اصفهان| کاشان| بانک ذخیره بیماری های ژنتیک ایجاد می شود

معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در همایش « زیستن به توان امید » در شهرستان کاشان گفت: بانک ذخیره بیماری های ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت ها ایجاد می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان کاشان، « مجید رضا زاده » معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در این همایش ابراز داشت: امسال طرح فراگیر پیشگیری از معلولیت ها و ایجاد بانک ذخیره بیماری های ژنتیک در سازمان بهزیستی کلید خورد. بر اساس این طرح بر آن هستیم تا در یک برنامه سه ساله یعنی تا پایان سال 1400 تمامی یک میلیون و 450 هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی در سراسر کشور را غربالگری و ژن های معیوب را با تکیه بر دانش بومی شناسایی و در یک بانک ژنتیکی ذخیره نماییم.

وی گفت: وجود خانواده های چند معلولی و هزینه های سنگین روانی، عاطفی، اقتصادی و خانوادگی؛ بهزیستی را بر آن داشت تا با ایجاد این غربالگری و بانک ژنتیکی، بروز معلولیت های جدید ژنتیکی در این خانواده ها را مدیریت و از تکرار معلولیت ها پیشگیری کنیم.

رضا زاده افزود: بر اساس دستور رییس سازمان بهزیستی کشور علاوه بر معلولان تحت پوشش فعلی، بعد از این هر فردی که بخواهد در مجموعه بهزیستی پرونده معلولیت تشکیل دهد، باید مشاوره  و غربالگری و در صورت نیاز،  آزمایشات اولیه را انجام دهد و اطلاعاتش در این بانک ثبت گردد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر 275 مرکز مشاوره ژنتیک با بیش از 2500 متخصص آموزش دیده در حال خدمات رسانی به اقشار مختلف جامعه هستند؛ در سال گذشته 205 هزار نفر از این مراکز خدمات مشاوره ژنتیک گرفتند که از این بین 1382جنین، معلول تشخیص داده و از تولد آنها جلوگیری شد.

کد خبر 1849

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد