در رسانه| معلولان مهاجر افغانستانی می‌توانند پرونده بهزیستی تشکیل دهند

رئیس اداره بهزیستی مشهد از امکان ثبت پرونده مددجویی معلولان مهاجر افغانستانی که مادر ایرانی دارند، خبر داد.

علی صمدی جوان/شهرآرانیوز، محسن مروی گفت: ملاک ثبت اطلاعات معلولان مهاجر از افغانستان در سامانه بهزیستی کشور، دارا بودن کارت آمایش است. اما این به منزله ارائه تمام خدمات به این افراد نیست.

وی ادامه داد: اکنون، حدود ۱۶۰۰ پرونده ثبت شده از معلولان افغانستانی دارای کارت آمایش در بهزیستی مشهد وجود دارد. این افراد امکان استفاده از خدمات توان‌بخشی را دارند، اما براساس دستورالعمل سازمان بهزیستی، امکان ارائه خدمات مستمر مالی به این افراد وجود ندارد.

مروی در ادامه افزود: اکنون براساس دستور معاونت حقوقی سازمان بهزیستی کشور، دارندگان کارت آمایش می‌توانند از امکان ثبت شدت معلولیت خود بهره‌مند شوند.

رئیس اداره بهزیستی مشهد درباره چرایی ارائه‌نشدن تمام خدمات توان‌بخشی به این افراد تصریح کرد: براساس قوانین مهاجرتی کشور، افرادی که کارت آمایش دارند، اقامت آنان تأییدشده است. اما امکان ارائه خدمات لازم به افرادی که تابعیت موقت دارند را نخواهیم داشت.

مروی درباره خدماتی که اینک به افراد معلول افغانستانی داده می‌شود، تأکید کرد: اقداماتی همچون نامه تمدید کارت آمایش، نامه به مدرسه یا دانشگاه محل تحصیل، گواهی‌نامه رانندگی، درخواست وسایل کمک توان‌بخشی همچون عصا و صندلی چرخ‌دار، بخشی از خدمات همیشگی ما به این افراد است که با معرفی‌نامه‌های بهزیستی، خدمات و تعرفه‌های بسیار پایین‌تری را کسب می‌کنند.

رئیس اداره بهزیستی مشهد از امکان ثبت پرونده توان‌بخشی برای آن دسته از مهاجرانی که مادر ایرانی دارند، خبر داد و گفت: از این به بعد، تمام معلولانی که مادر ایرانی و پدر مهاجر دارند می‌توانند با دریافت شناسنامه و هویت ایرانی، پرونده توان‌بخشی تشکیل دهند.

وی افزود: این افراد باید اطلاعات هویتی جدیدشان را در سامانه نوبت‌دهی کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی ثبت و نوبت دریافت کنند. پس از طی مراحل اداری و ثبت پرونده و تعیین مددکار، این افراد رسما به چرخه حمایتی بهزیستی کشور خواهند پیوست و مفاد قوانین رسمی کشور درباره معلولان برایشان اجرا می‌شود.

گفتنی است، اکنون بیش از ۶۰ هزار پرونده مددکاری توان‌بخشی در بهزیستی مشهد ثبت شده است که از این تعداد، تنها ۲۸ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند و بقیه در صف انتظار به سر می‌برند.

کد خبر 18268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد