اجرای طرح کشوری ارزیابی سریع کودکان کار و خیابان در ایران/ از شناسایی پاتوق ها تا تیپولوژی و مکان یابی

عضو هیئت علمی دانشگاه و جامعه شناس گفت: در طرح "ارزیابی سریع وضعیت کودکان کار و خیابان" علاوه بر شناسایی پاتوق ها، تیپولوژی کار کودکان نیز مورد بررسی قرار می گیرد و این طرح می تواند نمایی شفاف از وضعیت کودکان کار در کشور را به ما ارائه دهد.

دکتر رحمت الله امیر احمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه و جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص اجرای طرح" ارزیابی سریع وضعیت کودکان کار و خیابان" اظهارداشت: سال گذشته سازمان بهزیستی کشور و دفتر امور آسیب های اجتماعی، بحثی را پیروی ساماندهی کودکان کار و خیابانی مطرح کردند و کمیته ای در بهزیستی تشکیل شد و نهایت منجر به این جمع بندی شد که برای حل مسئله کودکان کار و خیابان، اولین و مهمترین گام، شناخت درست وضعیت کودکان کار وخیابان است و در این راستا طرح "ارزیابی سریع وضعیت کودکان کار و خیابان" کلید خورد.

وی افزود: قراردادی با پژوهشکده مدیریت رفاه دانشکده علوم بهزیستی منعقد شد و کمیته های علمی و اجرایی تشکیل شده به عنوان ناظر، اجرای طرح را در  استان ها رصد می کنند.

امیراحمدی با اشاره به اینکه این طرح به صورت کشوری و در 15استان  اجرا می شود، افزود:  اجرای این طرح در خراسان رضوی با توجه به توانمندی ها و سابقه مدیریتی و تخصصی به عنوان یکی از مهمترین استان ها شروع شده و کار ارزیابی  اجرای آن نیز در 5 گام انجام خواهد شد.

مشاور و ناظر طرح ارزیابی سریع وضعیت کودکان کار و خیابان تصریح کرد: در گام اول جلسات مشورتی برگزار شد و در حال حاضر در گام دوم، ارزیابی نیم رخ محلی و جغرافیایی و تاثیر وضعیت جغرافیایی و محیطی ،اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی و تاثیرات اقدامات و تصمیمات دستگاه های اجتماعی و سیاسی روی کودکان کار و خیابان مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند.

امیر احمدی عنوان کرد: ارزیابی پیامدها، خطر و مداخلات از دیگر موضوعاتی است که در این طرح مورد بررسی قرار می گیرد و باید این طرح در 12 هفته به اتمام برسد و هدف ما در نهایت برنامه ریزی و تصمیم گیری درست مبتنی بر شواهد موجود در هر استان است.

وی تصریح کرد: در هر استان توانمندی هایی وجود دارد و اقداماتی تاکنون صورت گرفته و پس از شناخت درست مسئله به سمت برنامه ریزی و ساماندهی خانواده ها و کودکان کارخواهیم رفت و در واقع هرنوع برنامه ریزی برای بهبود وضعیت کودکان کار و خیابان می تواند مبتنی بر نتایج حاصل از این طرح مطالعاتی باشد.

این جامعه شناس با اشاره به آمار متغیری که در خصوص کودکان کار منتشر شده است، گفت: آمارهای رسمی از وجود 50 هزار کودک کار و آمارهای اعلام شده به نقل از نمایندگان مجلس در سال 96 از وجود 3 تا 7 هزار کودک کار در کشور خبر می دهد، البته آنچه در ایران بیشتر به عنوان کودک کار دیده می شود و دستگاه ها را درگیر کرده است، کودکان خیابان هستند و کودکان کاری که در کارگاه ها کار می کنند دیده نمی شوند.

وی خاطرنشان کرد: در ایران، کودکان7 تا 15 ساله شاغل جزو گروه کودکان کار قلمداد ،اما بر اساس تعریف سازمان بین المللی کار، کودک 7 تا 17 سال، کودک کار محسوب می شوند که با احتساب این تفاوت، تعداد کودکان کار ایران بسیار بیشتر از آنچه آمارها نشان می دهد، خواهد بود.

امیر احمدی با تاکید بر این که هرگونه برنامه ریزی، تصمیم گیری و تصمیم سازی باید مبتنی بر اطلاعات حاصل از این طرح باشد، افزود: گام آخر این طرح، بحث مداخلات است و مداخلاتی که در حال حاضر توسط ارگان ها و سازمان های مختلف اعم از جمع آوری کودکان کار،ارائه خدمات و...انجام می شود در این طرح، ارزیابی و نقاط ضعف و قدرت آنها بررسی می شود و نتایج ،در قالب یک آیین نامه ساماندهی در اختیار ادارات بهزیستی استان ها قرار خواهد گرفت؛ به عبارتی اگر بخواهیم آمار کودکان کار و خیابان را کنترل کرده و کاهش دهیم باید طرح را در قالب برنامه های مداخلاتی تدوین و ارایه نماییم.

وی در خصوص وضعیت کودکان کار در  خراسان رضوی بویژه شهر مشهد اظهارکرد: بعد از تهران، خراسان رضوی وضعیت ویژه و خاصی دارد چرا که مشهد شهری مهاجر پذیر با تنوع گسترده قومیتی است، ضمن اینکه ما در مشهد با پدیده ای به نام "کودکان زوارکش" روبه رو هستیم که خاص خراسان رضوی است.

مشاور و ناظر طرح ارزیابی سریع وضعیت کودکان کار و خیابان گفت: در این طرح، تیپولوژی کودکان کار شناسایی می شود؛در حالی که نوع کار کودکان خیابان، فروش گل، شستن شیشه ماشین و روزنامه فروشی است اما کودکان کار بخشی زوارکش، بخشی در کارگاه ها و مکانیکی ها، کوره پز خانه ها، کارگاه های قالی بافی و بازیافت کار می کنند و  لذا ضمن شناسایی پاتوق ها، تیپولوژی کار  و مکان یابی آنها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت به این ترتیب این طرح می تواند نمایی شفاف از وضعیت کودکان کار در کشور را به ما ارائه دهد.

کد خبر 18078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد