مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی عملکرد اورژانس اجتماعی این استان را تشریح کرد/ روزانه 750تماس با اورژانس اجتماعی استان گرفته می شود

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی مجموع تماسهای تلفنی روزانه مردم با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی خراسان رضوی را ۷۵۰ مورد ذکر کرد که ۴۵۰ مورد از این تماسهای تلفنی مرتبط و در حیطه وظایف سازمان بهزیستی است. 

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی،حمیدرضا پوریوسف،ضمن اعلام این خبر افزود: موضوع ۲۰ تا ۲۵ مورد از این تعداد تماس تلفنی روزانه را "گزارش کودک‌آزاری" تشکیل می دهد و کارشناسان بهزیستی مطابق دستورالعملها و بر اساس محتوا و فوریت، این تماسها را مجزا کرده و مداخله مستقیم برای رسیدگی مددکاران اجتماعی را به آنها در سه سطح "آنی، فوری و غیرفوری" انجام می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: این تعداد گزارش کودک‌آزاری در استان ظرف امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال به میزان دو و نیم برابر بیشتر شده است.

وی ادامه داد: افزایش موارد گزارش کودک‌آزادی به سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی خراسان رضوی ناشی از ارتقاء سطح آگاهی عمومی و آشنایی مردم با این مرکز مددکاری و ارائه گزارش آسیبهایی از این دست به بهزیستی است.

پوریوسف به وقوع کودک‌آزاری از سوی خانواده و بستگان نزدیک در قالب رفتار خشونت‌آمیز یا همراه با غفلت، آن هم در فضای بسته و منازل اشاره و بیان کرد: بر این اساس نمی‌توان آماری روشن و دقیق از میزان وقوع این پدیده ارائه نمود.

وی گفت: سازمان بهزیستی به این ترتیب صرفا قادر است با گسترش و تشدید اقدامات آگاهی‌بخش در سطح افکار عمومی، نسبت به مهار و جلوگیری از وقوع کودک‌آزاری اقدام کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: اکثر قریب به اتفاق موارد کودک‌آزاری‌ توسط والدین، بستگان و وابستگان نزدیک به خردسال مورد آزار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس تفکیک سهم والدین و غیروالدین در وقوع کودک‌آزاری، کار سختی است اما بطور کلی گزارشهای دریافتی از مردم نشان می‌دهد که والدین و والدخوانده‌ها بیشترین سهم را نسبت به سایر بستگان نسبی و سببی در آزردن کودکان دارند. 

پوریوسف همچنین به استقرار مرکز سامانه تلفنی ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در مشهد اشاره و بیان کرد: این واحد به صورت مرکزی تمامی تماسهای مردم را بطور شبانه‌روزی از سراسر استان دریافت کرده و کارشناسان بهزیستی در کمترین زمان ممکن نسبت به ثبت، طبقه‌بندی و تعیین تکلیف عملیاتی آنها اقدام می‌کنند. 

وی گفت: پس از ثبت و طبقه‌بندی تماسها با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، در صورت ضرورت به سرعت نسبت به اعزام گروه کارشناسان و مددکاران اجتماعی اقدام شده و با اداره بهزیستی شهرستان مربوطه نیز هماهنگی کامل صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: پارسال دو هزار و ۷۰۰ مورد گزارش کودک‌آزاری در سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی این استان ثبت شد که در مقایسه با سال ماقبل آن ۱۰ درصد بیشتر بوده است. 

وی به افزایش گزارش کودک‌آزاری در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: ظرف سه ماه نخست امسال هزار و ۸۰۰ مورد گزارش از وقوع این پدیده در تماس با مرکز ۱۲۳ بهزیستی استان ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال دو و نیم برابر شده است. 

اورژانس اجتماعی چیست؟ 

یکی از این برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران برای مهار آسیبهای اجتماعی تاسیس "اورژانس اجتماعی" با هدف مهار و کاهش بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌باشد که حاصل تجربیات و فعالیت چندین ساله سازمان بهزیستی کشور است.

"اورژانس اجتماعی" تلفیقی از مداخله در بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی است که بطور شبانه‌روزی در تمام ایام سال از طریق "سامانه تلفنی ۱۲۳، گروه خدمات اجتماعی سیار و پایگاههای خدمات اجتماعی سازمان بهزیستی" در سطح کشور به شهروندان نیازمند ارائه می‌شود.

"خدمات تخصصی، بهنگام و در دسترس" از ویژگیهای مهم اورژانس اجتماعی هستند که سبب شده  ارائه این نوع خدمت اجتماعی به مردم "محدود به زمان و مکان نباشد."

همچنین "اجتماع‌محور" بودن فعالیت اورژانس اجتماعی موجب شده اقدامات این واحد سازمان بهزیستی کشور از حالت غیرفعال خارج شده و شکل کاملا عملیاتی و فعال به خود گیرد.

"استفاده بهینه از نیروی انسانی، کاهش دیوانسالاری اداری، تجمیع خدمات، هماهنگی بین واحدها، جامعیت و فراگیری خدمات" هم از نتایج ارائه مددکاری در قالب اورژانس اجتماعی هستند.

برنامه "اورژانس اجتماعی" سازمان بهزیستی کشور همچنین قصد دارد تا "مداخلات روانی اجتماعی" را پیش از "مداخلات قضایی و انتظامی" صورت داده و حتی جایگزین آن کند. همین رویکرد تاثیر شایانی در پیشگیری از وقوع جرم و همچنین قضازدایی از برخی آسیبهای اجتماعی داشته و کمک موثر به حل سریع آنها کرده است.

گروههای هدف برنامه "اورژانس اجتماعی" سازمان بهزیستی کشور شامل "همسران متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب‌دیده، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، کودکان خیابانی و کار، همسران آزاردیده، کودکان آزاردیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل" هستند.

اجرای برنامه "اورژانس اجتماعی" سازمان بهزیستی کشور علاوه بر اینکه خدمات فوری تخصصی  را در دسترس آحاد جامعه قرار داده، هم‌اینک ارتقاء توانمندیهای افراد آسیب‌دیده، ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمانهای غیردولتی در مهار آسیبهای شایع اجتماعی ، تسهیل فرایند حل مساله در شرایط بحرانی، شناسائی مناطق و کانونهای آسیب‌زا، شناسایی آسیبهای اجتماعی نوپدید و بازپدید، کاهش وقوع جرائم و کاهش صدمات اقشار در معرض آسیب" را درپی داشته است.

کد خبر 18730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد