بجستان| ازدواج باید بر اساس آگاهی و شناخت باشد

اگر انتخاب آگاهانه، منطقی و عقلانی در انتخاب همسر که مبنی بر مولفه های روانشناختی و شخصیتی است شکل نگیرد و از یک مشاور و روانشناس خبره در این زمینه استفاده نشود و دیدگاه‌ها و نگرش‌های انتخاب همسر قدیمی و ناآگاهانه باشد، منازعات و اختلافات زناشویی و در پی آن احتمال بروز طلاق بیشتر می‌شود.

مجید ازقندی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: اگر روند تاریخی آسیب اجتماعی طلاق بررسی شود می‌بینیم که قبح و کراهت آن نسبت به گذشته از بین رفته و نگاه اجتماعی به آن تغییر کرده ، هر چند در شهرستان کوچک، مذهبی و فرهنگی مانند بجستان با این زیست بوم هنوز نگاهی مبنی بر قبیح دانستن این امر است وجود دارد ولی باز هم بنا به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در کل جامعه حاکم است متاسفانه روند رو به رشدی را در حوزه طلاق شاهد هستیم.

وی ادامه داد: به لحاظ کلیت موضوع طلاق، اگر انتخاب آگاهانه، منطقی و عقلانی در انتخاب همسر که مبنی بر مولفه های روانشناختی و شخصیتی است شکل نگیرد و از یک مشاور و روانشناس خبره در این زمینه استفاده نشود و دیدگاه‌ها و نگرش‌های انتخاب همسر قدیمی و ناآگاهانه باشد، منازعات و اختلافات زناشویی و در پی آن احتمال بروز طلاق بیشتر می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بجستان با توجه به وجود دفاتر ثبت ازدواج و عدم وجود دفتر ثبت طلاق در بجستان گفت: این مساله تاثیری در کاهش آمار طلاق نداشته، چون این فقط یک شاخص از نگاه اجتماعی است؛ نگاهی که در جامعه شهرستان بجستان حاکم است آنقدر این کار را قبیح می‌دانند که حاضر نیستند صیغه طلاق را جاری کنند و زوجین مجبورند به شهرهای مجاور بروند ولی با پاک کردن صورت مسئله نمی‌توان مسئله را حل کرد .

وی تصریح کرد: پدیده ای که در حال حاضر تمرکز بر روی آن در سطح کشور از لحاظ حوزه روانشناسی بیشتر شده است بحث کودک همسری است و آنچه طی تحقیقات و بررسی ها نشان می‌دهد ازدواج در سنین پایین مخصوصا در بین دختران منجر به آسیب‌های روانی و جسمانی زیادی می‌شود.

وی افزود: دختری که مثلا در سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی ازدواج می‌کند هنوز توانایی تشخیص و تمیز ندارد حتی در مسائل اجتماعی اجازه رای دادن به او داده نمی‌شود. از لحاظ عملکرد مغزی و ذهنی ، مولفه های روانی و همینطور سیستم عضلانی آنقدر رشد نکرده است. او هنوز دوره نوجوانی را می‌گذراند. طبق تحقیقات پزشکی بارداری زیر ۱۸ سال بسیار خطرناک و آسیب زاست چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روانی ، ولی فی الحال آماری در دست نداریم که نشان دهد کودک همسری منجر به افزایش آمار طلاق می‌شود.

ازقندی در مورد سن مناسب ازدواج گفت: اگر منظور سن شناسنامه ای است که نمی‌توان آمار دقیقی در این زمینه ارائه کرد. مسئله ای که مورد تاکید است توجه به مسائل روانشناختی یعنی رشد عقلانی و عاطفی فرد است که همان تمایزیافتگی است؛ یعنی اگر قرار است در زمینه ازدواج های پایدار کار شود بحث مشاوره پیش از ازدواج را داریم .

وی تاکید کرد: جدای از سن فیزیکی، مسئله پختگی و بلوغ فکری ، عاطفی و روانی را هم باید در نظر گرفت و برای پایداری یک ازدواج مچ بودن، هماهنگ بودن، هم سر بودن و هم کفو بودن دو نفر بسیار مهم است.

وی در مورد راهکار کاهش طلاق گفت: طبق نتایج پژوهش‌ها فرآیندی که طی آن احتمال کاهش طلاق وجود دارد بحث مشاوره پیش از ازدواج است که به شدت تاکید می‌شود و متولی آن سازمان‌هایی مثل بهزیستی است و در حوزه روانشناختی، سازمان نظام روانشناسی، شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی فعالیت دارند .

وی افزود: دو فردی که تمایل به ازدواج با هم دارند همانطور که آزمایش ژنتیک و خون انجام می‌دهند باید از لحاظ روانشناسی هم آنالیز شوند و نزد مشاور چند جلسه تست های روانشناسی انجام دهند تا هم خود به یک نوع خودآگاهی برسند و هم از طرف مقابل یک آگاهی روانشناسی شخصیتی پیدا کنند و اگر این خودآگاهی و آگاهی نحوه ارتباط و روابط اجتماعی از طرف مقابل نباشد هر کدام می‌تواند به مراتب موجبات سوء تفاهم و اختلافات زناشویی و نهایتا طلاق را فراهم کند.

رئیس اداره بهزیستی بجستان در مورد زوجینی که این فرایند را طی نکرده اند، گفت: اولین گام این است که برای شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی که به منظور حل تعارض زوجین، آموزش مهارت‌های زندگی و حتی در زمینه مسائل جنسی میان زوجین، تشکیل می‌شود شرکت کنند و دوره ها را چه به صورت فردی یا گروهی یا زوج با هم نزد روانشناس خبره بگذرانند.

وی افزود: اداره بهزیستی بجستان در حوزه اجتماعی و حوزه پیشگیری از طلاق اقدامات شایسته ای انجام داده بطوری که با یک مرکز مشاوره، روانشناس و استاد دانشگاه همکاری داشته و پرونده های طلاق به ایشان واگذار می‌شود که در نتیجه تاکنون ما بالغ بر ۲۶ درصد سازش در طلاق داشتیم که جزو سه شهرستان ممتاز در استان هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه طلاق، بهزیستی دوره های خوبی در سال گذشته برگزار کرده که در حال حاضر و متاسفانه به علت کرونا موقتا لغو شده است ولی اطلاعات را به صورت فردی در اختیار زوجینی که متقاضی باشند با کمترین هزینه قرار می‌دهیم و اگر کسی واقعا توان پرداخت هزینه را نداشته باشد اداره بهزیستی این هزینه را تقبل می‌کند تا از یک آسیب جدی به چند خانواده و حتی اجتماع جلوگیری کنیم و ازدواج‌هایی مبتنی بر آگاهی و عقلانیت و انتخاب درست صورت بگیرد.

کد خبر 18602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد