ایجاد یأس آموزشی در کودکان کم برخوردار با استمرار شرایط کرونایی

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با ابراز نگرانی از عدم بهره‌مندی همه کودکان کشور از امکانات آموزشی آنلاین، نسبت به ایجاد یأس آموزشی در آنها هشدار داد.

فرشید یزدانی با بیان اینکه بخشی از جمعیت دانش‌آموزی از خدمات آموزشی مناسب بهره مند نیستند یا حتی امکان ورود به مدارس را ندارند گفت یکی از دلایل ایجاد این وضعیت یأس آموزشی تفاوت بین مدارس دولتی و غیردولتی است، برای مثال آمار قبولی دانشگاه‌های دولتی نشان می‌دهد که ۶۰ درصد قبولی‌ها مربوط به فارغ التحصیلان مدارس غیردولتی است.

وی با بیان اینکه این موضوع نشان دهنده ایجاد نابرابری در نظام آموزشی کشور است، اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد افرادی که در مدارس غیردولتی در حال تحصیل هستند از امتیازات متفاوت‌تری هم برخوردارند.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به شرایط آموزشی ایجاد شده و تعطیلی مدارس همزمان با شیوع کرونا، برضرورت ایجاد عدالت آموزشی تاکید کرد و گفت: در شرایط کرونا نرم افزاری به اسم «شاد» معرفی شد تا دانش آموزان از این طریق از خدمات آموزشی برخوردار شوند. این درحالیست که بخشی از دانش آموزان کشور امکان بهره برداری از این فضا را ندارند. این نوع مواجهه با آموزش دانش آموزان به ناعدالتی آموزشی کودکان دامن می‌زند.

یزدانی با اشاره به احتمال استمرار این شرایط آموزشی در کشور نسبت به ایجاد شکاف آموزشی در بین دانش‌آموزان کم برخوردار هشدار داد و گفت: اگر آموزش و پرورش به طرق مختلف نسبت به جبران این موضوع اقدام نکند مشکل تحصیلی دانش آموزان تشدید خواهد شد. راهکارهایی از جمله برگزاری کلاس‌های حضوری با تراکم کم برای دانش‌آموزانی که امکان بهره‌برداری از کلاس‌های آنلاین را ندارند و فراهم کردن شرایط بهداشتی و مناسب برای این گروه می‌تواند بخشی از این مشکلات را برطرف کند.

وی با بیان اینکه این انتظار وجود دارد که آموزش و پرورش تلاش کند فاصله بین اقشار دانش آموزی را کم کند، تصریح کرد: نه تنها امسال بلکه اگر در سال تحصیلی آینده هم شرایط کرونا ادامه یابد، شاهد ایجاد نسلی از دانش آموزان با فاصله تحصیلی معناداری خواهیم بود، چراکه کودکانی که دسترسی به کلاس‌های آنلاین دارند مرتب پیگیری درسی می‌شوند، اما بخشی که از این امکان بهره‌مند نیستند، عملا رها می‌شوند.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان ادامه داد: بنابراین باید انتظار داشت که امکان ترک تحصیل در این کودکان هم افزایش یابد. از سوی دیگر حتی اگر این کودکان ترک تحصیل هم نکنند از لحاظ سطح آموزشی افت می‌کنند و مجبور به تکرار پایه درسی خود می شوند و به این ترتیب امکان رقابت آموزشی آنها کاهش می‌یابد.

یزدانی نسبت به ایجاد «یأس آموزشی» در این کودکان هشدار داد گفت: چراکه آنها می‌بینند اگر تا پیش از این می‌توانستند با هم کلاسی‌های خود درس بخوانند، به سبب دور افتادن از آموزش دیگر این امکان برایشان فراهم نیست تا در یک سطح باشند.

کد خبر 17933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد