تاسیس مراکز مثبت زندگی، پایان سردرگمی جامعه هدف بهزیستی و دسترسی به خدمات ۲۲ گانه این مراکز

اواسط اردیبهشت ماه امسال بود که سازمان بهزیستی کشور، به منظور تاسیس مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی)، طی فراخوانی از متقاضیان حقیقی و حقوقی واجد شرایط برای صدور مجوز از سوی این سازمان دعوت به همکاری کرد.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، فراخوانی که صدور مجوز برای تاسیس مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) را باستناد بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه شماره ۹۰۰/۹۸/۱۲۹۳۰۶ مورخ ۹۸/۱۰/۱ در دستور کار این سازمان قرار دارد.

حالا با گذشت بیش از ۴۰ سال از تشکیل سازمان بهزیستی کشور، این سازمان  بعنوان یکی از نهادهای اصلی و تأثیرگذار در حوزه رفاه اجتماعی کشور و متولی ارتقاء سلامت اجتماعی، طراحی و اجرای راهکاری که امکان ارائه مجموعه ای از خدمات برای تسهیل مراجعه، پیگیری و پاسخگویی به جامعه هدف را در دستور کار خود قرارداده و آنطور که  "دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور" در صحبتهای خود بر ضرورت تاسیس این مراکز تاکید کرده، قراراست این مهم در هفته بهزیستی محقق شود.

در خصوص راه اندازی مراکز خدمات بهزیستی، با "علی آزمون مدیر عامل کانون کلینیکهای مددکاری" به گفت و گو نشسته ایم  که می خوانید:

راه اندازی مراکز مثبت زندگی چه تاثیری در تسهیل دسترسی گروه های هدف به خدمات سازمان بهزیستی دارد؟

آزمون: ببنید از نظر من هیچ دلیلی وجود ندارد که در یک سازمان برای خدمت رسانی به اقشار مختلف جامعه به چند بخش تقسیم گردد تا مراجعین مجبور باشند برای رفع مشکل در بخشهای مختلف سر گردان شوند بنابراین یکی از رسالتهای  تاسیس مراکز مثبت زندگی پایان دادن به سردرگمی مراجعین و دسترسی به خدمات ۲۲ گانه مراکز مثبت زندگی می باشد که مطمئنا دسترسی گروههای هدف رو به خدمات سازمان بهزیستی را تسهیل خواهد کرد.

از نکات مثبت راه اندازی مراکز مثبت زندگی الکترونیکی کردن فعالیت ها و کمک به کاهش ترددهای غیر ضرور افراد دارای معلولیت به مراکز و ادارات بهزیستی است نظر شما در این خصوص چیست؟

آزمون: به نظر من الکترونیکی کردن خدمات به این معناست که هر کسی در هر جایی که زندگی میکند می تواند به خدمات دسترسی پیدا کند. آنطور که در دستور العمل مراکز مثبت زندگی هم ذکر شده قراراست فعالیت این مراکز محله محور می باشد بنابراین ایجاد چنین مراکزی تردد مراجعین از جمله معلولین به ادارات بهزیستی شهرستان و استان در سراسر کشوررا کاهش خواهد داد چون می توانند مشکلات و خواسته های خود را در مراکز مثبت زندگی که در محل زندگی آنها تاسیس گردیده مطرح و بر طرف کنند.

آیا وجود چنین مراکزی که مشابه آن در نهادهای دیگر نیز وجود دارد، سبب تسریع در ارائه خدمات و فراگیری و توزیع عادلانه خدمات به جامعه هدف سازمان خواهد شد؟

آزمون: بله دقیقا میتوان وجود چنین مراکزی را با پلیس به اضافه ۱۰و یا دفاتر پیشخوان دولت مقایسه کرد البته برخی از اشخاص این مراکزرا بعنوان دفاتر پیشخوان بهزیستی تعبیر می کنند منتهی با این تفاوت که در مراکز ذکر شده خدمات تخصصی انجام نمی شود ولی در مراکز مثبت زندگی خدمات تخصصی مددکاری صورت میگیرد.

آیا استاندارد سازی ارائه خدمات در این مراکز سبب رضایت جامعه هدف سازمان خواهد شد؟

آزمون: بدون شک یکی از اهداف تاسیس و راه اندازی مراکز مثبت زندگی، ارائه خدمات مناسب و یکسان به جامعه هدف می باشد. از طرفی با توجه به اینکه سطح نظارت در مراکز مثبت زندکی در سه سطح شهرستان و استان و کشور خواهد بود بنابراین این امر باعث برنامه ریزی بهتر در سازمان بهزیستی کشور به منظور ارتقاء کیفیت خدمات خواهد شد.

راه اندازی مراکز مثبت زندگی، چقدر می تواند به افزایش ظرفیت مشارکت بخش غیردولتی و کاهش تصدی گری دولت و شفافیت در فعالیت های سازمان بهزیستی کمک کند؟

آزمون: ببینید با گسترش تاسیس مراکز مثبت زندگی و ارائه خدمات به صورت محله محور و آشنا شدن مردم با اینگونه خدمات و در دسترس بودن خدمات بهزیستی برای تمام افراد جامعه چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت، همچنین نظارت سیستماتیک بر نحوه ارائه خدمات باعث استقبال مردم و بخش خصوصی از مراکز مثبت  زندگی میگردد از طرفی بالطبع موجب کاهش تصدی گری دولت هم خواهد شد.

کد خبر 18637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

دسترسی سریع به سامانه ها