مرهمی بر زخم کودکان آزار دیده

ذر آستانه روز جهانی مبارزه با کار کودکان قانون جدید حمایت از اطفال و نوجوانان پس از مدتها ، مراحل تصویب و تایید خود را گذراند وبه دولت ابلاغ شد .

مقاله/ مرهمی بر زخم کودکان آزار دیده 

به مناسیت 12 ژوین روز جهانی میارزه با کار کودکان

دکتر حقدادی معاون امور اجتماعی

قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اولین بار در سال 81 تصویب شد و بدنبال آن در سال 84آیین نامه سامان دهی کودکان کار و حیابان نیز به تصویب هیات دولت رسید. در آن زمان این بک گام بزرگ به جلو بود لیکن پس از 1سال با تغییرات اجتماعی و نیازهای جامعه و با توجه به حساسیت های آحاد جامعه و گسترش فضای مجازی نیاز به اصلاح قانون به شدت احساس می شد .

خوشبختانه در آستانه روز جهانی مبارزه با کار کودکان قانون جدید حمایت از اطفال و نوجوانان پس از مدتها ، مراحل تصویب و تایید خود را گذراند وبه دولت ابلاغ شد . قانون جدید حمایت از اطفال و نوجوانان بسیاری از نقاط ضعف و خلل های قانونی قبل را پر کرد و از جنبه رویکرد حاکم بر قانون ، ضمانت های اجرایی ، ظرفیت هماهنگی بین بخشی و ساختارهای پیش بینی شده به عنوان متولی و مجری و ناظر بسیار بهتر از قانون قبلی است .

سازمانهایی که صاحب نقش هستند وظایف مشحصی پیدا کردند و امکان اعمال سلیقه و برداشت متفاوت در اجرا محدود شده و تعاریف متعدد و متعارض یکسان سازی شده است . بسیاری از غفلت های متوجه کودکان که حجم زیادی از کودک آزاری ها را شامل می شود مثل ممانعت از تحصیل و بهره کشی اقتصادی در این قانون بخوبی مورد توجه قرار گرفته است .و جرایم مشخص تر و مجازاتهای بازدارنده تری وضع گردیده است .

نقش مدد کاران بهزیستی جدی تر شده و با رویکردی اجتماعی و نه صرفا قضایی ، کودکان در قالب بزه دیده و قربانی و نه در هیبت بزهکارمد نظر قرار گرفته اند .با این رویکرد نظر و گزارش 
مددکار ارزش و تاثیر گذاری بیشتری یافته و با احکام قضایی و اقدامات الزم پیشگیرانه و میزان و نوع مجازاتها بیش از پیش گره خورده است و مددکار هویت مستحکم و جایگاه رفیع تری در بهبود بخشیدن به وضعیت کودکان پیداکرده است .

کد خبر 18491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد