کودکان کار را به مرکز روزانه بهزیستی معرفی کنید / ارائه خدمات روانشناسی و مددکاری به بیش از هزار کودک کار و خیابان در سال گذشته

کارشناس مسئول آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: سال گذشته 619 کودک در مرکز دولتی صدف پذیرش شدند و 410کودک در مرکز روزانه خدمات دریافت کردند که در مجموع هزار و 29 کودک کار و خیابان از بهزیستی خدمات روانشناسی و مددکاری دریافت کردند.

زیبا مجرب، کارشناس مسئول آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودک در گفت وگو با خبرنگار روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اظهارداشت: کودک کار کودکی است که به یکی از شکل های مختلف چه کار سبک و چه سنگین و حتی داوطلبانه و اجباری کسب درآمد کند نه کسب توانمندی اشتغال، چرا که کسب توانمندی و اشتغال با کسب درآمد متفاوت است و به کودکانی که به دنبال کسب درآمد هستند کودک کار می نامیم.

وی افزود: کودکان کار از یکسری از فعالیت ها مانند آموزش و تحصیل، تفریح که سبب رشد فردی و اجتماعی آنها می شود محروم هستند و به نوعی از این کودکان آسیب و بهره کشی صورت می گیرد. از این رو سازمان بین المللی کار در سال 2002 برای گسترش پیشگیری از کار کودکان روز 12ژوئن را به عنوان روز منع به کار گیری کودکان نامگذاری کرد تا همه سازمان های مدنی و کارفرمایان، مدیران و ... برای جلوگیری از منع کار کودکان تلاش کنند.

مجرب تصریح کرد: طبق آمارهای جهانی اعلام شده در سراسر جهان نزدیک به 215میلیون کودک کار شناسایی شده که بسیاری از این کودکان به کار تمام وقت اشتغال دارند و مدرسه نمی روند و وقتی برای بازی و تفریح ندارند و اغلب از تغذیه و مراقبت های مناسب برخوردار نیستند و از امکان و فرصت کودک بودن محروم هستند.

وی عنوان کرد: بیش از نیمی از کودکان در جهان در معرض بدترین اشتغال قرار دارند بطوریکه در  محیط های خطرناک کار می کنند و یا بردگی و کارهای اجباری و یا در فعالیت های غیر قانونی مانند قاچاق مواد مخدر و ... مشارکت دارند. یکسری اقداماتی سازمان های بین المللی برای جلوگیری از کار کودکان مانند تلاش برای تصویب جهانی کنوانسیون های حقوق کودکان و توسعه زمینه های مبارزه ریشه ای با کار کودک، تصویب حداقل سن برای کار کودکان و استخدام آنها و تعیین سن اجباری برای اموزش کودکان و توسعه عملکردها و مکانیزم های امنیتی مانند دادگاه ها، نیروی انتظامی و ... برای احقاق حقوق کودکان کار انجام داده اند.

کارشناس مسئول آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: هرسال 22خرداد ماه در ایران روز مبارزه با کار کودک است و سازمان بهزیستی نیز اقداماتی را در طول سال به عنوان یکی از متولیان کودکان کار انجام می دهد. کودک کار مانند یک کوه یخ است و بیشتر ان در زیر آب است و ما تنها نوک قله را در جامعه می بینیم و نمی توانیم بگوییم اقداماتی که بهزیستی برای کودکان کار و خیابانی النجام می دهد شامل همه کودکان می شود.

مجرب اظهارداشت: کودک کار در کشور ما شامل کودکان زیادی می شود که در کارگاه های زیرزمینی و کارگاه های پنهانی و سرچهارراه ها، در مغازه ها و پاتوق های مختلف به کار گیری می شوند و مطمئنا نه برابر با قانون کار حقوق می گیرند و نه شرایط بیمه دارند چرا که زیر 18 سال شامل بیمه نمی شوند و متاسفانه این کودکان از سر اجبار خانواده کار می کنند و طبیعتا تضعیف حقوق این کودکان بسیار صورت میگیرد.

وی گفت: در استان خراسان رضوی بهزیستی تمامی خدماتی که ارائه می دهد به کودکانی است که معرفی می شوند و یا شناسایی و جمع آوری می شوند و از این طریق خدمات دریافت می کنند.بهزیستی در گذشته تمامی فعالیت هایش را در قالب مراکز دولتی ارائه می داد اما از دو سال گذشته مرکز حمایتی روزانه برای کودکان کار ایجاد شده تا کودکان برای پیگیری های مددکاری به این مرکز مراجعه کنند و کودکان در این مرکز خدمات مشاوره ای مددکاری ف بهداشتی و سلامت دریافت می کنند.

کارشناس مسئول آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته 619 کودک در مرکز دولتی صدف پذیرش شدند و 410کودک در مرکز روزانه خدمات دریافت کردند که در مجموع سال گذشته هزار و 29 کودک کار و خیابانی از بهزیستی خدمات روانشناسی و مددکاری دریافت کردند که 135هزار و 719نوع خدمت به این کودکان در قالب خدمات مداخلات روانشانسی و مددکاری ، ارجاع به مراکز بهداشتی، خدمات درمانی و تحصیلی، اشتغال و مسکن خانواده های کودکان کار، سبدهای حمایتی و برقراری مستمری به خانواده ها بوده و تعدادی به مراکز ترک اعتیاد ارجاع داده شده اند.

وی افزود: 579 کلاس آموزشی و دوره اموزشی برای کودکان کار و خانواده هایشان شامل دوره‌های خود مراقبتی، پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، پیشگیری از خشونت، آموزش مهارت های زندگی و آگاه سازی برگزار کردیم.

مجرب اظهارداشت: امسال همزمان با روز جهانی منع کودکان کار در قالب مشارکت با شهرداری و کانون پرورش فکری کودکان کار خلاقانه ای را در قالب آگاه سازی برای کودکان انجام دادیم و کتابخانه ای را در مرکز حمایت های روزانه بهزیستی تاسیس کردیم و 10 هزار جلد کتاب کودک را در این مرکز در اختیار کودکان کار قرار خواهیم داد تا سطح مطالعاتی این کودکان را افزایش دهیم و در زمینه قصه گویی و نقاشی و آبرنگ مربیان نیز آموزش های روزانه ای خواهند داشت تا به شکوفایی این کودکان کمک شود و امیدواریم گامی برای مبارزه با کار کودک باشد.

هرکسی که کودک کاری را می شناسد می تواند به مرکز روزانه بهزیستی واقع در بزرگراه شهید چراغچی بلوار رسالت ، رسالت 64، قائم 24، پلاک 14 تلفن 37333787 این کودکان را معرفی کنند تا این کودکان از خدمات بهزیستی استفاده کنند و از این طریق خانواده های کودکان نیز شناسایی شوند و تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی قرار بگیرند.

کد خبر 18474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد