۸۰ جذامی مشهد مورد معاینات تشخیص معلولیت قرار گرفتند/ نایب رییس مجلس به شهرک جذامی‌ها می‌آید

۸۰ نفر از جذامی‌های خراسان رضوی که تا کنون تحت پوشش بهزیستی نبودند، طی دو مرحله برای تشخیص معلولیت مورد معاینه و بررسی کمیسیون سیار اداره کل بهزیستی استان قرار گرفتند.

با پیگیری‌های انجام شده از سوی دادستان این شهر، اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برای حل مشکلات جذامیان وارد میدان شد و در گام اول نسبت به تشکیل کمیسیون سیار تشخیص معلولیت اقدام کرد.در مورخ 30 خرداد نیز، برای دومین بار این کمیسیون در شهرک جذامی‌ها واقع در خیابان وحید 8 برگزار شد تا باقیمانده افراد نیز مورد معاینه قرار گیرند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی هم ضمن حضور در این مراسم، اظهار کرد: سازمان بهزیستی متولی افراد دارای معلولیت است و متولی بیماری‌های خاص نیست به عنوان مثال یک بیمار مبتلا به صرع، ام اس، بیماری‌های متابولیک و جذام تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار نمی‌گیرد، اما چنانچه کسی به هر علتی از جمله بیماری‌های خاص دچار معلولیت شود به کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی ارجاع و آنجا ارزیابی می شود تا در صورت تشخیص معلولیت حسی_حرکتی، بینایی و شنوایی برایش تشکیل پرونده شود و تحت پوشش بهزیستی قرار گیرد.

مسعود فیروزی ادامه داد: بیماری جذام هم یک بیماری خاص است که به مرور زمان در فرد باعث ایجاد معلولیت‌هایی مانند قطع دست و پا نابینایی و ناشنوایی می‌شود، به همین علت بنا بر دستور و پیگیری دادستان مشهد امروز برای دومین بار با تشکیل کمیسیون سیار برای رفاه حال این افراد در محل حاضر شدیم تا کار معاینات را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه قبلا برای حدود 130 تا 140 نفر از افراد دارای جذام، تشخیص معلولیت داده شده و این افراد تحت پوشش بودند و مستمری دریافت می کردند، افزود: اکنون حدود 80 نفر از افراد در سطح خراسان رضوی هستند که تحت پوشش بهزیستی نیستند و ممکن است طی این سال‌ها دچار معلولیت شده باشند یا معلولیتشان گسترش یافته باشد، بنابراین مورد معاینه گرفتند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه ما تمام سعی خود را در بهبود شرایط افراد مبتلا به جذام انجام خواهیم داد، گفت: بعضی از افراد مانند زنان سرپرست خانوار که یا مبتلا به جذام هستند و معلولیت ندارند و یا همسر یک مرد جذامی بوده‌اند که فوت کرده است و از هیچ‌جا مستمری دریافت نمی‌کنند، را به حوزه امور اجتماعی معرفی می‌کنیم تا در آن حدی که اختیارات بهزیستی اجازه می دهد به این عزیزان خدمت رسانی کنیم و مشکلشان مرتفع شود.

فیروزی تاکید کرد: امروز قرار بود امیرحسین قاضی زاده، نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم حضور داشته باشد، اما به علت مشغله کاری زیاد قرار شد در سفر بعدی به مشهد به دیدن جذامی‌ها بیاید و از نزدیک شرایط موجود را مشاهده و برای حل معضلات کمک کند.

پزشک بهزیستی برای معاینه افراد دارای معلولیت شدید، به خانه شان رفت

مدیرعامل«بنیاد نیکوکاری کهبد» هم در این برنامه اظهار داشت:همین طور که شاهد هستید امروز دومین مرحله معاینات تشخیص معلولیت برای مجذومان توسط کمیسیون سیار بهزیستی انجام شد و این موضوع تاکنون بی سابقه است.

مجتبی ضرابیخاطرنشان کرد: ۸۰ نفر از جذامی‌های خراسان رضوی که تا حالا تحت پوشش بهزیستی نبودند مورد معاینه و بررسی قرار گرفتند.

وی همچنین متذکر شد: بعضی از این افراد چون در حاشیه شهر هستند یا به خاطر بیماری و شدت معلولیت امکان تردد به شهرک جذامی‌ها را نداشتند ما پزشک کمیسیون سیار را به محل زندگی شان بردیم و مورد معاینه قرار گرفتند.

گفتنی است؛ افراد پس از انجام معاینات با بسته‌های مواد غذایی اهدایی، راهی خانه هایشان شدند تا نتیجه معاینات بهزیستی هر چه زودتر مشخص و به آنها اطلاع رسانی شود.

کد خبر 18695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد