در رسانه| طبق قانون به ایرانیان بی‌شناسنامه خدمات نمی‌دهیم

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی خراسان رضوی به تشریح اقدامات این سازمان در آستانه چهلمین سال تأسیس بهزیستی پرداخت.

علی صمدی جوان/شهرآرانیوز، جلسه کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی شورای اسلامی استان خراسان رضوی با حضور اعضای این کمیسیون، پوریوسف، مدیرکل، و معاونان اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در محل دبیرخانه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد.

حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم اظهار کرد: چهلمین سالگرد تأسیس بهزیستی را در پیش داریم. بهزیستی در تیرماه ۵۹ تأسیس شد و امسال چهلمین سالگردش است و ۴ دهه بالندگی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در سال ۵۹ بهزیستی با جمعیتی اندک فعالیت‌های خود را شروع کرد، اما امروز بهزیستی باتوجه‌به جمعیت زیر پوشش خود سازمانی تخصصی است و ۱۶۰ فعالیت برای گروه‌های هدف خود دارد که نگاهمان به گروه‌های هدف نگاه تخصصی با ظرفیت‌های موجود بوده است. البته ادعا نمی‌کنیم که تمام انتظارات و نیازهای مددجویانمان را برطرف کرده‌ایم، اما همیشه نگاهمان تخصصی و با استفاده حداکثری از ظرفیت و امکانات بوده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بهزیستی در آستانه چهل‌سالگی ساختار جدید مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی را تشکیل داده است و در محلات و مناطق شهری و روستایی مراکزی خواهد داشت با عنوان مثبت زندگی که محله‌محور هستند و تمام خدمات بهزیستی در این مراکز به مددجویان ارائه می‌شود. همچنین تمام خدمات پیشگیری و مداخله با نگاه کارشناسی و مددکاری در این مراکز انجام می‌شود و سعی کردیم خدماتمان مبتنی بر نیازهای محله باشد و با این طرح بهزیستی را به محله مددجویان برده‌ایم.

امکان خدمت‌رسانی به ایرانیان بدون شناسنامه را نداریم

مسعود فیروزی، معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی، در ادامه جلسه با اشاره به اقدامات سال‌های گذشته این معاونت برای مددجویان خود گفت: در حوزه مناسب‌سازی اماکن عمومی در ۴ مرحله رتبه اول را کسب کردیم. همچنین کارهای زیادی در این زمینه باید انجام شود، زیرا مطالبه‌ای عمومی است و باید اتفاق بیفتد. ما مناسب‌سازی را باید از محیط‌های اداری خودمان شروع کنیم. کارهای زیادی در حوزه مناسب‌سازی هنوز انجام نشده که البته شهرداری مشهد ورود خوبی در این حوزه داشته است.

وی ادامه داد: در کمیسیون بودجه شهرداری مشهد ۱۴ میلیارد تومان برای حمل‌ونقل عمومی و رایگان معلولان مصوب شد که هر معلول در ماه ۶۰ سفر رایگان شهری می‌تواند داشته باشد.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی درباره وضعیت مهاجران معلول اظهار کرد: مجاز به ارائه خدمت به مهاجران افغانستانی هستیم، اما برای معلول ایرانی که شناسنامه ندارد، مجاز به ارائه خدمات نیستیم. این خود یک معضل برای برخی خانواده‌هایی است که معلول دارند. البته ما سعی می‌کنیم مشکلات آن‌ها را رفع کنیم، اما خدمت رسمی نمی‌توانیم به این گروه از جامعه هدفمان ارائه کنیم.

در ادامه این جلسه، مهندس اله‌یاری، رئیس شورای اسلامی استان خراسان، گفت: حضور مدیران اداره کل بهزیستی را به فال نیک می‌گیریم تا برای رفع موانع پیش روی معلولان جامعه قدم‌های مثبتی برداریم. چشم‌به‌راه آن هستیم که مدیریت شهری برای مناسب‌سازی معابر و گذرگاه‌ها در شهر اقدامی انجام دهد.
وی افزود: مشکلات جامعه معلولان در دستگاه‌های ورود و خروج به ادارات و سازمان‌ها مناسب‌سازی نشده و بهره‌مندی در حوزه حمل‌ونقل عمومی در قانون به‌خوبی دیده نشده است یا اجرا نمی‌شود.

عضو شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: از ادارات بهزیستی استان می‌خواهیم تا کمبودهایی را که جامعه و مدیران اجرایی می‌توانند در جبران آن به جامعه معلولان کمک کنند، به‌صورت جدی پیگیری کنند.
رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی افزود: بهزیستی استان نیز در حوزه سیاست‌گذاری اقدامات مؤثری انجام دهد. دستگاه خودپرداز در جایی قرار گرفته است که دست معلول به آن نمی‌رسد و نابینا نمی‌تواند از آن استفاده کند.

گفتنی است بیش از ۱۳۰ هزار پرونده توان‌بخشی ویژه معلولان در استان خراسان رضوی ثبت شده است که از این تعداد، ۶۰ هزار پرونده آن ویژه معلولان مشهدی، و ۷۰ هزار پرونده مربوط به دیگر نقاط این استان است.

کد خبر 18725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد