کتابخانه ویژه کودکان کار در مشهد راه اندازی شد

همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودکان،به همت بهزیستی خراسان رضوی و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شهرداری مشهد کتابخانه ویژه کودکان کار در مرکز روزانه کودکان کار و خیابانی بهزیستی راه اندازی شد.

دکتر غلامحسین حقدادی، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در مراسم افتتاح از کتابخانه ویژه کودکان کار اظهارداشت: در امور اجتماعی بهزیستی برای کودکان چندکار انجام می دهیم که در این راستا مهدهای کودک برای شکوفایی و رشد تمامی کودکان انجام می شود و مرکز روزانه کودکان کار و خیابانی و اورژانس اجتماعی که مربوط به کودک آزاری است البته وجه مشترکی بین کودک کار و کودک آزاری نیز زیاد است و مرز مشخصی وجود دارد چرا که  کار کردن کودکان نیز نوعی کودک ازاری تلقی می شود.

وی افزود: در سال گذشته بیش از هزار کودک در مرکز حمایتی مرکز روزانه و مرکز ساماندهی کودکان خیابانی صدف نگهداری شده اند کهدر مجموع 30 هزار خدمت به این کودکان ارائه شده است و در شرایط معمول هزینه های قابل توجهی از طریق دولت کمک شده است که بخشی شامل اعتبارات دولتی و بخشی اعتبارات استانداری برای بحث آموزش و بهداشت و درمان و بخشی در شرایط بهداشتی کرونا و کنترل کرونا اقدام شد و خوشبختانه 9 سازمان مردم نهاد در قالب 26تیم به 4هزار کودک آموزش ارائه دادند. همچنین مساجد، بسیج و کانون های فرهنگی، شهرداری نیز خدماتی را به کودکان کار در این ایام ارائه دادند.

حقدادی با اشاره به موضوع کودک آزاری (رومینا و ملیکا و ...) اشاره کرد و گفت: عمده کودک آزاری ها سهل انگاری و غفلت است و از هزاران کودک غفلت می شود در سال گذشته 3هزار مورد در حوزه اورژانس اجتماعی کودک آزاری گزارش شده است و در مشهد به دلیل حاشیه شهر و شرایط خاصی که دارد مشکلات نیز مضاعف می شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: همیشه نگران این موضوع بودیم که ضمانت اجرایی در خصوص کودکان کار وجود ندارد و ساختارها کمک کننده نبود و انسجام در سازمان های متولی وجود نداشت در سالهای اخیر حرکت خوبی از جانب دادگستری و کانون پرورش فکری کودکان تحت عنوان کنوانسیون حقوق کودک و دفتر بانوان امور استانداری شروع شد و سبب شد تا به موضوع کودکان بیشتر پرداخته شود و خوشبختانه قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان روز گذشته از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد.

وی تصویب این قانون را به دوستداران حقوق کودک تبریک گفت و افزود: حضور نماینده بهزیستی و مددکار اجتماعی در دادگاه های اطفال پیشرفت خوبی بود اما تنها در مشهد و یک شعبه در تهران این کار انجام می شد اما امروز با این ابلاغ دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان در تمامی دادگستری های کشور تشکیل می شود  و محوریت ضمانت اجرایی و تولی گری برعهده دادگستری است و تمامی سازمان های ذی ربط وظایف مشخصی دارند و نگاهی که در قانون برای جمع آوری و نگهداری کودکان کار و خیابانی آمده بسیار بهتر شده و تمرکز روی خانواده است.

حقدادی تصریح کرد: شناسایی کودکان کار توسط اورژانس اجتماعی، 137شهرداری، نیروی انتظامی و سازمان های مردم نهاد بود و ما در شناسایی همیشه دچار مشکل بودیم و کودکان کار شناخته نشده زیادی داریم  که در کارگاه های زیر زمینی و انبارها و کارگاه ها فعالیت دارند و اداره کار در این قانون وظیفه ‌مند شده تا دقیق گزارش دهد و با توجه به مجازات هایی که در قانون جدید تعریف شده سخت تر است . بیشتر بهره کشی کار و کودک آزاری ها از جانب خانواده ها صورت میگیرد و در قانون به این موضوع نیز توجه زیادی دارد.شده است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان این مطلب که کتابخانه باعث می شود تعداد زیادی از کودکان کار و خیابانی جذب مرکز روزانه بهزیستی شوند و حضور کتاب در این پاتوق به سطح آگاهی کودکان کار و خیابانی نیز بسیار کمک می کند.

طاهره طهماسبی، مدیر کل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز گفت: کودکان کار و خیابانی معلول هستند و ما باید علت ها را پیدا کنیم و به آنها بپردازیم. بخش اعظم علت ها فقر اقتصادی است و کودکان مجبور می شوند به جای کودکی کردن و بهره مندی از فرآیند کودکی خود در رشد و تقویت اموزشی و فکری خود استفاده کنند کار می کنند.

وی افزود: بسیاری از کودکانی که کار می کنند در جلوی چشم ما نیستند و کارهای سخت و دشواری را روزانه انجام می دهند . بخشی از کار کودکان برمی گردد به مشکلات و اسیب های اجتماعی  که در جامعه وجود دارد مانند طلاق والدین ، اعتیاد والدین و  گروهی نیز بخاطر باورهای غلط والدین شکل گرفته است که نیاز به کار فرهنگی دارد که تنها خاص کودکان نیست بلکه پدران و مادران نیز باید این اموزش ها را فرا بگیرند.

طهماسبی تصریح کرد: باید نهادهای متعدد که متولی هستند در کنار هم قرار بگیرند و از این باهم بودن به نتیجه مطلوب در حوزه کودکان کار و خیابانی برسیم کنوانسیون حقوق کودکان نیز در همین راستا و در قالب کمیته های مختلف شکل گرفته است و قانون حقوق دفاع از کودکان نیز پس از کش و قوس های فراوان تصویب و ابلاغ شده و امیدواریم بتوان با این ابلاغ از حقوق کودکان بیش از پیش دفاع کنیم.

مدیر کل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: کتابخانه کودکان کار اتفاق ارزنده ای است و می توان در حوزه فرهنگ و علت های فرهنگی که کودکان کار و خیابانی معلول آن هستند بهره لازم را ببریم و با اطلاع رسانی های درست و ارائه کتاب های ارزنده و مورد نیاز کودکان کار قدم برداریم.

وی افزود: امیدواریم مراکز کتابخوانی کودکان کار را بتوانیم در شهرستان ها و شهرهای دیگر نیز گسترش دهیم چرا که در شهرهای کوچ نیز علت های فرهنگی در حوزه کودک همسری و کودکان کار داریم و فرمانداری ها نیز در سطح شهرستان ها این اتفاق خوب را رقم خواهند زد و در اینده نزدیک کلینیک حقوق کودکان را با همکاری کنوانسیون حقوق کودکان و نوجوانان در مشهد راه اندازی خواهیم کرد.

کد خبر 18473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد