در رسانه|بهره مندی یکهزار کودک کار در خوزستان از خدمات بهزیستی

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان بیش از یکهزار کودک کار از سوی بهزیستی و مراکز آن شناسایی شده اند و از خدمات تخصصی بهره مند می‌شوند.

محمدرضا عباسی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: پدیده کودکان کار و خیابانی یکی از معضلاتی است که گریبانگیر بیشتر شهرهای بزرگ در جهان معاصر است.

او به وجود ۳ تا ۷ میلیون کودک کار  در ایران اشاره کرد و افزود: این کودکان بدلیل مشکلات اقتصادی، بیماری والدین نظیر اعتیاد، آسیب پذیر بودن خانواده و... برای تامین امورات زندگی خود و خانواده مجبور به کار کردن در اماکن مختلف هستند.

عباسی مکان های زباله سوزی، کارگاه‌های تولیدی، انبار جمع‌آوری ضایعات آهن و پلاستیک و چهارراه ها را از جمله اماکنی عموان کرد و اظهار داشت: دوران کودکی مستلزم مراقبت ها و کمک های ویژه است به همین دلیل اداره کل بهزیستی خوزستان با دو فعالیت در قالب یک مرکز نگهداری از کودکان خیابانی و ۶ مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده به کودکان کار و خیابان و خانواده آنها خدمات  ارائه می دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه از طریق این مراکز بالغ بر یکهزار کودک کار شناسایی شده و خدمات تخصصی دریافت نموده اند، ادامه داد: به منظور رفع موانع اقتصادی خانواده و کمک به تحصیل کودک، یارانه نقدی به ۵۵۰ کودک به صورت ماهیانه پرداخت می گردد تا کودکان با استعداد از آموزش باز نمانند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خوزستان بیان کرد: حرفه آموزی کودک (۱۵ تا ۱۸ سال) و اعضای خانواده کودک به منظور ایجاد اشتغال و کسب درآمد و جایگزینی کار کودک نیز از اولویت های مراکز بهزیستی است. آموزش مهارتهای زندگی به کودکان، شرکت در محافل و مناسبت ها، برنامه های ورزشی تفریحی، خدمات بهداشتی، درمانی، مددکاری و روانشناسی از جمله خدمات برنامه ریزی شده جهت ارائه به این کودکان است.

او در پایان با اشاره به تعویق افتادن ساماندهی کودکان کار به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: ساماندهی کودکان کار در روزهای آینده به صورت آزمایشی عملیاتی می شود. تلاش ما در جهت رفاه این کودکان و داشتن دوران کودکی شاد و سالم است. امیدواریم که بتوانیم با همیاری مسئولین استانی و شهروندان در خدمت رسانی به کودکان کار سربلند باشیم.

کد خبر 18438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد