مراکز مثبت زندگی  نمونه ای از شفافیت، کاهش تصدی گری و  موازی کاری است

با ابلاغ دستور العمل مراکز خدمات بهزیستی "مثبت زندگی" به منظور تقویت و توسعه خدمات حمایتی- تخصصی و با استفاده از ظرفیت های مردمی توسط سازمان بهزیستی کشور ، راه اندازی این مراکز در حال انجام است . به همین منظور در مصاحبه ای با مدیران دو سازمان غیر دولتی در کرمان ، نقاط قوت و ضعف این مراکز بررسی شد که در ادامه این گفت و گو را با هم می خوانیم .

با ابلاغ دستور العمل مراکز خدمات بهزیستی " مثبت زندگی " به منظور تقویت و توسعه خدمات حمایتی-  تخصصی و با استفاده از ظرفیت های مردمی توسط سازمان بهزیستی کشور ، راه اندازی این مراکز در حال انجام است . به همین منظور در مصاحبه ای با مدیران دو سازمان غیر دولتی در کرمان ، نقاط قوت و ضعف این مراکز بررسی شد که در ادامه این گفت و گو را با هم می خوانیم .


دستور العمل مراکز خدمات بهزیستی مشهور به مثبت زندگی در دی ماه سال ۹۸ صادر و به بهزیستی استان ها ابلاغ و سپس مراحل راه اندازی این مراکز با ثبت نام در سامانه آغاز شد . امروز در مرحله ارزیابی ثبت نام های انجام شده ، فرصتی پیش آمد تا در یک گفت و گوی یک ساعته با مدیران دوسازمان غیردولتی ویژگی ها ، نقاط ضعف ، قوت ، پیشنهادات و نظرات این دو مدیر را  به نمایندگی از سایر گروههای متقاضی به اشتراک بگذاریم .

فاطمه عباسی مدیرعامل کانون کلینک های مددکاری و مدیر کلینیک مددکاری روزنه – عباس زنگی آبادی مدیرعامل موسسه خیریه بیت الکوثر زنگی آباد و مریم برزگر مسئول دبیرخانه ماده ۲۶ استان کرمان مهمان امروز شنبه ۳۱ خرداد ماه  ۹۹ مهمان واحد خبر روابط عمومی بهزیستی استان کرمان هستند .


۱. مراکز مثبت زندگی چه تاثیری در سرعت و سهولت بخشی خدمات به گروه های هدف دارند؟
عباس زنگی آبادی مدیرعامل خیریه بیت الکوثر زنگی آباد در این مورد می گوید : با توجه به ماده ۹ دستورالعمل که  امکان واکذاری ۲۲ خدمت به مراکز مثبت زندگی وجود دارد ، خدمت دهی به گروه های هدف نه تنها سرعت داده می شود بلکه افراد به راحتی می توانند این خدمات را دریافت کنند . اما باید کارکنان مراکز مثبت زندگی در این ۲۲ موضوع فعالیت از آموزش های کامل و مستمر بهره مند شوند .

فاطمه عباسی مدیرعامل کانون کلینیک های مددکاری با اشاره به فعالیت کلینیک ها در گذشته که بیشتر به پرونده های زنان سرپرست خانوار و فرزندان شبه خانواده محدود می شد ؛ معتقد است خدمات مراکز مثبت زندگی بیشتر است و تجمیع خدمات باعث می شود که هم مدیران و کارکنان مراکز بتوانند بهتر خدمت دهند و هم دسترسی ها برای مردم بیشتر است .


۲ . یکی از ویژگی های مراکز مثبت زندگی ، الکترونیکی شدن فعالیت ها است ؛ به نظر شما الکترونیکی شدن ، چه نقشی در ارائه خدمات دارد ؟
آقای زنگی آبادی در پاسخ به این پرسش می گوید : هر روش جدیدی شاید در کوتاه مدت مجموعه را دچار چالش کند ولی در بلند مدت نتیجه بخش است و به نظر من الکترونیکی شدن ممکن است چالش های را در مسیر اجرا به وجود بیاورد ولی تاثیر بسیار زیادی بر خدمت دهی سریع و آسان به گروه های هدف دارد . با زهم تاکید می کنم در موضوعات فناوری و الکترونیکی شدن نیز باید دوره های آموزشی برای کارکنان مراکز مثبت زندگی برگزار شود .
خانم عباسی هم معتقد است الکترونیکی شدن خدمات بسیار تدبیر خوبی است که مراکز مثبت زندگی باید از این روش استفاده کنند و من هم معتقدم که الکترونیکی شدن حداقل رفت و آمدهای گروه های هدف را که بسیار هزینه بر است ، کاهش می دهد .


۳. مراکز مثبت زندگی چه نقشی در توزیع عادلانه خدمات و سطح دسترسی ها دارد ؟
خانم عباسی می گوید : در دستور العمل مراکز مثبت زندگی چون خدمات وسیع تر شده و مراجع مجبور نیست از این مرکز به آن مرکز برود ، بنابراین بسیاری از موازی کاری ها حذف می شود و با حذف این موازی کاری ها ، توزیع عادلانه تر انجام می شود .
آقای زنگی آبادی درست اجرا شدن دستور العمل مراکز مثبت زندگی را در توزیع عادلانه خدمات و سطح دسترسی ها موثر می داند و معتقد است که این مراکز در واقع به کار هم نوعی نظم می دهند چون خدمات مختلف را می توان به طور پیوسته ارائه کرد و این نظم و انسجام در خدمت رسانی عادلانه نقش زیادی دارد .


۴ . آیا استاندارد سازی ارائه خدمات در این مراکز رضایت گروه های هدف تحت حمایت را باعث می شود ؟


آقای زنگی آبادی : رعایت استانداردها در هر مجموعه باعث رضایت خدمت دهنده و خدمت گیرنده می شود . به طور مثال کار کردن در بستر فناوری و خدمات الکترونیکی بسیاری از هزینه های مالی و غیر مالی را کاهش می دهد و نمونه بارز آن پرداخت الکترونیکی یارانه ها است که شاید ابتدا دچار مشکلاتی شدیم ولی در نهایت منجر و رضایت مراکز و گروه های هدف شد . فقط اگر نظر کارشناسان و مدیرانی که سال های سال تجربه همکاری با سازمان بهزیستی را دارند ،  پرسیده می شد ، همان اندک چالش های ابتدای کار نیز وجود نداشت .

خانم عباسی استاندارد سازی ارائه خدمات را عاملی می داند که می تواند بسیاری از موازی کاری های درون و برون سازمانی را رفع کند و به ورودی های سازمان نظم و نظام ببخشد .


۵. راه اندازی مراکز مثبت زندگی چقدر می تواند به افزایش ظرفیت مشارکت بخش غیر دولتی وکاهش تصدی گری دولت و شفافیت در فعالیت های بهزیستی کمک کند ؟
خانم عباسی معتقد است که سازمان بهزیستی با راه اندازی هر مرکزی ، بخش تصدی گری خود را به عنوان دولت کاهش می دهد و در مراکز مثبت زندگی این نقش ملموس تر است ، اما نمی توان منکر نظارت و ارزیابی مستمر سازمان شد و سازمان در این ارزیابی ها و نظارت ها می تواند به فعالی و پویایی مراکز مثبت زندگی کمک کند .
آقای زنگی آبادی با پاسخ و نظر خانم عباسی موافق است و می گوید : در دو سال اخیر سازمان بهزیستی با الکترونیکی کردن بسیاری از فعالیت ها وخدمات ، به طور جدی شفافیت را در سازمان نهادینه کرده که بسیار افدام شایسته ای است .


۶- اگر نظر ، پیشنهاد و انتقادی در مورد راه اندازی مراکز مثبت زندگی دارید ؛ بفرمایید ؟
خانم عباسی می گوید : در ابتدا که این دستور العمل به استان ها ابلاغ شد ، برای بسیاری از مراکز از جمله کلینیک های مددکاری مبهم بود و به نوعی نگرانی از آینده و این سوال که  قرار است با تولد این مراکز چه سرنوشتی برای بقیه مراکز رقم بخورد؟ گذشت زمان و طرح موضوعات و انتقال موارد ابهام از طریق بهزیستی استان ها و کانون کلینیک های مددکاری استان و کشور به مدیران سازمان باعث شد که سوالات ما پاسخ داده شود و این نگرانی ها رفع شد . اما هنوز سوالاتی مطرح است . به هرحال در اجرا بیشتر می توان به نقاط ضعف و قوت پرداخت .آقای زنگی آبادی هم معتقد است در بخش هایی از سامانه ثبت نام موارد مبهمی وجود داشته که حداقل برای متقاضیان نامفهوم است از جمله موسسات خیریه ای که در بیش از یک منطقه ، مرکز داشته و ارائه خدمت داشته اند، تکلیفشان چیست و چه باید بکنند ؟ ولی راه اندازی مراکز مثبت زندگی اتفاق جدیدی است که همانطور گفتم در طولانی مدت تاثیر مثبت زیادی در نحوه خدمت رسانی به افراد و گرو های مختلف دارد .
در حاشیه این جلسه مریم برزگر مسئول دبیرخانه ماده ۲۶ بهزیستی استان کرمان نیز گفت : با فراخوان راه اندازی مراکز مثبت زندگی از ۵۲۳ متقاضی ، پرونده ۴۶۴ نفر در سامانه ثبت نهایی شد ودر مراحل ارزیابی و مصاحبه قرار گرفته اند که از تقاضاهای ثبت شده ، ۷ درصد تقاضاها مربوط به اشخاص حقیقی و ۹۳درصد متعلق به افراد حقوقی است .

کد خبر 18712

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد