مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی: هرگونه کوتاهی در اعلام کودک ‌آزاری «جرم» است

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تایید لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان از سوی شورای نگهبان گفت: هرگونه کوتاهی در اعلام کودک آزاری براساس لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان جرم است، به عنوان مثال اگر فردی از کودک‌آزاری در همسایگی خود یا حتی در فضای مجازی مطلع شود و به مراجعی مانند بهزیستی و پلیس فتا اطلاع ندهد، جریمه می‌شود.

محمود علیگو روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دقت نگارش لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به شدت در تعیین مجازات مرتکبان کودک آزاری به بهزیستی و ساختارهای قضایی کمک می کند تا به راحتی خاطیان را مورد پیگیری قرار دهند.

وی ادامه داد: همچنین این لایحه موجب می شود تا عده ای که متاسفانه مرتکب رفتارهای کودک آزاری می شوند، راحت تر بتوان عواقب کارشان را به اطلاع آنها رساند و عواقب و جرایم، قبل از وقوع جرم اطلاع رسانی می شود.

مدیرکل امور امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: به طور مثال اکنون دزد می داند که در صورت ارتکاب دزدی این امکان وجود دارد که دستش قطع شود؛ اگر کودک آزاران نیز بدانند که در صورت ارتکاب به کودک آزاری، چه عواقبی منتظر آنها است، در پیشگیری از جرم بسیار موثر خواهد بود.

علیگو با بیان اینکه یکی از ویژگی های لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، روح پیشگیرانه آن از وقوع جرم است، افزود: یکی دیگر از نکات قابل توجه این لایحه، ساختارهای مداخله ای است که در آن طراحی شده است؛ به طور مثال هم سازمان های مردم نهاد و هم سازمان های دولتی مانند آموزش و پرورش‌ و بهزیستی و نهادهای دیگر به شکل مناسبی، درگیر این موضوع شده اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین براساس لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، سلب مسئولیت از دستگاه قضا اتفاق نیفتاده است و این امر موجب می شود که همگرایی در اجرای قانون شکل گیرد و همه نهادها به یک اندازه در اجرای قانون همکاری داشته باشند.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرد: بند بند لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان باید تبدیل به مدل هایی شود که از طریق رسانه ها به اطلاع مردم برسد. تمام مفاد این لایحه این ظرفیت را دارد تا به صورت مجزا به مردم اطلاع رسانی شود که در صورت رعایت نکردن حقوق کودک، چه عواقبی در انتظار آنها است.

علیگو گفت: در یکی از بندهای لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به مدل های اطلاع رسانی اشاره شده، به آن معنا که اگر کسانی که می توانند در امر کودک آزاری، اطلاع رسانی کنند اما کوتاهی می کنند، مجرم هستند. این بند به اورژانس اجتماعی کشور با شماره تلفن ۱۲۳ کمک می کند تا مردم در این زمینه کوتاهی نکنند و این موارد را به شماره ۱۲۳ اطلاع دهند.

وی با ابراز امیدواری اینکه با تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، موارد ارتکاب کودک آزاری که اکنون کم است، همان میزان کم نیز دیگر وجود نداشته باشد، گفت: به طور مثال در مورد موضوع کودک آزاری اخیر در مشهد که  زنی که با کتک زدن فرزند خود و پخش تصاویر آن در صفحه اینستاگرام، از مردم تقاضای پول برای عدم انجام این رفتار غیرانسانی می‌کرد، با وجود این لایحه همه افراد مطلع از این کودک آزاری –حتی فالوئرهای آن صفحه اینستاگرامی - به راحتی قابل پیگیری خواهند بود و ظرفیت تعیین مجازات برای آنان براساس این لایحه وجود خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، روز یکشنبه هجدهم خرداد ماه، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در جلسه شورای نگهبان بررسی و عدم مغایر با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده شد.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در سال  ۱۳۹۰ به پیشنهاد قوه قضائیه و توسط دولت وقت به  مجلس ارسال شد و سال ۱۳۹۷ به تصویب رسید. سه مرتبه با  ایراد شورا و اصلاح مجلس مواجه شد ولی ناتمام ماند.

کد خبر 18242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =