توضیحات بهزیستی استان کرمانشاه در خصوص مرگ کودک کار

اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه در مورد مرگ کودک کار توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمانشاه،  پیرو انتشار مصاحبه‌ای توسط مسئول جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) کرمانشاه مبنی بر خبر خودکشی کودک کار کرمانشاهی به نام آرمین و بازنشر آن در فضای مجازی جهت تنویر اذهان عمومی نکاتی به شرح زیر بیان می شود.

این اداره‌کل ضمن ابراز همدردی با بازماندگان متوفی به جهت حفظ حریم شخصی و رعایت اصل راز داری در بازنشر اطلاعات خصوصی افراد در فضای مجازی از ذکر تمامی جزئیات مربوط به این خانواده معذور بوده و به منظور شفاف سازی موارد قید شده در خبر مورد اشاره و رفع ابهامات به نکاتی ضروری اشاره می‌نماید:

۱_ پس از درج خبر در فضای مجازی کارشناسان اورژانس اجتماعی و پایگاه خدمات اجتماعی مستقر در منطقه طی مصاحبه و گفت و گو با خانواده با حضور پدر کودک، مادر بزرگ، عمه و عموی وی و بر اساس ثبت اظهارات این افراد اعلام نمودند که کودک فوت شده با هیچیک از اعضای خانواده مشکلی نداشته و به هیچ عنوان خودکشی نکرده است، اما اظهار داشتند که وی اخیراً به مصرف متادون مبادرت داشته است. (بدیهی است اظهار نظر در مورد چگونگی فوت کودک را می‌بایست تا حصول نتیجه به مراجع ذیصلاح مربوطه واگذار نمود).

از آنجایی که در خبر نیز درج شده است کودک مزبور تحت حمایت جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع)  بوده و حتی در صورت ظن به اعتیاد یا سوءمصرف دارو در کودک از طریق معرفی به دانشگاه علوم پزشکی و مراکز درمانی این امکان وجود داشت که از اتفاقات بعدی پیشگیری شود.

۲ - در ادامه یادآور می‌شود که با وجود سه مرکز ارائه دهنده خدمات تخصصی به کودکان کار و خیابان در مرکز استان و تحت حمایت قرار گرفتن عده کثیری از این عزیزان به همراه خانواده‌های آنان، هیچ درخواستی از جانب خانواده و پرونده یا سابقه‌ای تحت عنوان کودک کار برای نامبرده ثبت نشده و تشکل یا مرجعی نیز بدین دلیل وی را به بهزیستی معرفی و ارجاع ننموده است.

۳ - خاطر نشان می‌سازد که مادر کودک متوفی به دلیل اختلافات خانوادگی و مشکلات اقتصادی و بیماری پس از پیگیری همکاران بهزیستی تحت حمایت و پوشش خدمات سازمان قرار گرفته و با توجه به شرایط جسمانی و بیماری آن مرحومه به جهت بستری شدن در بیمارستان و نیز تولد نوزاد دیگر خانواده که نیاز به خدمات مددکاری و نیز مراقبتی داشتند و در این راستا فرزند تازه متولد شده ایشان در مرکز شیرخوارگاه بهزیستی پذیرش گردیده و هم اکنون نیز تحت مراقبت و پرورش قرار دارد. همچنین علیرغم اصرار و پیگیری‌های مداوم پدر خانواده و سایر بستگان نظیر مادربزرگ پدری و عمه کودکان فرزند دختر ۹ ساله ایشان نیز در مراکز بهزیستی تحت مراقبت و نگهداری قرار گرفته که طبیعتاً به جهت منافع و مصالح کودکان و کمک به حل مشکلات فردی و خانوادگی و با مجوز مقام محترم قضائی این اقدامات صورت گرفته است.

۴ - در مدت بستری و درمان مادر با تلاش همکاران مددکار سازمان در کنار سایر خدمات مشاوره‌ای و مددکاری تخصصی و مالی، طی دو مرحله هزینه‌های درمانی و بیمارستانی ایشان به مبلغ ۱۸ میلیون تومان رایگان گردید اما متأسفانه به خاطر بیماری صعب العلاج تلاش پزشکان مؤثر نبود و پس از مدتی مادر فوت می‌نمایند.

۵ - پس از پیگیری‌های مکرر خانواده از قبیل پدر، مادر بزرگ، عمه و ... که درخواست ترخیص دختر ۹ ساله را داشته‌اند به منظور شرکت در مراسم فوت مادر و به سبب وابستگی عاطفی بسیار زیاد و بی تابی خود کودک با هماهنگی و مجوز مقام محترم قضائی پس از طی مراحل قانونی مجدداً ضمن اخذ تعهد کتبی از مادربزرگ کودک به ایشان ترخیص می‌گردند و در چند نوبت نیز پیگیری پس از ترخیص توسط همکاران صورت می‌گیرد که با اصرار خانواده و کودک جهت عدم برگشت به مرکز مواجه می‌شوند.

۶ - از طرفی پدر کودک به همراه فرزندان پسر خود که به کار خرید و فروش ضایعات مشغول هستند هیچ‌گونه همراهی و تعاملی با همکاران سازمان برقرار نکرده و حتی چند بار نیز به زور قصد بازپس گیری کودکان ساکن مراکز را داشته‌اند که با مداخله پلیس قضیه خاتمه می‌یابد.

۷ - در قسمتی از خبر به مسئله قومیت و سبک زندگی خاصی اشاره شده که خاطرنشان می‌سازد دیدگاه‌ها و اصول حرفه‌ای مددکاری و روانشناسی در تمام دنیا و در کشور ما و در سازمان بهزیستی نیز بدون هرگونه سوگیری خاص به قومیت و فرهنگ و نژاد و هر ویژگی دیگر همواره بر نوع‌دوستی و انسان دوستی و کمک به افراد در جامعه تاکید دارند و روزانه این سازمان کمک‌های قابل توجهی را به عزیزانی که به خدمات تخصصی نیازمند هستند از هر قومیت و فرهنگی با رعایت کرامت و حرمت افراد ارائه می‌نماید.

۸ - همچنین اعلام می‌دارد، اداره کل بهزیستی و تمام واحدهای تابعه آن به عنوان یک سازمان تخصصی در مسائل اجتماعی همواره بهره‌گیری از نظرات و ظرفیت‌های مردمی و تشکل‌های مدنی در رسیدگی به امور محرومین و مستضعفان و افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی را سرلوحه کار خود قرار داده و با آغوش باز پذیرای هر گزارش خبر و اطلاع‌رسانی از عامه مردم شریف استان در راستای رسیدگی به امور پیشگفت بوده و مکرراً در جلسات و تعاملات مختلفی نیز که با فعالان محترم اجتماعی داشته بر این همراهی و همکاری تاکید دارد و خوشبختانه در این امر نیز به خوبی توانسته است در راستای رسالت‌های سازمان ورسیدگی به جامعه هدف از این ظرفیت‌ها بهره گیرد. (مسئول محترم جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع)  خود گواه خوبی هستند در تأیید این تعاملات مثبت و نشست‌هایی که به میزبانی بهزیستی مکرراً بمنظور همراهی، هم افزائی و همکاری سازنده صورت پذیرفته است).

در پایان ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی مجدد با خانواده متوفی، امید می‌رود که با همدلی، مشارکت و همراهی و توسعه حس مسئولیت اجتماعی در بین کلیه همشهریان و عزیزان هم استانی، این اداره کل را در رسیدگی هرچه بیشتر و بهتر در جهت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه یاری نمائید. قطعاً رسیدن به این اهداف در سایه همکاری و مشارکت بین بخشی کلیه دستگاه‌های مسئول در بحث کودکان کار و خیابان و سایر آسیب‌های اجتماعی قابل دستیابی خواهد بود.

کد خبر 18374

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد