط هستند؛ از 20 فروردین اعلام شد که موارد مشکوک به کودک آزاری به 123 اعلام شد، میزان تماس با 123 افزایش پیدا کرده است.مشابه مدت زمانی سال گذشته تماس‌های مرتبط با کودک آزاری سه برابر شده اما ماموریت‌ها صرفا 10 تا 20 درصد افزایش داشته است.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود مشهد دارای مافیای زباله است و در این زمینه از کودکان و نوجوانان بهره‌کشی می‌شود اظهار داشت: اینکه بگوئیم وجود ندارد قطعا صحیح نیست زیرا افراد زیر 18 سال و بعضا زیر 15 سال در این زمینه فعال هستند؛ با توجه به اینکه خوشبختانه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان تصویب و ابلاغ شده دست مقاماتی که قرار است این موضوع را پیگیری کنند بازتر شده تا بتوانند حق این بچه‌ها را بگیرند. وی تاکید کرد: حتی بازرسان اداره کار نیز می‌توانند وارد این مهم شوند و اقداماتی را صورت دهند؛ وظایف در قانون جدید کاملا روشن شده است.

معاون بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: قانون اطفال و نوجوانان یک گام به پیش است و می‌تواند در جلوگیری از حقوق اطفال بسیار مهم باشد.وی افزود: قسمت عمده کودکان کار حاصل باورهای غلط فرهنگی و از سوی دیگر فقر اقتصادی خانواده‌ها است و این دو عامل سبب می‌شود که بعضا کودک کار آمارش به صفر نرسد.

حقدادی بیان کرد: برخورد با کارفرماهایی که از این کودکان بهره‌کشی می‌کنند متوجه بازرس اداره کار است؛ مشاهده محلات پرخطر برای کودکان البته باید توسط پلیس و اورژانس اجتماعی گزارش شود و تمام این موارد در قانون مشخص شده است. قانون قبلی مشکلاتی در ضمانت اجرا داشت.

کد خبر 18807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد