مثبت زندگی یک بهزیستی کوچک است

گذر از چهل سالگی و قرار گرفتن در ایام پختگی و بالندگی بهزیستی نوید آغاز فعالیت های نو و تاثیر گذار را دارد ، گستره مأموریت‏ها، نیازها، انتظارات و مطالبات جامعه، بهره مندی از پتانسیل و ظرفیت‏های مردمی در قالب شبکه‏ای از نهادهای غیردولتی فعال در کشور، بمنظور تقویت و توسعه خدمات حمایتی و تخصصی امری اجتناب ‏ناپذیردر چهل سالگی بهزیستی است . در چنین شرایطی طراحی و اجرای راهکاری که امکان ارائه مجموعه‏ ای از خدمات را فراهم نموده و موجب تسهیل مراجعه، پیگیری و پاسخگویی به جامعه شود، بیش از پیش ضروری بنظر می‏رسدو مراکز مثبت زندگی بهزیستی با این تفکر شکل می گیرد .مرکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی)؛ مرکزی غیردولتی است که براساس بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت پس از کسب پروانه فعالیت، مجموعه ای از خدمات سطح یک سازمان بهزیستی را در بستر فناوری اطلاعات در راستای بهتر زیستن آحاد جامعه ارائه می‏نماید .


افزایش رضایتمندی مردم از اهداف بهزیستی است

مدیر کل بهزیستی استان زنجان  هدف از ایجاد مراکز مثبت زندگی را ارائه مجموعه ای از خدمات سازمان دریک مرکز و تقویت رویکرد خانواده محور و اجتماع محور در ارائه خدمات سازمان عنوان می کند و افزایش آگاهی عموم افراد جامعه از وظایف، فعالیت‏ها و خدمات سازمان بهزیستی ، تسهیل دسترسی گروه‏های هدف به خدمات سازمان ، کاهش ترددهای غیرضروری به مراکز و ادارات بهزیستی ، افزایش رضایتمندی مردم از خدمات سازمان، افزایش و ظرفیت مشارکت بخش غیردولتی و کاهش تصدی گری دولت می داند

محمدی ایجاد مراکز مثبت زندگی را گامی مناسب در تجمیع فعالیتهای مددکاری در یک واحد برای مددجویان دانسته ومعتقد است تاسیس مراکز مثبت زندگی موجب متمرکز شدن خدمات شده و دسترسی آسان و و دریافت خدمات در حداقل زمان ممکن را به همراه دارد

22 خدمت در سطح اولیه ارائه می شود

رزاق منافی مدیر بهزیستی شهرستان زنجان خبراز ایجاد اشتغال این مراکز می دهد و می گوید : با راه اندازی هر مرکز حداقل ۵ فرصت شغلی جدید در جامعه ایجاد می‌شود و جوانان تحصیلکرده در رشته‌های مددکاری اجتماعی و رشته‌های مرتبط درج شده در دستورالعمل که جویای کارهستند می‌توانند از این فرصت استفاده را ببرند .
وی گفت : این مراکز که بر پایه IT و دولت الکترونیک است قرار است 22 خدمت از سطح اولیه خدمات سازمان بهزیستی در حیطه توانبخشی ، اجتماعی و پیشگیری را روی بستر الکترونیک در سطح جامعه ارائه نمایند.

با تاسیس مراکز مثبت زندگی مراجعات مددجویان کاهش می یابد

مسئول کلینیک مددکاری طلوع مهرزنجان راه اندازی مراکز مثبت زندگی را مثبت ارزیابی می کند  ومی گوید :باتوجه به اینکه برخی از خدمات مربوط به جامعه هدف بصورت الکترونیکی است  و پیگیری ها نیز بصورت سیستمی  امکانپذیر می شود حضور فیزیکی افراد برای پیگیری درسطح شهرستان واستان کاهش یافته و فرد دارای معلولیت جهت حضور در ادارات برای انجام کاری در سختی می باشد حتی با وجود مناسب سازی در اماکن، با تجمیع خدمات در چنین مراکزی و واقف بودن مددکاران مثبت زندگی به تمامی خدمات بهزیستی ، مشاوره در تمامی زمینه های دیگر را در یک زمان و در یک مکان ارائه خواهند داد و تاسیس این مراکز موجب تسهیل مراجعه، پیگیری و پاسخگویی سریع به مددجویان خواهد شد.

لیلا خدایی افزود : وجود مراکز بصورت منطقه بندی شده و با توجه به نیاز هرشهرستان امکان شناسایی جامعه هدف و اطلاع رسانی به جامعه هدف را تسهیل نموده و امکان ارائه و توزیع عادلانه خدمت را فراهم می نماید همچنین  استاندارد سازی خدمات  با توجه به مشخص شدن چهارچوب هر خدمت و اطلاع رسانی درست آن به جامعه هدف  منجر به آگاه سازی درست و در نتیجه رضایت جامعه هدف می گردد .

میثم موسوی مسئول کلینیک پارسامراکز مثبت زندگی را مراکزی خدمات رسان معرفی می کند که بیشتر افراد و  اقشار ضعیف جامعه  را در بر میگیردوبه نظر می رسد در صورت در نظر گرفتن تسهیلات مالی بهتربرای این مراکز  خدمات مطلوب  تری در اختیار جامعه هدف قرار خواهد گرفت

مثبت زندگی یک بهزیستی کوچک است

در این گفتگو لیلا بهرامی مسئول کلینیک مددکاری فردوس خاطر نشان کرد : مراکز مثبت زندگی به عنوان یک مجموعه کوچکی از سازمان بهزیستی تمام خدمات سازمان را ارایه خواهد کرد و اگر بستر سازی مناسبی صورت پذیرد و تمام خدمات سیستمی انجام پذیرداز تردد بی مورد جامعه هدف کاسته خواهد شد

صدری مسئول کلینیک امیر المومنین  نیز دسترسی آسان و و دریافت خدمات در حداقل زمان ممکن رااز مزایای ایجاد این مراکز عنوان کرد و  گفت : با توجه به تجمیع فعالیتهای مددکاری در یک واحد برای مددجویان بسیار مناسب می باشد که در یک مکان واحد فعالیتها را پیگیر باشند و در صورت ارائه خدمات به صورت الکترونیکی مراجعه حضوری کمتر شده و تمامی درخواست های مددجویان به صورت الکترونیکی ودر اسرع وقت به اطلاع آنان خواهد رسید و مکاتبات به صورت کاغذی حذف گردیده و بدون شک سطح رضایت مددجویان را نیز افزایش خواهد یافت .

کد خبر 18707

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد