اقدامات شبانه روزی بهزیستی در حوزه پیشگیری از اعتیاد؛ از نگهداری معتادین متجاهر و کاهش آسیب تا راه اندازی موبایل سنترها

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی از فعالیت ۱۱ مرکز نگهداری معتادان متجاهر و کاهش آسیب در خراسان رضوی با پذیرش ماهانه ۲۵۰۰ نفر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی،حسین تنهاطلب اظهار کرد: بهزیستی خراسان رضوی در سال ۹۸ معتادان متجاهر را جمع آوری کرده است و در بحث نگهداری نیز باتوجه‌به ۱۱ مرکز نگهداری معتادان متجاهر در مشهد که یک مرکز آن ویژه بانوان است، معتادان متجاهر را در این مراکز پذیرش کرده است و پس از اقدامات درمانی، پیگیری‌هایی درخصوص ارتباط با خانواده و اشتغال، مشاوره‌های روان‌شناختی و مهارت‌های زندگی و نه گفتن به اعتیاد آن‌ها داشته است.

وی افزود: به‌صورت ماهانه ۲۵۰۰ نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند که پس از درمان، بخش پیگیری اشتغال مراکز تا مدتی این افراد را زیر پوشش قرار می‌دهد و افرادی که تمایل به پاک بودن و اشتغال داشته باشند، به مراکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری اعتیاد معرفی می‌شوند.

تنهاطلب تصریح کرد: در این مراکز به معتادی که ترک کرده است تا ۶ ماه خدمات می‌دهند و برای بحث اشتغال وی پیگیری‌های لازم انجام می‌شود. البته خود افراد نیز باید هر روز از مرکز خارج شوند و بر اساس حرفه و هنر خود به‌دنبال اشتغال باشند. هر روز ظرفیت پذیرش ۳۰ نفر را در مراکز جامعه‌پذیری بهزیستی داریم که پس از اشتغال تا ۶ ماه دیگر می‌توانند در این مرکز مستقر باشند و در ازای آن مبلغی به‌عنوان کمک‌هزینه به مرکز پرداخت می‌کنند و اگر اشتغال مقرر نشد به مدت یک‌سال می‌توانند در مرکز بمانند.

وی بیان کرد: در مراکز کاهش آسیب، سال گذشته علاوه بر ۱۱ مرکزی که در سطح استان داشتیم(۱۰ مرکز در مشهد و یک مرکز در نیشابور) سعی کردیم به مراکز سرپناه شبانه نیز اضافه کنیم و براین‌اساس یک مرکز شبانه با ظرفیت ۴۰ نفر در شهرستان سبزوار افتتاح کردیم.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: معتادان متجاهر و معتادان کارتن‌خواب به مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ که می‌روند، دوره کوتاهی را می‌گذرانند و پس از آن باید همچنان حمایت‌های درمانی و روانی داشته باشند. خانه توانمندسازی و جامعه‌پذیری مربوط به افرادی است که در سنین جوانی هستند و می‌توانند کار کنند، اما معتاد متجاهر ۶۰ ساله توانی برای اشتغال ندارد و در نهایت می‌رود به‌دنبال جمع‌آوری کارتن و بازیافت و ضایعات. از این رو مراکز کاهش آسیب را برای این افراد راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: برآوردی که شورای هماهنگی مواد مخدر درباره معتادان متجاهر دارد، بیش از ۱۰ هزار نفر است که ۱۵ درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند، اما واقعا معتادان متجاهر قابل شمارش نیستند و آمار دقیقی از این افراد وجود ندارد.
تنهاطلب با بیان اینکه مراکز کاهش آسیب روزانه از ساعت ۱۷ پذیرش دارند، افزود: افراد می‌توانند علاوه بر استحمام و وعده غذایی و خدمات درمانی، تا ۸ صبح روز بعد در این مکان استراحت کنند. همچنین در سال گذشته ۱۰ مرکز گذری در بهزیستی داشتیم که به ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی به معتادان پرخطر می‌پرداختند. افرادی که در پاتوق‌ها از داروهای روان‌گردان، سرنگ‌های چندبار مصرف یا مشترک استفاده می‌کنند و رفتارهای پرخطر جنسی و... دارند، در مراکز کاهش آسیب به‌طور روزانه سرنگ و پدهای الکلی و دیگر امکانات را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت موبایل سنتر به‌عنوان مرکز کاهش آسیب سیار در حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: یک ون با ۲ روان‌شناس و پزشک به مناطق حاشیه‌شهر مراجعه می‌کنند و در پاتوق‌های معتادانی که امکان مراجعه به مراکز را ندارند، خدمت‌رسانی می‌کنند.

تنهاطلب با اشاره به کمپ‌های ماده ۱۵ بهزیستی در استان که بیش از ۱۰۵ کمپ هستند، گفت: ماهانه در هر کمپ ۵۰ نفر از افراد خودمعرف، ترک اعتیاد کرده‌اند که باتوجه‌به شیوع کرونا از ابتدای اسفندماه، پذیرش این کمپ‌ها لغو شده است و تا زمانی که ستاد کرونای کشور اعلام نکند، هیچ‌گونه پذیرشی انجام نخواهد شد.
معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در بحث پیشگیری از اعتیاد اجتماع‌محور نیز گفت: فعالیت‌های گسترده‌ای در استان داشتیم و در بحث آموزش‌های پیشگیری از کرونا و توزیع لوازم بهداشتی و ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش اقدامات لازم انجام شده است

کد خبر 17926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد