سهم ۴۰ دختر معلول ذهنی ایرانشهر در جهش تولید

زاهدان- ایرنا- رییس اداره بهزیستی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: حدود ۴۰ دختر معلول ایرانشهری با فراگیری آموزش‌های لازم در رشته‌های سوزن دوزی، گلیم بافی، سکه دوزی، آینه کاری، معرق کاری و گل سازی توانستند بر مشکلات خود فائق آیند و سهم خود را در جهش تولید ادا کنند.

ابراهیم نرماشیری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: معلولیت ذهنی از آسیب‌هایی محسوب می‌شود که در کنار محدودیت‌های روانی عامل تضعیف حرکات جسمانی نیز می‌شود اما این آسیب در ایرانشهر به صورت هدایت شده و خلاق توسط مربیان دلسوز با تلفیق هنر از چالش نتوانستن به فعل توانستن راه پیدا کرده است.

وی افزود: معلولانی که به تصور جامعه باید خانه نشین باشند امروز با تولید صنایع دستی الگویی برای سایر افراد شده‌اند. 

 یکی از مربیان مرکز حرفه آموزی ویژه معلولان ایرانشهر نیز گفت: معلولان ذهنی این مرکز با آموزش مربیان سخت کوش مجموعه به تولید هنرهای سنتی و صنایع دستی همچون گلیم بافی، سکه دوزی و سوزن دوزی بلوچ می‌پردازند.

فاطمه نارویی بیان کرد: از آنجا که هدف برگزاری این دوره‌ها از ابتدا مهارت آموزی معلولان، خودکفایی و کسب درآمد بوده تمامی کارآموزان این مرکز پس از دریافت مدرک مهارت فنی و حرفه‌ای می‌توانند براحتی برای خود ایجاد شغل کنند.

وی بزرگترین دغدغه مرکز توانمندی معلولان ذهنی را فقدان بازار عرضه محصولات تولیدی در ایرانشهر ذکر کرد و افزود: معلولان سهم خود از اقتصاد مقاومتی پویا و ملی را با تحمل تمام سختی‌ها به نمایش گذاشته‌اند که امیدواریم مسوولان نیز با فراهم کردن بسترهایی همچون ایجاد مراکز عرضه و تقاضا؛ معلولان را برای فروش محصولاتی که با مشقت فراوان تولید کرده‌اند یاری رسانند.

این مربی اظهارداشت: در این مرکز هر نوع آموزش به همراه تجهیزات آموزشی برای افراد معلول به صورت رایگان انجام می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند به این کارگاه مراجعه کنند.

کد خبر 17936

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد