مراکز مثبت زندگی کاهش ترددهای غیر ضروری افراد دارای معلولیت را در پی دارد

رییس انجمن مددکاری مازندران الکترونیکی کردن فعالیت ها و کمک به کاهش ترددهای غیر ضرور افراد دارای معلولیت به مراکز و ادارات بهزیستی را  از نکات مثبت راه اندازی این مراکز عنوان کرد و اذهان داشت:در دسترس بودن خدمات برای عموم مردم، تغییر نگاه جزیره ای خدمات به خدمت رسانی مبتنی بر سرویس، ارائه خدمات در بستر فناوری اطلاعات،  استفاده از ظرفیت های محله ای و اجتماع محور، از اهداف راه اندازی این طرح است.  

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان مازندران،  خلیلی رییس انجمن مددکاری مازندران با اشاره به راه اندازی مراکز مثبت زندگی در هفته بهزیستی  گفت: در همین راستا  جهت تحلیل هرچه بیشتر و بهتر چالش ها و فرصت های تاسیس این مراکز نقطه نظرات روسای مراکز خدمات اجتماعی احصا و بررسی شد.

وی در خصوص تاثیر راه اندازی مراکز مثبت زندگی در تسهیل دسترسی پذیری گروه های هدف به خدمات سازمان بهزیستی گفت: مددجویان می‌توانند خدمات اولیه مثل تشکیل پرونده و همچنین درخواست های خود را از طریق این مراکز پیگیری کنند چرا که این مراکز در راستای خدمات ادارات بهزیستی شهرستان قرار دارند یعنی به صورت الکترونیکی درخواست ها به ادارات بهزیستی شهرستان ارجاع و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

خلیلی افزود: این مدل خدمات می‌تواند ترددها را برای جامعه هدف بهزیستی کاهش دهد و به نوعی منابع موجود را بهینه استفاده می‌کند. تردد هم برای سازمان و هم گروه هدف هدررفت منابع است  .

رییس انجمن مددکاری مازندران الکترونیکی کردن فعالیت ها و کمک به کاهش ترددهای غیر ضرور افراد دارای معلولیت به مراکز و ادارات بهزیستی را  از نکات مثبت راه اندازی این مراکز عنوان کرد و اذهان داشت:در دسترس بودن خدمات برای عموم مردم، تغییر نگاه جزیره ای خدمات به خدمت رسانی مبتنی بر سرویس، ارائه خدمات در بستر فناوری اطلاعات،  استفاده از ظرفیت های محله ای و اجتماع محور، از اهداف راه اندازی این طرح است.  

 وی تاسیس چنین مراکزی که مشابه آن در نهادهای دیگر نیز وجود دارد، را سبب تسریع در ارائه خدمات و فراگیری و توزیع عادلانه خدمات به جامعه هدف سازمان دانست و تصریح کرد: مراکز مثبت زندگی بر اساس توزیع جمعیت هدف در حوزه جغرافیایی شکل می گیرد و بر پایه «it» و با حضور یک مددکار اجتماعی، بین همه مراکز بهزیستی در آن منطقه ارتباط ایجاد می کند و تمامی خدماتی که در سطح یک توسط بهزیستی انجام می گیرد را ارائه می دهد.

 تغییر واحد اجتماعی از فرد به خانواده در این مراکز باعث می شود که  مجموعه پرونده ها در حوزه های پیشگیری، توانبخشی و اجتماعی در حوزه پرونده های خانوار تجمیع شود و این کمک خوبی است که تقویت بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق را با شناسایی زوج هایی با ریسک بالای طلاق (درگیر اعتیاد، بیکاری و… ) را در زمان طلایی آن انجام گیرد.

خلیلی افزود: این مراکز، عملکردی شبیه به خانه های بهداشت در محلات دارند که بر پایه مددکاری و تکنولوژی اطلاعات   تفاوت این مراکز با مجتمع های خدمات بهزیستی  در نوع ارائه خدمات آنها است در مراکز مثبت زندگی خدمات دریافتی الزاما فیزیکی و با مراجعه حضوری ارائه نمی شود. همچنین تمامی خدمات خط اول مراجعه به بهزیستی(شامل ۲۲ نوع فعالیت) در این مراکز ارائه می شود.

 وی با بیان اینکه  در مناطق حاشیه ای، پر خطر، بافت های فرسوده و مناطق فقیر نشین ، تعداد این مراکز بیشتر خواهد بود و فعالیت های ایستای کارمندی به فعالیت های پویای مددکاری تبدیل می شود. افزود: .یکی دیگر از اهدافی که این مراکز دنبال می‌کند افزایش رضایتمندی افراد است. یکی از بهترین ارزیاب‌ها خود مردم هستد و یکی از مشکلاتی که امروز یکی از گروه‌های هدف با آن روبه رو هستند، عدم دسترسی یا شفاف نبودن فرایند خدمات است  که در این مراکز این موانع به شکل چشمگیری برداشته می‌شود. یکی دیگر از محسنات این مراکز پرهیز از انجام فرایندهای موازی است. امروز در جامعه ما متاسفانه در ارائه خدمات به شکل سنتی موازی کاری‌هایی ایجاد می‌شود که موجب زحمت هم گیرندگان و هم ارائه دهندگان خدمت است، اما در روش کاری مراکز مثبت زندگی  فرایندهای موازی حذف می‌شود

رییس انجمن مددکاری مازندران در خصوص افزایش ظرفیت مشارکت بخش غیردولتی و کاهش تصدی گری دولت و شفافیت در فعالیت های سازمان بهزیستی  در نتیجه تاسیس این مراکز گفت: در دستورالعمل تأسیس مراکز خدمات اجتماعی مثبت زندگی، موضوع جلب مشارکت‌های مردمی توسط این مراکز جدیدالتأسیس به عنوان عاملان سازمان بهزیستی درج و تأکید شده و بنابر تصمیم شورای معاونین سازمان بهزیستی مقرر شد این مراکز مشارکت‌های نقدی مردم را جلب و از طریق بانکداری الکترونیک به حساب مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان‌ها واریز کنند تا پس از تصویب شورای مشارکت‌های مردمی استان‌ها در راستای فعالیت‌های سازمان بهزیستی و نیت خیرین، با اولویت همان محله و شهرستان هزینه شود.

 این اقدام می‌تواند به ایجاد و گسترش شبکه مردمی مشارکت‌ها در سراسر کشور منجر شود و نتیجه این اقدام توسعه خدمت رسانی هر چه بیشتر به جامعه هدف سازمان خواهد بود.

کد خبر 18664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد