کاشان| اجرای برنامه شناسایی اختلالات ژنتیکی در خانواده های دارای معلول شهرستان کاشان آغاز شده است

طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلول با هدف پیشگیری از تکرار معلولیت‌های ناشی ازاین اختلالات، در سطح شهرستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

ام البنین متقی نژاد در گفت و گو با  روابط عمومی بهزیستی کاشان با بیان اینکه ایجاد بانک اطلاعات اختلالات ژنتیکی افراد دارای معلولیت تحت پوشش از ضروریات است، اظهار داشت: در اجرای این برنامه، تعیین میزان شیوع معلولیتها، شناسایی انواع اختلالات ژنتیکی و آموزش و آگاهسازی خانواده ها امری بدیهی به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: با اجرای این برنامه برای خانواده‌های افراد دارای معلولیت‌های ژنتیکی، در صورت نیاز، غربالگری و آزمایش‌های ژنتیکی به صورت رایگان  انجام شده و در خلال آن، بانک ذخایر عوامل بوجود آورنده ی بیماری‌های ژنتیک هم ایجاد شده که انجام این مهم از اولویت های برنامه است.
معاون مدیرکل و رییس اداره بهزیستی شهرستان کاشان یادآور شد: همکاری لازم در جهت ایجاد پرونده مشاوره ژنتیک بر اساس متغیرهای مربوط برای هر یک از افراد دارای معلولیت در سامانه ارمغان و دسترسی های لازم برای ذی نفعان، توسط مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری ضروری است.
متقی نژاد عنوان کرد: این برنامه در تمامی سطوح، شامل غربالگری پرونده ها، فراخوان خانواده ها برای مشاوره ژنتیک، برنامه ریزی برای انجام مشاوره ژنتیک و آزمایشات تخصصی، جمع آوری نتایج آزمایشات و پیگیری های لازم توسط بخش غیردولتی یا همان مراکز ژنتیک تحت نظارت به انجام میرسد.

وی اضافه کرد: افراد دارای معلولیت نیازمند به مشاوره ژنتیک از سایر گروه ها تفکیک شده و با هماهنگی مددکار مربوطه، فرد معلول و خانواده او جهت انجام مشاوره ژنتیک دعوت می شوند.
رییس اداره بهزیستی شهرستان کاشان افزود: تمامی نتایج از ابتدای غربال پرونده ها تا پایان مشخص شدن نتیجه مشاوره ژنتیک در سامانه ارمغان در پرونده مشاور ژنتیک مددجو ثبت می شود.
وی با بیان اینکه مشاوره های ژنتیک می تواند در یک مرکز غیردولتی ژنتیک تحت نظارت  اداره بهزیستی شهرستان کاشان، صورت پذیرد، گفت: سهم شهرستان کاشان 350 نفر در اجرای این برنامه است که طبیعتا و با اجرای موفق این برنامه، ممانعت از تولد نوزادان معلول و دارای مشکلات ژنتیکی موجب پیشگیری از تکرار معلولیت و مرگ و میر خواهد شد.
 

کد خبر 17985

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد