در پروند عسل ؛ اورژانس اجتماعی قربانی کودک آزاری

فوت عسل کودک 10ساله مشهدی براثر کودک آزاری از سوی نامادری اش چند روزی است که به عنوان تیتر یک بسیاری از رسانه ها مطرح شده کودکی که گفته می شود سال گذشته بخاطر همین کودک آزاری مدتی به بهزیستی سپرده می شود اما به دلیل نبود مدارک کافی خانواده از سوی دادگستری تبرئه می شوند و حال بعد از گذشت یک سال با مرگ عسل ماجرای کودک آزاری و قتل وی توسط نامادری اش در رسانه ها و فضای مجازی دست به دست می چرخد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، فوت عسل کودک 10ساله مشهدی براثر کودک آزاری از سوی نامادری اش چند روزی است که به عنوان تیتر یک بسیاری از رسانه ها مطرح شده کودکی که گفته می شود سال گذشته بخاطر همین کودک آزاری مدتی به بهزیستی سپرده می شود اما به دلیل نبود مدارک کافی خانواده از سوی دادگستری تبرئه می شوند و حال بعد از گذشت یک سال با مرگ عسل  ماجرای کودک آزاری و قتل وی توسط نامادری اش  در رسانه ها و فضای مجازی دست به دست می چرخد و هرکسی با دیدگاه خود نسبت به این موضوع حرف می زند و همه به دنبال  مقصری برای این موضوع می گردند غافل از اینکه همه ما نسبت به کودک آزاری در جامعه مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم.

در بسیاری از خبرها نقطه اتهام را به سوی بهزیستی و اورژانس اجتماعی نشانه گرفتند و همین امر سبب شد تا گفت وگویی در خصوص پرونده این کودک آزاری با دکتر غلامحسین حقدادی، معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی و نسیم بوستانی، کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی  داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

سوال: کودکی به نام عسل در اثر کودک آزاری فوت کرده بهزیستی در این خصوص چه اقدامی انجام  داده است؟

دکتر حقدادی: متاسفانه خبری که به اورژانس اجتماعی داده شد بعد از فوت این کودک بوده است و پس از این خبر با بیمارستان تماس گرفتیم آنها اعلام کردند  که کودک در بدو ورود به بیمارستان فوت کرد و لذا فرصتی برای تماس با اورژانس اجتماعی نبوده است اما در این برهه وظیفه ما اعلام شکایت از کودک آزار و بررسی وضعیت سایر کودکان در خانواده است که در حال انجام می باشد.

سوال : در خبرها اعلام شده مردم با 123تماس گرفتند اما اقدامی از سوی اورژانس اجتماعی نشده است

دکتر حقدادی : با ترجه به گزارش رئیس شهرستان مشهد در 24ساعت قبل از وقوع حادثه هیچ تماسی در خصوص این کودک و این ادرس به 123اعلام نشده است و تنها تماس پس از فوت کودک بوده است.

اما لازم است در این خصوص برای روشن شدن ذهن مردم اعلام کنیم مرکز تلفن 123 یک مرکز ساده  نیست این مرکز تلفن استان خراسان رضوی را پوشش می دهد و روزانه به صورت میانگین 750تماس دریافت می کند و با تمام طرفیت انسانی و تجهیزات پاسخگوست.حدود 40درصد تماسها متاسفانه ارتباطی به 123ندارند و در اثر عدم اطلاع شهروندان از وظایف اورژانس اجتماعی است بنابراین باید وظایف اورژانس اجتماعی برای مردم بیشتر تبیین شود اما در خصوص60 درصد باقی تماس ها کارشناسان خط وظیفه اساسی دارند و پیگیری های لازم را انجام می دهند.

کارشناسان خط بر اساس شرایط و وضعیتی که تماس گیرنده اعلام می کند تماس ها را به صورت آنی، فوری  و غیر فوری تقسیم بندی می کنند سپس اقدام لازم را انجام می دهند در حال حاضر روزانه 25تماس در خصوص موضوع کودک آزاری با اورژانس اجتماعی داریم.

در خصوص عسل که تماس های اولیه در تاریخ اردیبهشت 98منجر به جداسازی شده و حدود 3 و نیم ماه حضور وی در بهزیستی بوده و پرونده کودک ازاری نیز تا اواخر اسفند ماه 98در جریان بوده ، بنابراین مددکاران بهزیستی تا برگزاری جلسه دادگاه موضوع را در دستور کار داشتند از اسفند به بعد در این خصوص و این اسم و ادرس هیچ تماسی اعلام نشده است و تنها شهروندی پس از فوت عسل با 123تماس می گیرد وتقاضای پیگیری می کند که اقدامات لازم پس از این تماس انجام شده است و ادعای همسایه ها مبنی بر تماس با 123صحت نداشته و چنانچه تماس صورت گرفته است بیان موضوع و ارائه اطلاعات کامل و کافی نبوده کما اینکه درصد زیادی از مردم اطلاعات دقیقی به اورژانس اجتماعی نمی دهند و با اطلاعات ارائه شده امکان بررسی موضوع وجود نداشته است.

سوال : وظیفه اورژانس اجتماعی چیست؟

بوستانی کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی خراسان رضوی : اورژانس اجتماعی به عنوان یکی از خطوط اورژانس کشور به افراد آسیب دیده  از جمله کودکان آزار دیده،همسران آزار دیده، همسران آزار دیده، دختران و پسران فراری از منزل، افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابانی و اختلافات حاد خانوادگی ارائه خدمات می کند.

در خصوص تماس های برقرار شده با خط 123که یکی از فعالیت های اورژانس اجتماعی می باشد براساس فوریت موضوع اقدامات مختلفی در سطوح متفاوت به فرد نیازمند ارائه می گردد به عنوان مثال موضوعات آنی طرف 3ساعت ، اقدامات اعزام تیم سیار صورت می گیرد و مداخلات لازم انجام می شود در موارد فوری ظرف 24ساعت و موارد با فوریت کم ظرف 72ساعت اقدام می گردد. این دسته بندی با توجه به حجم تماس ها باید صورت بگیرد و ما روزانه 750تماس با خط 123دریافت می کنیم  که با توجه به فوریت، اقدام لازم توسط تیم های تخصصی صورت می گیرد و کارشناسان پشت خط 123وظیفه سنگین تخصصی و پرحجمی را در این موضوع دارند.

سوال: بنابراین آیا اورژانس اجتماعی در خصوص پرونده کودک آزاری عسل اهمال نکرده است؟

حقدادی: خیر چرا که تماس برقرار شده در حد یک ادعا بوده و بر فرض صحت برقراری تماس ، نحوه بیان، میزان اطلاعات داده شده ، برداشت طرف مکالمه از اورژانسی بودن یا نبودن آن باید بررسی شود.

سوال :  گفته می شود عسل به علت کودک آزاری توسط بهزیستی مدتی جداسازی شده  در این خصوص توضیح دهید.

براساس گزارش اورژانس اجتماعی و عدم همکاری خانواده در تاریخ 29اردیبهشت 98 از سوی دادیار شعبه 5 دادسرای عمومی انقلاب ناحیه 5مشهد دستوری به کلانتری گلشهر مشهد مبنی بر اقدام به مراجعه منزل مددجو و جداسازی و تحویل کودک به بهزیستی صورت گرفت که در 31اردیبهشت 98کودک به خانه موقت دختران شبه خانواده استان جهت پذیرش معرفی شد.

در تاریخ 2خرداد 98کودک مورد معاینه پزشکی قانونی قرار گرفت که کبودی و جراحت در در بازو و صورت وی اعلام شد و کودک فاقد هرگونه مشکل ارتباطی ، روحی و روانی تشخیص داده شد و در تاریخ 13خرداد ماه دادگستری به مدت یک هفته و سپس به مدت یک ماه دستور به مرخصی کودک دادند و در این مدت کودک و خانواده اش مراجعات حضوری داشتند و یا مددکار تماس های تلفنی و یا حضوری با خانواده وی برقرار می کرد.

با توجه به شرایط مورد بررسی در طول این مدت و اعلام رضایت کودک در طول مدت مرخصی ها ، دادیاری مربوطه دستور تحویل کودک به پدر را طی نامه ای در تاریخ 9شهریور 98صادر کرد و موضوع کودک آزاری مطرح شده توسط اورژلنس اجتماعی که از سوی دایره سرپرستی در تاریخ 1بهمن ماه به دادگاه کیفری اعلام شده بود در تاریخ 3اسفندماه مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل اظهار ندامت پدر و ارزیابی های انجام شده و به جهت عدم کفایت دلیل اثباتی تحقق بزه محرز نبود و دادگاه منع تعقیب را برای پدر و مادر صادر کرده است.

سوال : اصولا در چنین مواردی مداخله شما بر چه مبنایی است؟

بوستانی: با توجه به لزوم بررسی و تایید صحت و سقم اطلاعات رائه شده توسط  تماس گیرنده ، ابتدا تیم سیار به محل مراجعه نموده و با توجه به مشاهدات صورت گرفته چنانچه اهمیت موضوع  محرزگردد نسبت به ارائه گزارش به مقام قضایی و سپس جداسازی کودک و نگهداری در مراکز مورد تایید اقدام می گردد لیکن در موارد غیر حاد ، مداخلات سرپایی و سپس ارجاع کودک و خانواده به مرکز مداخله  دربحران صورت می گیرد تا بارائه خدمات تخصصی و آموزشی از تکراز موضوع کودک آزاری پیشگیری شود.

سوال:  مطرح می شود که آیاد ملاک مشخصی برای جداسازی کودک و تحویل مجدد به خانواده وجود دارد و اگر وجود دارد در خصوص تحویل عسل به خانواده رعایت شده است یا خیر؟

حقدادی: بله مهمترین موضوع مصلحت کودک و امنیت جانی وی و سپس تربیت و رفاه کودک است در ابتدای اقدامات تاکید بر حفظ امنیت کودک می باشد که اگر در خانواده قابل اطمینان نباشد به بهزیستی تحویل می شود و مصلحت کودک در ان است که هرزمان شرایط امن فرهم شد به خانواده برگرد ولی تمام تمهیدات لازم از جمله معاینات روانشناسی و روانپزشکی و بازدید از منزل و رای قاضی و برداشت مددکاران  همه موید اماده بودن خانواده می باشد.

در این پرونده همه این موراد با دقت انجام شده لازم است تاکید شود که کودک مخصوصا اگر سن بالاتری داشته باشد با توجه به محدودیت قانونی فرزند خواندگی و امین موقت برای فرزندان بد سرپرست و همچنین کم بودن متقاضیان فرزند خواندگی برای سن بالا ی 6سال تمامی این کودکان مجبورند در صورت عدم تحویل به خانواده تا 18سالگی در مرکز بهزیستی باقی بمانند و این خلا خانواده برای کودک ضربه زننده بوده و از دیدگاه صاحب نظران آخرین اقدام خواهد بود.

کد خبر 18668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد