گام دوم طرح ارزیابی سریع و پاسخ کودکان کار و خیابان در خراسان رضوی کلید خورد

امیدواریم با اجرای طرح ارزیابی سریع وضعیت کودکان کار و خیابان، با دید بهتر و روش های عالمانه تری بتوانیم کمک کنیم تا مشکلات در این حوزه رفع شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، دکتر غلامحسین حقدادی در این نشست اظهارداشت: امیدواریم با دید بهتر و روش های عالمانه تربتوانیم کمک کنیم تا مشکلات در حوزه کودکان کار رفع شود. حساسیت جامعه نسبت به کودکان کار بسیار مهم است و از جنبه حقوق کودک و سرگذشت و سرنوشت این کودکان اهمیت ویژه ای دارد در بین سازمان های مردم نهاد و اصحاب رسانه دارد و از طرفی در معاونت اجتماعی بهزیستی نیز یکی از خدمات مهم و گروه های هدف که برای ساماندهی و بهبود وضعیت خانواده و کاهش حضور در  کارهای طاقت فرسا و افزایش حضورشان در مدارس است و در این راستا تلاش می شود.

دکتر رحمت الله امیر احمدی عضو هیات علمی دانشگاه و مشاور طرح ارزیابی سریع وضعیت کودکان کار و خیابان نیز گفت: بحث کودکان کار و خیابان یک بحث جهانی و بین المللی است و می گویند سالی 250میلیون کودک از کودکی محروم می شوند و 120 میلیون کودک نیز سالانه وارد بازار کار می شوند که سازمان جهانی کار سن کودکان را 5 تا 17 سال اعلام کرده است.

وی  افزود: در ایران نیز امارهای متفاوتی در حوزه کودکان کار وجود دارد واعلام شده که 500 هزار کودک کار در کشور داریم البته برخی کارشناسان اقتصادی آمارها را بیش از 3 میلیون براورد کرده اند.

امیر احمدی تصریح کرد:براساس ماده 79 قانون کار به کارگرفتن کودک زیر 15 سال ممنوع است و اینکه نباید در شب بکارگیری شوند و کارهای سخت و زیان اور نباید برای کودکان در نظر گرفته شود اما همه ما می دانیم که در حال حاضر وضعیت مناسب نیست. البته بحث کودکان کار با خیابان و کودکان خیابانی بسیار متفاوت است. کودکان کار اکثرا روز کار می کنند و شب به کانون خانواده برمی گردند و از این رو باید به دنبال توانمند سازی خانواده ها باشیم.

این جامعه شناس عنوان کرد: نباید تنها نگاهمان به خانواده و یا فرد و کنشگر باشد و این وضعیت نتیجه ساختارهای جامعه است و پدیده کودکان کار نتیجه فقر فرهنگی،اقتصادی، آموزشی و مهاجرت است و اگر قرار باشد بحث کودکان کار را برای همیشه حل کنیم ابتدا باید بحث آسیب های اجتماعی، اعتیاد، بیکاری را حل کنیم و مشکلات اقتصادی خانواده های اسیب پذیر را حل کنیم.

وی افزود: در دنیا آمارها دارد کاهش پیدا می کند در زمینه کودکان کار و دلیل آن رفع زیرساخت های اجتماعی و اقتصادی است از طرفی گاهی حتی قوانین نیز سبب بروز آسیب می شوند به عنوان مثال سال 79 در مجلس قانونی تصویب شد مبنی برمعافیت کارگاه های زیر 10 نفر از شمولیت قانون کار بود و خود این موضوع بسیاری از اسیب ها را ایجاد کرد و نظارت و بازرسی انجام نمی شود و بعضا کودکان نیز در این کارگاه ها کار می کنند.

امیر احمدی گفت: در حال حاضر 12 سازمان و ارگان و سازمان های مردم نهاد در کشور برای ساماندهی کودکان کار تلاش می کنند و رویکرد نسبت به گذشته تغییر کرده اما ما بیشتر کودکان خیابانی را می بینیم و کودکان کار را در کارگاه ها کمتر می بینیم. مبتنی بر علمی که در این حوزه وجود دارد برای حل هر مسئله مهمترین گام شناخت درست مسئله است در همین راستا سال گذشته کمیته ای در سازمان بهزیستی کشور تشکیل شد و اولین اقدام شناسایی و شناخت وضعیت بود و ارزیابی سریع کودکان طراحی شد ابتدا وضعیت سریع انجام شود که در مرحله اول کودکان کار و در مراحل بعدی کودکان خیابان را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

مشاور طرح ارزیابی سریع وضعیت کودکان کار و خیابان گفت: تمرکز ما بر ارزیابی ویژگی های مشکل و جمعیت ها و بسترها و رفتارهای خطر افرین و پیامدها است. در مرحله اول مشورت اولیه انجام شد در طرح و زیر گروه ها و پاتوق های کودکان کار شناسایی شده و رفتارهای پرخظر انها بررسی شده و امروز در گام دوم به دنبال ارزیابی وضعیت جغرافیایی و محیطی و در گام های بعدی به دنبال ارزیابی وضعیت جمعیتی و اجتماعی،اقتصادی،زیر ساختی وخدمات و رفاه، ساختارهای سیاسی و اجرایی شکل گیری کودکان خیابانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این طرح به دلیل سرعت در 12 هفته باید انجام و به نتیجه برسد.

زیبا مجرب کارشناس مسئول آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: دفتر اسیب های استان از اواخر بهمن ماه گذشته با کمک بهزیستی کشور طرح ارزیابی شریع از وضعیت کودکان کار و خیابان استان را پیگیری می کند که در 5 مرحله مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در این راستا کارگاه ها و مکان های کار کودکان  و پاتوق های انها شناساییو برمبنای چند گام بررسی می شوند.

وی افزود: اررزیابی هایی فردی از وضعیت سلامت و رفاه، ساختارهای سیاسی و حکومتی  و اجرایی در ارتباط با کودکان کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد اینکه کودکان کار در سطح استان و شهرستان های خراسان در چه وضعیتی قرار دارند و چه برنامه هایی برای بهبود وضعیت انها می توانیم انجام دهیم.

مجرب تصریح کرد: در حال حاضر ارزیابی محلی و محیطی  و مصاحبه های شخصی با مسئولین اجرایی، دانشگاهیان ،روانشاسان وجامعه شناسان را در دستور کار قرار دادیم که امیدواریم نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونا و بی کاری سرپرست خانوار و نیاز خانوادها،سو استفاده از کودکان در کارگاه ها بیشتر شده است بنابراین باید برنامه ریزی هایی برای بهبود شرایط در پسا کرونا داشته باشیم تا شاهد افزایش کودکان کار و سو استفاده از آنها در جامعه نباشیم.

کد خبر 18081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد