یک طرح جدید برای رهایی از اعتیاد

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: امسال مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مبتنی بر تداوم درمان برای اولین بار در خراسان جنوبی راه اندازی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی علی عرب نژاد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با گذشت پس از ۲۰ سال تجربه ارائه خدمات درمانی به بیماران وابسته به مواد به نظر می‌رسد به دلیل چند وجهی بودن این بیماری و پیچیدگی موضوع به رغم گسترش کمی مراکز، موفقیت چشمگیری در درمان اعتیاد حاصل نشده است.

وی افزود: شاید یکی از علل عمده افزایش عودت‌های مکرر معتادین همین چند وجهی بودن و پیچیدگی اعتیاد در افراد مختلف است.

وی با بیان اینکه این مدل درمانی که به شکل پیوستاری است، تصریح کرد: سطوح متنوع از قبیل؛مراقبت و خدمات برای افراد با مداخلات روانی اجتماعی، توانمندسازی شغلی در قالب طرح درمان به صورت تکه دوزی شده برای فرد و خانواده معتاد ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در این مدل تاکید بر این است که فرد پس از رهایی از مواد و کسب مهارت‌های اولیه به مدت یک سال در کنار مدیر مورد(همراه فرد در حال درمان) در مسیر بازگشت به زندگی سالم و مستقل هدایت شود.

عرب نژاد بیان کرد: قسمت عمده درمان در این مدل این است که پس از طی کردن دوره درمان فرد دارای اعتیاد به مدت چهار ماه، ادامه درمان به صورت سرپایی و خودیاری(شرکت در جلسات) انجام گرفته و فرد بهبود یافته طوری تحت درمان و آموزش قرار می‌گیرد که در محیط خانواده و جامعه حضور داشته باشد و تلاش می‌کند که برگشت روی ندهد.

وی افزود: دوره درمان در این مدل به مدت یک سال است و مراقبت و درمان با همراه کردن خانواده در این تئوری از اصول اساسی درمان است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: به طور کلی پس از درمان چهار ماه بستری، ادامه روند درمان از طریق شرکت در جلسات آموزشی، همیاری و خود یاری به مدت ۸ ماه با شرکت در ۵۲ جلسه سه ساعته به صورت سرپایی است.

عرب نژاد ادامه داد: بهزیستی در شورای معاونین روز گذشته طرح فراخوان افراد متقاضی راه اندازی این مرکز را مصوب کرده و به زودی فراخوان داده خواهد شد تا از بین افراد حقیقی یا حقوقی(مؤسسات خیریه دارای اهداف درمان و بازتوانی) متقاضی بهترین گزینه واجد شرایط با کمک و نظارت بهزیستی در کمترین زمان ممکن نسبت به راه‌اندازی این مرکز در استان اقدام کند.

کد خبر 18002

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد